یک متخصص چشم پزشکی با توجه به آموزش مجازی برای در امان ماندن از آسیب چشمی به کاربران توصیه هایی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، این روزها با شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن شدن آموزش ها  ،دانشجویان  و دانش‌آموزان ساعت های طولانی را  با تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت سپری می کنند. 

افرادی که ساعت ها به صفحه نمایشگرها خیره می شوند اغلب از  خستگی و خشکی چشم ، سردرد و  تاری دید شکایت دارند.

سید علی بشیری، متخصص چشم پزشکی  درباره آسیب های چشمی در استفاده طولانی مدت از  صفحه نمایشگرها گفت:اگر به طور مداوم و طولانی به صفحه نمایش خیره شوید ممکن است، آسیب جدی به چشم شما وارد شود.

او ادامه داد:کار طولانی مدت و یکنواخت ما را از چشم درد و سوزش بی اطلاع می کند و همین امر باعث می‌شود که چشم ما برا اثر نگاه طولانی و مداوم ضعیف شود.

بشیری عنوان کرد:خیره شدن طولانی‌مدت چشم‌ها در اثر نگاه کردن به تلفن همراه و لپ‌تاپ منجر به خستگی چشم‌ها و مغز می شود  که می‌تواند سبب تاری دید و خشکی چشم شود، به این صورت که با کاهش پلک‌زدن، اشک انسان سریع تبخیر شده و در نهایت باعث خشکی چشم می‌شود پس در هنگام استفاده از مانیتور‌ها به طور عمد بیشتر پلک بزنید!


این متخصص چشم پزشکی افزود: عرق کردن دست‌ها هنگام تماس با صفحه موبایل فرصت مناسبی برای رشد باکتری‌ها و در نتیجه انتقال آن به چشم‌ها خواهد شد که موجب نفوذ آن به پلک و لایه رویی چشم‌ها شده و در نهایت باعث سوزش، اشک، قرمز شدن چشم‌ها و مشکلات بسیاری از این قبیل می‌شود.


بشیری با بیان این که تار‌ی و کثیف بودن صفحه نمایش کامپیوتر ، تلفن همراه و تبلت باعث خستگی و آسیب به چشم می‌شود، تصریح کرد: بهتر است، صفحه نمایش تمیز بوده و فاصله ۳۵ سانتی‌متری از صفحه نمایش حفظ شود به طوری که سر خم نشده و صاف و مستقیم تلفن همراه یا کامپیوتر را نگاه کنند.

قانون ۲۰، ۲۰، ۲۰


این متخصص چشم با توجه به  زمان طولانی استفاده روزانه از رایانه ، تلفن همراه و تبلت ،  قانون ۲۰، ۲۰، ۲۰ را پیشنهاد داد و گفت:بهتر است به ازای هر ۲۰ دقیقه کار، ۲۰ ثانیه به چشم تان استراحت داده، سپس به چیز‌هایی که در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متری) شما قرار دارند، نگاه کنید، این روش تاثیر بسیاری در جلوگیری از ضعیف شدن چشم‌ها خواهد داشت.


او تاکید کرد:بهتر است اندازه حروف را خیلی کوچک نکنید. حروف کوچک چشم هارا خسته می‌کنند و کیفیت دید را کاهش می‌دهند؛ به طور کلی حروف بزرگ‌تر بهتر است.


بشیری  در پایان گفت:بهتر است در محیط کم‌نور به صفحه گوشی نگاه نکنید و هرگز در تاریکی به صفحه نمایش خیره نشوید.  

انتهای پیام/غ /ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار