به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش میزان استفاده از گوشیهای هوشمند در بین مردم جهان، تغییرات زیادی در سبک زندگی مردم به وجود آمده است که از مهمترین آنها میتوان به بالا رفتن میزان استفاده از شبکه جهانی اینترنت و گذشت زمان بسیار زیادی از روز افراد در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. شبکههای اجتماعی نیز در چند سال اخیر تغییرات زیادی داشتند و شرکتهای سازنده آنها سعی کردند تا جای ممکن خدمات خود را ارتقا دهند و از این طریق تعداد و زمان استفاده از پلتفرمهای خود را افزایش دهند.
به تازگی نیز اخباری در فضای مجازی منتشر شده است که خبر از ساخته شدن یک شبکه اجتماعی جدید میدهند. شبکه اجتماعی جدیدی که توانسته است نظرات بسیار زیادی را به خود جلب کند، Clubhouse نام دارد. موضوعی که باعث شده است این شبکه اجتماعی تا این حد برجسته شود، رابط کاربری و اساس ساخت این شبکه اجتماعی بر اساس مکالمات صوتی است.
در شبکه اجتماعی Clubhouse کاربران به جای مکالمات متنی یا ارسال عکس و ویدئو، با حضور در اتاقهای ساخته شده توسط سایر کاربران میتوانند به صور زنده درباره موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت کنند، بدون اینکه صحبتهای آنها در نرم افزار ذخیره یا بعدا قابل باز پخش شدن باشد.
این شبکه اجتماعی فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد و شرکت سازنده آن برای مرحله آلفا Clubhouse را صرفا در اختیار کاربران سیستم عامل iOS قرار داده است. هنگامی که فرد برای اولین بار وارد این شبکه اجتماعی شود، با صفحهای بسیار ساده و رابط کاربری بسیار روان رو به رو خواهد شد. در این صفحه کاربر اتاقها در حال استفاده توسط سایر کاربران و همچنین اتاقهایی که قرار است در تاریخ مشخصی در دسترس کاربران قرار گیرد را مشاهده خواهند کرد.
الگوریتم نمایش اتاقها در این شبکه اجتماعی بر اساس مواردی است که کاربر برای دنبال کردن انتخاب میکند، برای مثال در صورتی که کاربر موسیقی، سینما و تئاتر را انتخاب کند، صرفا اتاقهایی را مشاهده خواهد که در زیر مجموعه این دسته بندی قرار میگیرند. در هر کدام از این دسته بندیها افراد مشهور فعال در آن حوزه قرار دارد و کاربران اتاق آنها میتوانند به راحتی با شخص مشهور مورد علاقه خود صحبت کنند. گفتوگوهای برنامه ریزی شده نیز در هر دسته بندی قرار دارند و شخص میتواند با عضو شدن در اتاق مربوطه میتواند منتظر حضور ساخت اتاق یا تنظیم یادآور برای شرکت در بحث گروه باشد.
برخی از اتاقهای مورد استفاده در این شبکه اجتماعی به قدری در بین کاربران محبوب شده است که حتی در سایر شبکههای اجتماعی مانند توئیتر برای آنها انجمن تشکیل شده است و علاقه مندان برای گفتوگوهای خود در اتاق مورد نظرشان برنامه ریزی میکنند.
نحوه دنبال کردن افراد در این شبکه اجتماعی نیز کاملا شبیه به اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی است، برای دنبال کردن افراد در این شبکه اجتماعی کافی است روی گزینه Follow که در کنار آیدی افراد قرار دارد ضربه بزنند. برای حضور در هر اتاق نیز کاربر باید پس از انتخاب اتاق مورد نظر خود روی گزینه به اضافه ضربه بزند تا از این طریق وارد اتاق مورد نظر خود شود.
برای ساخت هر اتاق در این شبکه اجتماعی کاربر پس از انتخاب دسته بندی اتاق خود روی گزینه Lets Go ضربه زده تا اتاق مورد نظرش ساخته شود و لینک آن را در اختیار سایر دوستان خود قرار دهد.
اگر با سبک پادکست آشنایی داشته باشید باید گفت مکالمات انجام شده در بستر کلاب هاوس همان پادکستها هستند که این بار به صورت زنده برای افراد اجرا میشوند به این ترتیب کاربران میتوانند در لحظه و به صورت زنده با برگزار کننده اتاق گفتوگو داشته باشند.
از طرفی هم نباید فراموش کرد که در صورت باز بودن میکروفن تمامی افراد در یک اتاق، عملا هیچ کس متوجه صحبت دیگری نخواهد شد، بنابراین شخص برگزار کننده کنفرانس توانایی کنترل و اعمال محدودیت برای افراد حاضر در اتاق را دارد. گفتنی است که مانند سایر شبکههای اجتماعی مدیر هر اتاق توانایی حذف افراد مزاحم در هر مکالمه را دارد.
شبکه اجتماعی Clubhouse در ماه آوریل راه اندازی شد و فعلا در انحصار کاربران محصولات شرکت اپل قرار دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی تیم سازنده این نرم افزار، شبکه اجتماعی کلاب هاوس با وجود عرضه بتا و اولیه، ارزشی در حدود 100 میلیون دلار به دست آورده است.
کاربران در شبکه اجتماعی کلاب هاوس میتوانند بدون نگرانی از ضبط شدن مکالمات خود با صحبت کردن بپردازند. گفتنی است که اعضای VIP حاضر در هر اتاق میتوانند به مکالمات افراد دسترسی ونحوه برخورد با آنها دسترسی داشته باشند. علاوه بر این سازنده این شبکه اجتماعی اعلام کرده است که مکالمات انجام شده در کلاب هاوس هرگز ذخیره نخواهند شد و افراد نباید نگران انتشار آنها در هیچ محلی باشند.
این شبکه اجتماعی فعلا در نسخه اولیه به سر میبرد و به این ترتیب تمامی افراد امکان عضویت در آن را ندارند. برای عضویت در این شبکه اجتماعی کاربر نیاز به دریافت یک دعوتنامه از طرف فردی که در کلاب هاوس عضو است خواهد داشت. در ماه می گزارش شده بود که این شبکه اجتماعی دارای 3500 کاربر است و به طور قطع باید گفت که این شبکه اجتماعی در حال حاضر بیش از هر زمانی کاربر دارد و در صورتی که هر کدام از افراد یک کاربر را دعوت کرده باشد در حال حاضر باید حداقل 7000 کاربر فعال در شبکه وجود داشته باشد.
شاید بتوان گفت علت محبوبیت چشمگیر این شبکه به طور ناگهانی چیزی جز ایده مکالمات صوتی در یک شبکه اجتماعی نیست. در حال حاضر افراد بسیار بزرگ فعال در حوزه موسیقی، سینما و حتی برخی از دانشپژوهان در این شبکه اجتماعی حضور دارند و همین موضوع سبب شده است افرادی که طرفدار این قشر هستند نیز به دنبال عضویت در کلاب هاوس باشند تا از این طریق بتوانند صحبتهای افراد بزرگ را به صورت زنده گوش کنند.
از طرفی هم نباید امکان حضور در اتاقهای مختلف که در هر کدام از آنها یک بحث خاص در جریان است غافل شد چرا که به افراد حق انتخاب بسیار بالایی داده است و این موضوع باعث میشود فرد پس از خروج از هر اتاق برای ورود به اتاقی دیگر وسوسه خواهد شد، به این ترتیب باید انتظار داشت که افراد مدت بسیار زیادی را در این شبکه اجتماعی صرف کنند.
گزارش از علی زحمت کش
انتهای پیام/