تاکنون بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ مجوز در زمینه مواد غذایی در چهارمحال و بختیاری ارائه شده است، اما تنها ۵۰ درصد آن‌ها فعال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، احسان یزدان پناه کارشناس مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ مجوز در زمینه مواد غذایی در شاخص‌های مختلف ارائه شده است، اما تنها ۵۰ درصد آن‌ها فعال است.

او با بیان اینکه محدودیتی برای صدور مجوز صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد، گفت: هر کس برای دریافت مجوز به جهاد کشاورزی مراجعه کند بعد از گذراندن همه مراحل از جمله استعلام‌ها می‌تواند مجوز تأسیس واحد تأمین صنایع تبدیلی را دریافت و از خدماتی نظیر تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیز استفاده کند.


بیشتر بخوانید


یزدان پناه اضافه کرد: از سال ۸۰ که صدور مجوز صنایع تبدیلی باب شد تاکنون بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ مجوز در زمینه مواد غذایی در شاخص‌های مختلف ارائه شده است، اما تنها ۱۴۰ واحد آن مجوز بهره‌برداری دارد که از این مقدار نیز تنها ۵۰ درصد آن‌ها فعال می‌باشد.

او با بیان اینکه از لحاظ اداری به واحدی که پرونده بهره‌برداری آن تکمیل باشد واحد فعال می‌گویند، علت فعال نبودن بقیه واحد‌ها را نبود سرمایه دانست و ادامه داد: برخی از سرمایه‌داران بدون پیش‌بینی قبلی و سرمایه‌گذاری کلان وارد این مجموعه می‌شوند که به علت عدم مدیریت خوب و کمبود سرمایه از ادامه راه باز می‌مانند و از آنجایی که یک کارخانه‌دار برای این کار نیاز به سرمایه قبلی دارد و سوددهی محصول ۳ تا ۴ سال بعد از آن است لذا در ریل سوددهی دچار مشکل می‌شود.

یزدان‌پناه گفت: پروسه دریافت مجوز از روزی که متقاضی اقدام می‌کند تا زمانی که مجوز را تحویل بگیرد ۳ تا ۴ روز بیشتر زمان نمی‌برد و این مدت زمان نیز مصرف استعلامات ادارات دیگر می‌شود، همچنین متقاضی هیچ هزینه‌ای به منظور دریافت مجوز در جهادکشاورزی پرداخت نمی‌کند.

او با اشاره به استقبال کم کشاورزان یا سرمایه‌داران از تأسیس چنین واحد‌هایی افزود: طولانی بودن روند دریافت مجوز و استعلامات متعدد در ادارات بر این بی‌میلی تاثیر دارد که به قانون برمی‌گردد و تا قانون تغییر نکند نمی‌شود در این امر سهولتی ایجاد کرد.

یزدان‌پناه اضافه کرد: برای تمدید مجوز واحد‌های صنایع تبدیلی هر ۶ ماه نظارت‌هایی صورت می‌گیرد که اگر واحدی از زمان آغاز فعالیت تا زمان تمدید مجوز اقداماتی در واحد انجام نداده باشد مجوز آن واحد باطل می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار