شریعتی گفت: ذرت‌های آلوده که از سال‌های گذشته تاکنون در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) دپو شده بودند، به تدریج در حال خروج از کشور هستند.

غلامرضا شریعتی رییس سازمان ملی استاندارد کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به مرجوع کردن میزان قابل توجهی حدود ۷۰ هزار تن از ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین که از سال ۹۲ و ۹۴ در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) دپو شده بودند، گفت: هم اکنون نیز اقدامات لازم برای خارج کردن حدود ۱۵ هزار تن و تحویل به کشور مبداء در حال انجام است.

او با بیان اینکه مجوز خروج از کشور را ماه‌های قبل از سازمان ملی استاندارد، نهاد ریاست جمهوری، دستگاه‌های قضایی و سایر دستگاه‌های متولی صادر شده است، افزود: اما ورود مقداری از آن‌ها به کشور برای تولید الکل و علیرغم ابلاغ دستورات ستاد ملی کرونا عملی نشد و فعلا تمرکز بر خروج آن‌ها و مرجوع شدن به کشور مبدا است.

شریعتی بیان کرد: اگر کشور برای تولید الکل به این ذرت‌ها نیاز داشته باشد، پیگیری‌های لازم برای ورود آن‌ها به کارخانه انجام می‌شود، ولی خوشبختانه بیش از نیمی از محموله ۱۲۰ هزار تنی در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) مرجوع شده اند و امیدواریم بتوانیم بزودی مابقی محصول باقیمانده را مرجوع کنیم.


بیشتر بخوانید:


رییس سازمان ملی استاندارد کشور اظهار داشت: استاندارد ما در بحث ذرت تغییر کرده، بطوریکه پیش از این ۵ppm را مقیاس آفلاتوکسین قرار داده بودیم، اما در سایر کشور‌ها این مقیاس متفاوت است، برای انسان و دام شیرده مقیاس ۵ مدنظر است، ولی برای دام گوشتی آفلاتوکسین ۲۰ هم قابل قبول بوده و از قوانین جدید این موارد لحاظ شد و این تفاوت‌ها سبب شد که بسیاری از منابع کشور را هدر دهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: به عبارتی دیگر ذرتی که آفلاتوکسین آن ۵ و برای الکل سازی و مصرف دام گوشتی مناسب بود، اجازه ورود به کشور را نمی‌دادیم، اما اکنون این مشکل رفع شده تا از هدررفت منابع کشور مطابق با استاندارد‌های بین المللی جلوگیری شود.

در سال ۱۳۹۲، ۲۰ هزار تن ذرت دامی از کشور هندوستان و در سال ۱۳۹۵ میزان ۱۲۰ هزار تن از کشور برزیل در بندرامام خمینی (ره) پهلوگیری و تخلیه شدند و به انبار‌های ذخیره کالا‌های اساسی انتقال یافتند و اداره استاندارد خوزستان در قالب مسئولیت و وظیفه‌ای که درخصوص کالا‌های وارد شده به استان دارد، آزمایشات لازم از جمله؛ آزمون آفلاتوکسین را بر روی محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت انجام داد و آلوده بودن این محموله به آفلاتوکسین (ماده‌ای سرطانزا) را تایید کرد و از وارد شدن آن به چرخه تولید جلوگیری بعمل آمد.

برخی تصمیم گرفتند این محصول را برای خوراک دام استفاد کنند، اما با انجام آزمایشات مربوطه از سوی اداره دامپزشکی استان، کارشناسان این اداره با این موضوع موافقت نکردند و عده‌ای تصمیم داشتند ذرت‌های آلوده برای تولید الکل به کارخانه مربوطه منتقل شوند، اما این موضوع هم بدلیل خطرات و مضرات احتمالی نیز تایید نشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.