عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگرچه برخی کسانی که به دنبال ارتباط با غرب هستند علیه سند راهبردی ۲۵ ساله با چین فضاسازی می‌کنند، اما این تعاملات بلندمدت و قرارداد‌های اقتصادی نه تنها نقطه ضعف نیست، بلکه موجب گشایش اقتصادی برای کشورمان خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی واکنش‌های منفی نسبت به برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین، گفت: قرارداد‌های تجاری بلندمدت با کشور‌هایی همچون چین که از توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند و به دنبال مطامع و اغراض سیاسی نیستند به ویژه در شرایط فعلی، گشایش‌های اقتصادی برای کشور ما به همراه دارد.

او افزود: چین با کشور‌هایی همچون عربستان، ترکیه و کشور‌های دیگر قرارداد تجاری دارد؛ بنابراین هیچ مشکلی نیست که ما هم با کشور چین قرارداد تجاری بلندمدت داشته باشیم.

قادر ادامه داد: در شرایطی که حجم تجارت آزاد در دنیا رو به افول است و قرارداد‌های دوجانبه تجاری جایگاه بیشتری یافته است، ما هم ناچار به انعقاد قرارداد‌های دوجانبه و چندجانبه با کشور‌ها هستیم. این قرارداد نه اولین و نه اخرین نوع از اینگونه قرارداد‌ها است و ما باید در آینده با کشور‌های دیگر هم برای انعقاد قرارداد وارد مذاکره شویم. قرارداد‌های تجاری با چین نه تنها منعی ندارد بلکه موجب گشایش‌هایی در حوزه اقتصادی برای کشور می‌شود.

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرارداد‌های تجاری با چین در شرایط فعلی یک روزنه تنفس برای اقتصاد کشور باز می‌کند و کمک می‌کند که توان و ظرفیت‌مان را در حوزه‌های دیگر به کار بگیریم و بتوانیم عقب‌ماندگی‌های‌مان را در برخی از فناوری‌ها و سرمایه گذاری‌ها را جبران کنیم. مگر ما در استفاده از فاینانس چین در احداث آلومینیوم جنوب ضرر کرده ایم که در جذب منابع برای احداث سایر واحد‌های تولیدی متضرر شویم؟

او ادامهذ داد: اگر چین به ما برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و تنوع بخشی به تولیدات معدنی و غذایی کمک کند، وابستگی ما به درآمد حاصل از صادرات نفت خام کاهش خواهد یافت. اگر ما بتوانیم با استفاده از تسهیلات چین در داخل و یا خارج از کشور پالایشگاه بسازیم و نفت خام خود را به فراورده تبدیل کنیم هیچوقت در دام تحریم‌های غربی‌ها گرفتار نخواهیم شد.

قادری اظهار کرد: بعضی افراد که علیه قرارداد‌های تجاری با چین فضاسازی می‌کنند به دنبال ارتباط با غرب هستند و هنوز هم دل به این موضوع خوش کرده‌اند و این در حالی است که تجربه ما در ارتباط با غرب تجربه کاملاً شکست خورده‌ای است. وقتی غرب در ماجرای برجام حاضر نیست تحریم‌ها را بردارد و ما را تحت فشار قرار داده است، چرا از ظرفیت کشور‌های توانمندی مثل چین استفاده نکنیم؟ چین امروز دومین قدرت اقتصادی دنیا است که صاحب فناوری‌های زیادی است و در بخش‌های مختلف میتواند در انتقال این فناوری‌ها بما کمک کند.

او تصریح کرد: ما برای بالفعل کردن توانمندی‌های کشور نیاز به سرمایه و فناوری خارجی داریم. وقتی که چین حاضر است براساس قرارداد‌های بلندمدت در مقابل دریافت نفت خام به ما سرمایه و فناوری بدهد چرا باید خودمان را محروم کنیم؟ مگر بنا هست که در تنظیم قرارداد‌های بلندمدت و پیگیری مصالح و منافع کشور از غربی‌ها اجازه بگیریم؟ اینکه دشمنان ما از امضای این سند راهبردی برآشفته اند نشان از درستی اقدام ما دارد.

او افزود: من معتقدم که دولت با تاخیر ۷/۵ ساله این سند راهبردی را امضا کرده است. دولت حتی در دوران برجام هم نباید ارتباطاتش را با چین قطع می‌کرد. تداوم ارتباط با چین باعث می‌شد تا غرب هم در برجام به ما روی خوش نشان دهد چرا که وقتی غرب متوجه می‌شد ما آلترناتیو دیگری به نام چین داریم با ما کنار می‌آمد، اما وقتی ارتباطات‌مان را با چین قطع کردیم در ماجرای برجام از اینجا مانده و از آنجا رانده شدیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: سیاست‌های منطقه‌ای ما ایجاب می‌کند قرارداد‌های اقتصادی بلندمدتی را با روسیه، هند و چین و دیگر کشور‌های شرق داشته باشیم. ما در شرایطی هستیم که برای دنبال کردن منافع خود نیازی به اجازه گرفتن از هیچ کشوری نداریم. منافع ما ایجاب میکند تا با هر کشوری که حاضر به ارتباط سالم متقابل با ما باشد ارتباط برقرار کنیم. اگر بنا باشد از وام و تسهیلات خارجی استفاده کنیم باید بجای واردات کالا‌های مصرفی این منابع را در تکمیل زیرساخت‌ها و احداث واحد‌های تولیدی بکار بگیریم.

امضای سند راهبردی با چین باعث شده تا برجام به حاشیه رانده شده و غربی‌ها در برجام برای ما تعیین تکلیف نکنند. ما با ورود به این توافقنامه به غربی‌ها اعلام کردیم که همه دنیا در غرب خلاصه نمی‌شود و الترناتیو‌های دیگری غیر از آمریکا و اروپا برای کشور‌ها وجود دارد. آمریکا باید بپذیرد که دوران یک جانبه گرایی گذشته به سر امده و منافع مشترک کشور‌ها به اروپا و امریکا اجازه ترکتازی‌های قبلی را نخواهد داد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محقق
۱۶:۴۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
اگه راست میگید چرا با مردم روراست صحبت نمی کنید
آخرین اخبار