بازی‌های بومی محلی در دوره‌های گذشته، جزو جدانشدنی زندگی ‏اجتماعی افراد بود،اکنون با وجود مزیت‌های فراوانش به دست ‏فراموشی سپرده شده است. ‎

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،در سال‌های نه چندان دور بازی‌های بومی و محلی جزو جدانشدنی زندگی ‏اجتماعی افراد بود وبا کار کرد‌هایی مختلفی که داشت ‏محفلی برای انس و ‏الفت بیشتر کودکان و نوجوانان بود. ‏اما امروزه با گسترش تکنولوژی و رایانه‌ای شدن بازی‌ها و از همه ‏مهمتر ‏گسترش شبکه‌های مختلف اجتماعی، اکنون به دست فراموشی ‏سپرده شده است‎ ‎و از جایگاهی مناسبی در میان مردم برخوردار نیست. ‏

احیا و ترویج بازی‌های بومی و محلی با رویکردی فرهنگی بازگشت ‏به آداب و سنت گذشته است که می‌تواند پیونددهنده نسل‌ها و ‏بازدارنده ‏عقب ماندگی از مسایل مختلف شود‎. ‎

بازی‌های بومی محلی که از نوع گنجینه‌های فرهنگی ما هم محسوب می ‏شود و ‏دارای ارزش ملی و انسان شناسانه است موضوعی ‏است که در ‏مبحث مردم شناسی، فرهنگ عامه اوقات فراغت در رشتـــه‌های مــردم ‏شناسی، ایران شناسی و جهان گردی جایگاه ‏مهمی دارد‎. ‎

ابراهیم هاشمی کارشناس حوزه مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان ‏کردستان می‌گوید:اگر زندگی بازی باشد و طبیعت به گفته ‏ارسطو، جنبش ‏تعریف شود، آن گاه می‌توان به درستی پذیرفت که انسان از طبیعت و ‏همراه بازی زاده می‌شود و نه تنها دوره کودکی ‏و نوجوانی خویش را در ‏کنار دیگر پدیده‌ها با بازی می‌گذراند، بلکه در بزرگسالی و به سخنی ‏نوتر، تمامی زندگیش را در لحظه‌ها ‏بازی می‌کند و با بازی سپری می ‏نماید‎.

هماهنگی انسان با طبیعت و هستی در ورای بازی ‏

او با بیان اینکه کودک در بازی از ابعاد گوناگون و در متن و بطن بازی ‏رشد می‌کند، افزود: آدمی در گسترده بازی نوجوانی و جوانی ‏، میانسالی و ‏حتی بزرگسالی اش را می‌گذراند و دارای سر گذشت می‌شود‎. ‎

هاشمی بیان کرد:انسان در ورای بازی و ورزش تن و ذهن، همگام با ‏دیگر جنبه‌ها وبرنامه‌های زندگی، با جامعه، طبیعت و هستی ‏هماهنگ ‏می شود و این همه هماهنگی زمانی به دست می‌آید که، فرد جایگاه خود ‏را به درستی و آگاهانه در هستی و اجتماع یافته باشد ‏‏. ‏

کارشناس مردم شناسی ‏در ادامه گفت: بازی چه در نمای خود و چه در ‏نمود ورزش، هم بالنده است و بر همه قلمرو‌های زندگانی تاثیر ‏می گذارد ‏و هم ازچشم اندازی دیگر، کاهنده انرژی جسمی و اندیشه است. ‏

او افزود:بازی _ ورزش از نظر پزشکی درمانگر، از بعد تن شناسی نیرو بخش، ازچشم انداز زیبایی شناسی هماهنگ کننده فرم بدن، ‏ازجنبه اجتماعی ‏پیوند دهنده مردمان و از دید روان شناسی آرامش دهنده جسم وجان است‎ ‎‎. ‎

بازی‌های بومی و سنتی ستون‌های استوار فرهنگ ‏ما هستند

هاشمی بیان کرد:بازی‌های بومی و سنتی یکی از ستون‌های استوار ‏فرهنگ به شمار می‌آید و خود برخواسته از اراده و خرد جمعی ‏است‎. ‎

او می‌گوید: بازی چیزی نیست جزفعالیتی که انسان به وجود آورده است‎ ‎‏ ‏اصولش را ایجاد کرده و نمی‌تواند نتیجه‌ای ناسازگار ‏بااصول داشته باشد.

