به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه ملی همواره برای پرکردن اوقات فراغت مخاطبان خود در هر زمینهای برای تولید برنامههای متنوع تلاش کرده است؛ اما این وظیفه خطیر، در برخی از ایام سال پررنگتر به نظر میرسد مثل تعطیلات نوروز که مردم فرصت بیشتری برای استراحت از یک سال کار و تلاش دارند. هر سال صداوسیما در زمینههای مختلف سعی در ساخت و تولید برنامههایی دارد که علاوه بر به دست آوردن رضایت ملی، لحظات شاد و نابی را برای مخاطبان به وجود آورد. نوروز ۱۴۰۰ هم مانند سال قبل، رسانه ملی دست پر به میدان آمد و با تولید برنامههای متنوع، رضایت مخاطبان را به دست آورد. یکی از این تولیدات، برنامه نوروزترین نوروز بود که با توجه به آمار به دست آمده، با رضایت بالای مخاطبان رو به رو شده است. به همین خاطر گفتوگویی را با تهیه کننده این برنامه کاوه امیری جاوید ترتیب داده ایم که در ادامه میخوانید:
کاوه امیری جاوید، تهیه کننده نوروزترین نوروز، در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فرآیند ساخت و تولید این برنامه گفت: طرح نوروزترین نوروز از اواخر آذر و اوایل دی ماه در گروه اجتماعی شبکه پنج سیما مطرح شد.
وی افزود: برای ساخت نوروزترین نوروز به دو وجه نگاه کردیم؛ یکی اینکه نوروز ۱۴۰۰ آخرین نوروز قرن ۱۴ است و در این سال، ما دو نیمه شعبان داریم. به همین خاطر اسم برنامه را نوروزترین نوروز انتخاب کردیم. قبل از آن، قرار بر این بود که اسم برنامه را عوض کنیم، اما هرچه فکر کردیم به این نتیجه رسیدیم که همین نام با معنی است. قرار بود اسمی را انتخاب کنیم که در سالهای بعد آن را دوباره تکرار کنیم؛ ولی به خاطر مناسبتی که داشتیم همین اسم نهایی شد.
امیری جاوید ادامه داد: در تولید این برنامه، قصد بر این بود که مروری سریع بر جذابیتهای قرنی که در آن هستیم، داشته باشیم. بر همین اساس شروع به استخراج اتفاقاتی که در سال ۹۹ افتاد، کردیم و در نهایت حدود ۶۴ موضوع انتخاب شد که برای هر کدام حدود ۳،۴ خرده داستان انتخاب کردیم و در اتاق فکر با حضور پژوهشگر و سردبیر برنامه، شروع به تحقیق و پژوهش کردیم.
وی بیان کرد: بعد از مدتی شروع به انتخاب عوامل، دکور و آنالیز برنامههای نوروزی شبکه پنج و شبکههای دیگر سیما، دستورالعملها و محتوای برنامه نوروزترین نوروز در اتاق فکر کردیم. در ساخت این برنامه، نظرات مسئولان طرح و برنامه سازمان صداوسیما و مدیران ارشدی که در تهیه برنامه دخیل بودند، اعمال شد.
تهیه کننده نوروزترین نوروز اضافه کرد: در ابتدا قرار بود که ما این ویژه برنامه نوروزی را از ۲۰ اسفند ماه مصادف با عید مبعث آغاز کنیم و تا پایان ۱۳ فروردین، ادامه دهیم. اما به دلایل مختلفی مثل ویژه برنامه شبکه پنج به اسم نوروز در راه است، این برنامه از ۲۶ اسفند از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت. در نهایت، حدود ۳۷۰۰ دقیقه برنامه با ۶۴ موضوع تولید کردیم که در آخر، زمان برنامه به دلیل کنداکتور برنامه، به ۲۱۰۰ دقیقه کاهش و سرانجام به ۲۴ موضوع تقلیل پیدا کرد. این ۲۴ موضوع، موضوعاتی بود که در ۹۹ سال اخیر اتفاق افتاد. داستانهایی که مردم در به وجود آمدنشان دخیل بودند؛ مثل محیط زیست، همبستگی، پرچم، وطن، مهر و دوستی که برای هر کدام چند داستان کوچک را بیان کردیم.
وی افزود: در ادامه تولید، مسئله استودیو، دکور و مجریان برنامه مطرح شد که از مجریان خانم پورابراهیم، خانم اشناب و آقای رونقی به عنوان مجری برنامه انتخاب شدند.
امیری جاوید ادامه داد: اتفاق ویژهای که در این برنامه افتاد، مهمان اول برنامه بود که در ۲۶ اسفند در برنامه حضور پیدا کرد و قبول کرد که در چند روز از برنامه، به صورت میزبان ویژه، در خدمت مخاطبان و مهمانان باشد و با کمک مجریان، اجرای برنامه را به عهده گرفت. این یکی از جذابترین اتفاقهای ویژه نوروزترین نوروز بود و آقای صادقی از آن جایی که جنوبی و مهمان نواز هستند، به خوبی میزبانی کردند و با حضورشان، به برنامه گرمای ویژهای بخشیدند.
