رشد شاخص های فرهنگی استان قزوین در کنار کمبودها

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از رشد شاخص‌های فرهنگی هنری استان قزوین در سال ۱۳۹۹ با وجود مشکلات و تنگنا‌های مختلف خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، محمد حسین اسماعیلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: در طول سال گذشته شاخص‌های فرهنگی و هنری در استان قزوین با وجود معضلات و تنگنا‌های مختلفی، چون همه گیری کرونا، مشکلات اعتباری، تنگنا‌های مالی، کمبود زیرساخت‌های فرهنگی از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل قبولی داشته است.

 اسماعیلی  افزود: در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی اعم از نگارخانه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی و هنری و خانه‌های فرهنگ که مهمترین معضل فرهنگی استان است، در سال ۹۹ توانستیم ۲ پلاتوی تئاتر، ۲ نگارخانه، یک خانه فرهنگ را به سرانه فضا‌های فرهنگی اضافه کنیم.

او اضافه کرد: همچنین قرارداد ساخت پردیس سینمایی در شهر محمدیه، راه اندازی سینمای آبیک، راه اندازی سینما سیار در شهر‌های فاقد سینما، پیگیری ساخت مجتمع فرهنگی در آوج، پیگیری راه اندازی فرهنگسرای شهر محمود آباد، راه اندازی خانه فرهنگ اسفرورین، پیگیری ساخت کتابخانه مرکزی و تعیین تکلیف تالار مرکزی شهر قزوین از دیگر اقدامات این حوزه می‌باشد.

اسماعیلی افزود: تعداد آموزشگاه‌های آزاد و مؤسسات فرهنگی و هنری نیز در این سال رشد خوبی داشته، به طوری که در یک سال گذشته ۱۰ مجوز آموزشگاه موسیقی و تجسمی و نمایش و خوشنویسی صادر و تمدید شده است و در مجموع ۷۰ آموزشگاه هنری در استان دارای مجوز هستند. همچنین ۷ مجوز مؤسسه تک منظوره و چند منظوره فرهنگی و هنری صادر شد و جمع مؤسسات فرهنگی در استان به ۱۲۰ مؤسسه رسید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در ادامه گفت:در سال گذشته ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان مجوز گرفتند و تعداد کانون‌های مساجد به ۴۰۲ کانون رسید.

او اضافه کرد: همچنین با صدور مجوز ۲۲ چاپخانه، مجموع واحد‌های چاپی در استان بالغ بر ۱۶۲ واحد می‌باشد و در سال گذشته ۸ انتشاراتی نیز مجوز گرفتند تا تعداد ناشران استان به ۵۸ واحد افزایش یابد.

دبیر شورای اطلاع رسانی استان درباره وضعیت رسانه‌ها نیز گفت: در سال ۹۹ تعداد ۱۲ مجوز نشریه استانی از هیئت نظارت بر مطبوعات دریافت شد که در حال حاضر تعداد رسانه‌های مجوزدار استان بالغ بر ۱۱۰ رسانه می‌باشد. ضمن اینکه تعداد دفاتر نمایندگی رسانه‌ها در استان نیز ۵۵ فقره می‌باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تأکید کرد: در حوزه اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز شاخص‌های کمی و کیفی دارای رشد بوده به طوری که در سطح ملی چهار جشنواره برگزار شد که عبارتند از جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه‌های ایرانی، نشان ملی دبیرسیاقی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی و اعلام فراخوان جشنواره فیلم‌های مستند میراث فرهنگی یادگار که اوایل سال جاری برگزار می‌شود.

اسماعیلی افزود: همچنین صد‌ها برنامه در رشته‌های مختلف فرهنگی، ادبی، هنری، رسانه ای، فضای مجازی در سطح استانی برگزار شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در ادامه گفت: رشد و توسعه فعالیت‌های انجمن‌های هنری در طول این مدت چشمگیر بوده و علاوه بر انجمن‌های قبلی، پیگیری جهت راه اندازی و ثبت خانه هنرمندان، انجمن ادبی، خانه مستند، انجمن ناشران، انجمن تعزیه و انجمن تجسمی در سطح استان صورت گرفته است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار