متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : روند صعودی تعداد مبتلایان به کرونا در ایام نوروز قابل انتظار بود .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فیض‌الله منصوری متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : روند صعودی تعداد مبتلایان به کرونا در ایام نوروز قابل انتظار بود، بالا رفتن دید و بازدیدها، کاهش حساسیت‌ها برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی، خرید‌های نوروزی و سفر‌ها در بالا رفتن آمار تاثیرگذار است.

او گفت : بسیاری از مجالس جشن و عزا با حساسیت‌های کمتر در حال برگزاری است و باید تا جایی که امکان دارد از تجمع خودداری شود.

منصوری  ادامه داد: سرعت انتشار  موج جدید کرونا بالا است، حتی حساسیت‌ها بیشتر از گذشته باید باشد در بسیاری از خانواده‌ها سرعت انتشار ۱۰۰درصد است و همه خانواده را درگیر می‌کند، درگیرشدن افراد در سنین پایین‌تر و انتشار کامل در محیط خانواده موضوعی است که ما را نگران می‌کند.

این پزشک متخصص افزود: نه تنها قدرت انتشار ویروس کاهش پیدا نکرده، بلکه شدت بیماری زایی آن بالا رفته و موجب تشدید نگرانی ما شده است و باید حساسیت‌ها را بالا ببریم تا زمان موج چهارم کوتاه‌تر شود.

پیوست ضدکرونا تشکیل دهیم

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هرگاه رنگ‌بندی شهری تغییر کند محدودیت‌های کرونایی نیز برهمان اساس اعمال می‌شود.

مهدی محمدی افزود: به عنوان مثال حتی اگر محدودیت اعمال نشود و ورودی و خروجی شهر‌ها کنترل نشود، فردی که می‌تواند در این برهه از زمان به فریادمان برسد خود ما هستیم و باید تصمیم بگیریم که یک پیوست ضدکرونا برای خود تعریف کنیم.

او ادامه داد: هیچ تضمینی وجود ندارد که به سلامتی افرادی مطمئن باشیم که با آنان به دل طبیعت می‌رویم و یا جمع می‌شویم، دورهمی چه در خانه و چه در طبیعت در فاصله نزدیک و بدون رعایت کامل همه دستورالعمل ها، تنها یک تهدید بزرگ برای سلامتی است.

محمدی با تاکید براینکه اگر به دورهمی‌ها ادامه دهیم، با جان خود بازی کرده ایم، افزود: این ویروس رفتار غیرقابل پیش بینی دارد و معلوم نیست اگر به آن مبتلا شویم بتوانیم بازهم سلامتی خود را به دست بیاوریم، توان ابتلای بیشتر در این موج وجود دارد و میزان مرگ و میر آن بالا است در این روز‌ها باید با توجه به دستورات بهداشتی به خود و خانواده رحم کنیم.

ضریب استفاده از ماسک را بالا ببریم

فرماندار کرمانشاه گفت: گزارش های  کشوری حاکی از روند صعودی ویروس است و در استان و شهر کرمانشاه براساس مراجعه بیماران با روند صعودی مواجه هستیم، این یک علامت خطر است چرا که دستورالعمل های بهداشتی توسط برخی از شهروندان رعایت نمی‌شود و مراسمات جمعی همانند دوره قبل از کرونا و یا با کاهش حساسیت‌ها برگزار می‌شود.

فضل‌الله رنجبر ادامه داد: برای اینکه از لحاظ شیوع کرونا وارد وضعیت قرمز نشویم و بیمارستان‌ها مملو از بیماران نشود باید از دید و بازدید‌های دسته جمعی خودداری کنیم، متاسفانه در برخی از بوستان‌ها و اماکن تفریحی مشاهده می‌شود که چند خانواده دور هم جمع می‌شوند و فاصله اجتماعی را نادیده می‌گیرند.

او ادامه داد: مشخص است که خرید‌های نوروزی و ازدحام در خیابان‌های شهر تبعاتی را به همراه دارد و از شهروندان می‌خواهم ضریب استفاده از ماسک و حضور نداشتن در اجتماعات را بالا ببرند و از هیات‌های مذهبی درخواست کرده ایم مراسمات را به صورت جمعی برگزار نکنند، چراکه قدرت سرایت این ویروس در مکان‌های سربسته بسیار بالا است.

فرماندار کرمانشاه گفت: از مردم خواهان رعایت بیشتر هستیم در غیر این صورت محدودیت‌هایی برای بازار، تجاری و مراکز خدماتی ایجاد می‌شود و اگر می‌خواهیم در چنین وضعیت اقتصادی کسب و کار تعطیل نشود باید رعایت کنیم.

رنجبر افزود: کسبه باید نسبت به رعایت کامل دستورالعمل ها اهتمام ورزند و از همه مشتریان بخواهند تا بدون ماسک وارد مغازه نشوند.

او ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم افرادی که در مجتمع‌های تجاری فعالیت می‌کنند یک نفر را به عنوان نگهبان تعیین کنند تا از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند و اعلام خطر می‌کنیم تا به سمت تعطیلی بازار نرویم.

رنجبر گفت: از سوی دیگر اقداماتی برای ادارات تشدید می‌کنیم و نظارت‌ها را بالا می‌بریم، چرا که زنگ خطر به صدا درآمده و روند مبتلایان و بستری شدگان بالا رفته است، افرادی که می‌خواهند هم اقتصاد و هم سلامت را داشته باشیم باید دستورالعمل ها را رعایت کنند.

فرماندار کرمانشاه افزود: در آرامستان‌ها اگر مردم دستورالعمل ها را رعایت نکنند باز هم مجبور به تعطیلی می‌شویم و نباید به سمتی رویم که مجبور به تعطیلی تالارداران و بازار شویم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.