بازی‌های بومی ومحلی سرشار از مزیت‌های مغفول مانده ‏

این کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی کردستان می‌گوید: ‏هنگامی که انسان آزاد است و می‌خواهد از آزادی خود بهره ‏جوید، ‏فعالیتش رنگ بازی می‌گیرد‎. ‎ او خود بر عملش ارزش می‌گذارد وقواعد ‏آن را ابداع می‌کند و تنها به تبعیت از قواعدی ‏رضایت می‌دهد که خود ‏ایجاد کرده است. ‏

بازی‌های سنتی از نسلی به نسل دیگرمنتقل می‌شوند

هاشمی با بیان اینکه بازی‌های سنتی زاییده اندیشه، احساس، تخیل و ‏ابتکار جمعی هرملت وقومی بشمار می‌آید، گفت:این بازی‌ها از ‏زندگی ‏روزمره مردم عادی می‌جوشد و مانند جلوه‌های دیگر فرهنگ عامه ‏دارای شاخص‌های غیر شخصی، شفاهی و سنتی بودن ‏می باشد. به این ‏معنی که، پدید آورنده مشخص و معینی ندارندو رمز اصالتشان نیز همین ‏ابهام و گمنامی است چرا که خاستگاه آن‌ها در ‏متن زندگی اجتماعی افراد ‏بوده و باموجودیت جامعه یکی شده است. ‏

 کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی کردستان در ادامه می‌گوید: بازی‌های سنتی از نسلی به نسل دیگر به طور ‏شفاهی و سینه به سینه منتقل می‌شوند، پس پدیده‌ای پویا و ‏همواره در ‏حال تحول و تغییر وهماهنگ باروح زمانه اند. ‏

او می‌افزاید:همچنین بازی‌های سنتی ریشه در گذشته های دور دارند و از ‏میان سال‌ها و حتی قرن‌ها، گذشته وبه ما رسیده اند؛ بنابراین ‏پیوند نزدیکی ‏با شیوه زیست، سنت ها، آیین‌ها و باور ها‌ی سازندگان خود دارند‎. ‎

هاشمی بیان کرد:مجموعه بازی‌های سنتی بر اساس نیاز‌های مختلف و ‏متنوع جامعه پدیدآمده و به هر حال و به تناسب اوضاع و ‏شرایط اقلیمی و ‏خرده فرهنگی، بخشی از آن نیاز‌ها را پاسخگو بوده است. ‏

او افزود:معمولا به یادگیری نظام‌های همیاری و ارزشی مورد نیاز برای ایفای این گونه نقش‌ها و تحصیل منزلت‌های مربوط ‏به آن در ‏گروه‌های اجتماعی و برای کسب مهارت‌ها و ورزیدگی‌های ضروری ‏برای عضویت در جامعه کمک می‌کند‎. ‎

مهمترین بخش بازی کارکرد آن است

او افزود:درساخت بازی مهمتر از هرچیز کارکرد آن است هر چند که گاهی این کارکرد‌ها شکل ترکیبی به خود می‌گیرند. ‏
هاشمی ساماندهی روانی، سرگرم کننده، پیوند سازی، زبانی، ورزشی ‏نمایشی، پرورش فکری و جنسی را از مهمترین کارکرد ‏بازی‌ها ‏برشمرد. ‏

او می‌افزاید:حضور بدون گسست بازی‌های سنتی، به این فعالیت‌های ‏آزاد وداوطلبانه‌ای که به صورت کاملا خود انگیخته و از ‏درون زندگی ‏انسان‌ها برخواسته، نشان از نیازی نیرومند و پایداردارد. ‏

بازی‌های بومی ومحلی سرشار از مزیت‌های مغفول مانده ‏

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی کردستان می‌افزاید: نیاز انسان به شادی و آزادی و رهایی، فاصله گرفتن از ‏سختی‌ها و یکنواختی‌های زندگی روزمره، غلبه بر ترس ‏ونگرانی‌ها، ‏حضور در جمع، تعامل، تعاون، رقابت، مدارا، بالا بردن شناخت، تمرین ‏زندگی وکسب مهارت و سرانجام رسیدن به ‏درجه‌ای از رضایتمندی از ‏خود است. ‏

هاشمی بیان کرد: القاء همه این نیاز هادر قالب تعامل با جمع و انجام کار ‏دسته جمعی جزء اهداف بازی‌های سنتی محسوب می‌شود. ‏

بازی‌های سنتی منشاء کار گروهی و تحرک جسمی اند ‏

هاشمی می‌گوید: براساس یافته‌های پژوهشی بازی‌ها معمولا به سه دسته ‏بزرگ بازی – سرگرمی، بازی _ورزشی و بازی _ نمایشی ‏تقسیم می ‏شود.

