نشریه آکسیوس به نقل از چند مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن آمادگی دارد تا مبتنی بر اقدام متقابل به برجام بازگردد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آکسیوس به نقل از چند مقام آمریکایی مدعی آمادگی واشنگتن برای پایبندی همزمان به مفاد توافق هسته ای شد.

باراک راوید، تحلیلگر صهیونیست در مقاله‌ای که «آکسیوس» آن را منتشر کرده، مدعی شد: واشنگتن اعلام آمادگی کرده که به صورت همزمان به تمام بند‌های توافق هسته‌ای بازگردد.

بر اساس این گزارش، مسئولان آمریکایی گفته اند که آمریکا آمادگی دارد تا گام‌های متقابلی را در پرونده هسته‌ای بردارد؛ اما جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد را رد کرده است.

مقامات دولت جو بایدن مدتهاست این ادعای تکراری را عنوان می‌کنند که در صورتی که ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، واشنگتن نیز اقدام متقابل را انجام خواهد داد و این مسأله شامل برخی تحریم‌ها خواهد شد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اما در پاسخ به ادعا‌های مقامات آمریکایی اعلام کرد نیازی نیست مذاکره‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام صورت گیرد.

خطیب زاده گفت: واشنگتن باید در ابتدا به توافق هسته‌ای بازگردد و پس از آن بر سر میز مذاکرات بنشیند. تغییری در سیاست‌های آمریکا به وجود نیامده است. آمریکا طرفی است که مذاکرات هسته‌ای را بدون آنکه با طرفی مذاکره کند، نقض کرد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشور‌های اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد. یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران گفته است همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
پس از انعقاد پیمان میان ایران و چین حالا هی امریکا که بصرت یکطرفه از برجام خارج شدهابراز تمایل بکنه دیگه ایران که تا چند ماه گذشته مورد سختترین تحریمهای امریکا و اروپا قرار داشت چرا الان پس از انعقاد پیمان میان ایران و چین که توانائی بر طرف کردن تمامی نیازهای ایران و مشتری همه گونه محصولات صادراتی ایران را دارد باید به غربیها اعتماد و امید واهی داشته باشد امروز ایران راه مناسب برای اینده خود را پیدا کرده و نباید مجددا براه گذشته با این کارنامه سیاهی که در برجام از اروپا و امریکا دیده و با اینکه کاملا به برجام پایبند بوده از بی مسئولیتی غربیها صدمه جبران ناپذیری را متحمل شده است نباید فریب خدعه غربیها رابخورد.
آخرین اخبار