وی بیان کرد: یکی از قسمتهای مورد توجه برنامه، وجود موسیقی و آواهای گذشته بود که قصد داشتیم به همه آنها بپردازیم؛ چون این آواها، داستانهایی در پشت خود دارند و میتوان گفت حداقل ۸۰ درصد مردم آنها را زیر لب زمزمه میکنند و یا حداقل یکبار آنها را شنیده اند و از همین رو، یک گروه کُر تشکیل دادیم و حدود ۶۰ آوا و تصنیف را برای ما بازخوانی کردند که از جذابترین بخشهای این برنامه بود.
وی گفت: کلیت برنامه نوروزترین نوروز، بر پایه داستانهای کوچکی از ایران زمین شکل گرفته بود و ما سعی کردیم آنها را به شکل تلویزیونی ترجمه کنیم که بخشی از آنها با گروههای موسیقی، بخشی با حضور مهمانان مختلف، ساخت کلیپ و آیتمهای متنوع توصیف شدند.
وی ادامه داد: یکی از جذابترین اتفاقهای نوروزترین نوروز، تیمی است که برای ساخت و تولید برنامه تشکیل شده است که میانگین سنی اعضای گروه، در حدود ۳۰ سال است.
وی گفت: آیتمهای متنوعی که برای نوروزترین نوروز در نظر گرفته شد، از جمله ایران زیبا، داستانهای کوتاه از سراسر ایران در حدود ۳۰ کلاکت، آیتم مشاهیر شامل مکان و اشخاصی که در سالهای گذشته در ایران بودند، هستند و خواهند بود. در دنیای موسیقی، سیاست و شعر و ادب مشاهیر آنها انتخاب شدند. آیتم هواتو دارم هموطن از جمله آیتم های ویژه برنامه ما بود؛ در این آیتم از ورزشکاران و هنرمندان و فعالان حوزه اجتماعی دعوت کردیم به سوالات ما در زمان دو دقیقه پاسخ بدهند و پس از آن تندیس دست آنها را ساختیم و نشان دست را حراج گذاشتیم که پس از فروش، هزینه را به فرزندان منطقه جازموریان که آینده سازان مملکت هستند، اهدا کنیم. این آیتمها در بازه زمانی ۲۵ روزه تولید شد. آیتمی مثل پرچم و سرباز وطن که در منطقه ارس با همکاری ارتش ساخته شد، از آیتمهای جذاب این برنامه بود. سه آیتم ویژه داشتیم که در ۱۲ و ۱۳ فروردین پخش شد و مرور قرن و دهه ۹۰ هم جزو جذاب ترین آیتمها بود.
امیری جاوید گفت: برنامه نوروزترین نوروز در ۱۰ سال اخیر در شبکه پنج سیما، با ۷۹ درصد میزان رضایت مخاطب، به عنوان پرمخاطبترین برنامه انتخاب شد که مایه خوشحالی تیم نوروزترین نوروز شده است.
وی افزود: در این برنامه، از موسیقی به دلیل موجز و داستانی بودنش، بیشترین استفاده را به صورت تصویری و تلویزیونی داشتیم که از طیفهای مختلف خوانندگان کشور، مثل سنتی، ملی، پاپ و ... استفاده شد و مورد رضایت مخاطبان قرار گرفت. حضور مهمانهای برنامه، سبب شد تا داستانها به نحو احسن بیان شوند و مخاطبان را به خود جذب کنند.
وی افزود: به دلیل شعار سال گذشته که امسال هم تمدید شد، در این ویژه برنامه از کسانی که در حوزه تولید و اقتصاد فعالیت داشتند، دعوت شد که داستان خود را در این زمینه بیان کنند که این قسمت هم گویا، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته که همه اینها در کنار هم، باعث خوشحالی ما و تیم برنامه ساز شده است.
تهیه کننده نوروزترین نوروز، در پایان گفت: تشکر ویژه من از مدیریت شبکه پنج سیما و دست اندرکاران نظارت معاونت سیماست که در زمان مناسب، به فکر ساخت این برنامه افتادند و به لحاظ پشتیبانی مالی و معنوی، پشتیبان برنامه بودند که این امر، باعث افزایش کیفیت برنامه شد. مهندس اشراق، آقای کریمی مدیر گروه اجتماعی شبکه پنج سیما و مسئولان بخشهای مختلف شبکه از جمله حراست، مالی و اداری، طرح و برنامه و در نهایت تمامی مدیران دست در دست هم دادند تا این برنامه تولید شود.
انتهای پیام/