به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اهدای احکام خدام حرم مطهر رضوی با تبریک ولادت حضرت مهدی (عج) به آیه شریفه «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَدینِ الحَقِّ لِیظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ» اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند متعال وعدهی بهرهمندی تمام انسانها و حاکمیت کلی اسلام بر سرتاسر عالم را میدهد که بر اساس روایات بسیاری این آیه به ظهور حضرت مهدی (عج) اشاره دارد.
او افزود: منتظر حقیقی کسی است که در دوران غیبت اصلاح و تحول مثبت به سوی نیکیها را در خود ایجاد و سبک زندگی مؤمنانه را دنبال کند تا در عصر ظهور نیز در کنار حضرت باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ثواب و فضیلت «انتظار» در روایات، ادامه داد: تأکیدات وارد شده در روایات در خصوص منتظر ظهور بودن به سبب معنای بلند «انتظار» است، انتظار تنها یک حالت روحی نیست، انتظار حقیقی باید در راه و روش زندگی فردی و اجتماعی منتظر تأثیرگذار باشد.
حجت الاسلام مروی بیان کرد: وظیفه مهم منتظران در دوران غیبت پیراستن خویش از زشتیها و کجیها و آراستن خود به حسنات و نیکیهاست.
او به این تعبیر امام خمینی (ره) که «آستان قدس رضوی مرکز ایران است» اشاره و تصریح کرد: منظور این سخن امام راحل این است که این آستان نورانی باید مرکز و کانون اشاعه اخلاق اسلامی، معرفت، تهذیب نفس و تربیت صحیحی دینی در کشور باشد و همه خیرات و برکات و معارف دین از آستان قدس به کل کشور تعمیم یابد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه رفیع معنوی حرم مطهر رضوی تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام تنها برای دو تن از حضرات معصومین لفظ (بضعه) پاره تن خود را به کار بردند که یکی از آنها حضرت فاطمه زهرا (س) و دیگری امام رضا (ع) است.
تحقق زیارت متعالی رسالت مهم آستان قدس رضوی
حجت الاسلام مروی یکی از اصلیترین وظایف آستان قدس را فراهم آوردن زیارت متعالی برای زائران معرفی و اظهار کرد: باید شرایط زیارت متعالی برای زائران چه از حیث محتوا و چه شکل و ظاهر فراهم شود که سازمان علمی و فرهنگی و معاونت تبلیغات اسلامی عهده دار تحقق بعد محتوایی آن هستند، اما تحقق زیارت متعالی از حیث شکل و ظاهر بر عهده خدام حرم مطهر است.
او انضباط را یکی از لازمههای تحقق زیارت متعالی برشمرد و افزود: حرم مطهر باید نماد منضبطترین نهاد دینی باشد، بر اساس اسناد شاید آستان قدس رضوی در کشور، اولین دستگاهی بوده که دیوان و نظم و نسق و انضباط داشته و در این زمینه پیشتاز بوده است. این پیشتازی همچنان باید حفظ شود.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: برخورد با مردم در حرم مطهر باید متناسب با شأن و منزلت زائر حضرت رضا (ع) باشد و اگر زائری سؤالی دارد باید با سعه صدر و حوصله توسط خدام پاسخ داده شود، البته لازمه پاسخگویی صحیح خدام این است که مسئولان حرم نیز خادمان را در جریان مسائل قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی از تلاش خادمان و مسئولان حرم مطهر در اجرای دستورالعملهای بهداشتی تقدیر و بیان کرد: در ایام کرونا دستورالعملهای بهداشتی در حرم مطهر با نظم و دقت اجرایی و ماسک و مواد ضدعفونی کننده میان زائران توزیع شد، بطوریکه نه تنها هیچ شکایتی در این خصوص وجود نداشت بلکه تمجیدها و تقدیرهای بسیاری از سوی اشخاص مختلف را به دنبال داشت.
انتهای پیام//ف. ح