او بیان می‌کند: ویژگی مشترک این بازی‌ها، گروهی و دسته جمعی بودن ‏آنهاست و شاید بتوان ادعا کرد که بازی‌های سنتی انفرادی ‏بسیار نادر و ‏انگشت شمار هستنند‎. ‎

هاشمی می‌گوید:هر یک از این سه دسته بزرگ بازی‌ها به تناسب شرایط ‏اقلیمی و نیاز‌های منطقه‌ای شکل گرفته و در عین حفظ ویژگی ‏های ‏خاص، خود را با آن شرایط همساز کرده تا بتواند به نیاز‌های مربوطه پاسخ دهد. ‏

بازی‌های بومی ومحلی سرشار از مزیت‌های مغفول مانده ‏

 کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی کردستان می‌افزاید: به همین جهت هر بازی به سادگی و راحتی و با کمترین ‏ابزار و با استفاده از اشیاء و وسایل محلی ودرهر جایی وبدون ‏هزینه در ‏دسترس بوده و با کمی دقت بیشترمی توان در یافت که ارتباط مستقیمی ‏بین سن بازی کنندگان ومیزان مهارت و دقت لازم ‏برای شرکت در بازی ‏وجود دارد. ‏

تاثیر جنسیت بر انتخاب بازی‌های سنتی ‏

هاشمی در ادامه گفت:از سوی دیگر ارتباط مستقیمی بین نوع بازی و ‏جنسیت افراد وجود دارد که حاکی از نقش‌های مورد انتظار از ‏دختر و ‏پسر و زن و مرد در جامعه است. ‏

او می‌گوید:عمده بازی‌های دختران، دخترانه و زنانه و نمایشگر انفعال ‏، خانگی بودن، تحت سرپرستی بودن دختران و زنان و محدودیت ‏های ‏اجتماعی پیوسته به آن است‎. ‎

هاشمی ادامه داد:در مقابل، اکثریت قابل توجهی از بازی‌ها، مردانه ‏است و نشان دهنده نقش‌های فعال مورد انتظار از مردان در ‏جامعه است ‏که قدرت، مدیریت، استقلال، تصمیم گیری، مبارزه و همه جایی و همه ‏زمانی بودن حضور او در زندگی اجتماعی است ‏را به نمایش می‌گذارد. ‏

او افزود:نقش‌هایی که در بازی‌ها ارائه می‌شودبه نحوی ارتباط مستقیم با ‏نوع زندگی، شیوه‌های تولید، مبادله و مصرف و آداب و ‏رسوم مناطق ‏مربوطه دارند و در آن‌ها ازجنبه‌های مختلف مدیریتی وحکومتی، حرفه ‏ای، خانه داری وسایر آداب ورسوم اجتماعی به ‏صورتی روایی یا انتقادی ‏یاد می‌شود. ‏

هاشمی در پایان با بیان اینکه در فرایند جامعه پذیری برای اجتماعی کردن ‏افراد از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌شود، گفت:در واقع ‏بازی‌های سنتی ‏ابزاری است در دست جامعه برای کمک به شکل گیری "خود اجتماعی‎ ‎‎"‎افراد که مجموعه مرکبی از انتظارات ‏اجتماعی درونی شده آنهاست. ‏

بازی‌های بومی ومحلی سرشار از مزیت‌های مغفول مانده ‏

و اما با توجه به اینکه بازی‌های بومی محلی سرشارازمزیت‌های فراوانی است ‏اما مذاق و سلیقه کودکان و نوجوانان امروزی در مقایسه با ‏گذشته دچار ‏تغییراتی شده و از طرفی نوع طراحی فضای شهری امکان تحرک بالا را ‏غیر ممکن کرده، بنابراین فضای مجازی و ‏بازی‌های رایانه‌ای همدم ‏لحظات آنان شده است‎. ‎

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.