مدیر امور منابع آب شهرستان خلخال از رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، رضا شمسی، مدیر امور منابع آب شهرستان خلخال گفت: افزایش سطح اقدامات حفاظتی در سال ۹۹ منجربه رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان شد.

او افزود: نتیجه افزایش اقدامات حفاظتی از سوی اداره امور آب تشکیل ۵۰ پرونده قضایی برای متجاوزین به عرصه‌های طبیعی و حریم و بستر رودخانه‌ها، جلوگیری از استفاده غیرمجاز آب‌های سطحی و زیرزمینی و آزادسازی میزان قابل توجهی از اراضی ملی از دست تجاوزگران بیت‌المال است.

مدیر امور منابع آب شهرستان خلخال افزود: پارسال ۶ پروانه حفر و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی برای واحد‌های تولیدی شهرستان صادر شد و امور آب اقدام به شناسایی ۲۰ چاه حفر شده غیرمجاز کرده و پس از طی مراحل قانونی و اخذ حکم از سوی مراجع قضایی با پرکردن این چاه‌های غیرمجاز بیش از ۲۶۰ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

شمسی از تجهیز ۲۰ حلقه چاه به کنتور هوشمند در راستای کنترل برداشت‌های غیرمجاز و اخذ سند برای رودخانه‌های منطقه با مساحتی بالغ بر ۱۳ هکتار برای کنترل تصرفات بستر رودخانه‌ها و حقوق بیت‌المال خبرداد و گفت: ۵۰ دستگاه موتور پمپ بنزینی، دیزلی و برقی که برای استفاده از آب بکار گرفته شده بود، توقیف و ضبط شد.

او اظهارکرد: در سال گذشته ۱۸ مورد اختلاف حقابه بین اهالی روستا‌ها در سطح شهرستان توسط امور منابع آب خلخال حل و فصل و مقدمات کار برای استفاده قانونی حقابه روستاییان فراهم شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان خلخال افزود: برای لایروبی بیش از ۶ کیلومتر از رودخانه‌های در معرض خطر سیل و رفع نقاط حادثه‌خیز شامل رودخانه‌های تانای شال، قیزباخان و هروچای در خلخال اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

شمسی با بیان اینکه ۱۷ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها و مسیل آب‌های روان در این شهرستان نیاز به لایروبی و پاکسازی دارند، گفت: با تامین اعتبار موردنیاز تمام مسیر‌های اعلام شده لایروبی خواهد شد.

او با توصیه به مردم جهت پرهیز از ساخت بنا در حریم و بستر رودخانه‌ها تشریح کرد: در صورتی که تشخیص و نظر امور آب خلخال مبنی بر واقع شدن بنا در حریم و بستر رودخانه و مسیل آب‌های روان باشد، حکم تخریب و قلع و قمع بنا از سوی محاکم قضایی صادر می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.