مراسم سنتی کوسه گلین در روز‌های آغاز بهار و عید نوروز انجام می‌شده که در حال فراموشی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، در طول تاریخ در ایران به مراسمی بر می‌خوریم که اغلب جنبه نمایشی داشته و در این نمایش‌ها از گریم با صورتک استفاده می‌شود که در این میان یکی از مراسم سنتی کوسه گلین نام دارد که در روز‌های آغاز بهار و عید نوروز انجام می‌شده است.

در استان همدان زمان قدیم هر ساله هنگامی که کوه الوند پس از گذراندن روز‌های سرد و طاقت فرسای پاییز و زمستان با شنیدن صدای پای بهار، آرام آرام دامنه سپید پوش و یخ بسته خود را به دامن پرگل طبیعت می‌سپرد و جای زخم سرمای سخت زمستان آن را چمن‌های تازه روئیده و سبز بهاری التیام می‌بخشید، این مراسم به اجرا در می‌آمد.

این مراسم که یکی از مراسم جالب سنتی در روز‌های عید بوده است، کوسه و کوسه زن ظاهر می‌شدند و با ساز و دهل از روستا‌ها به راه می‌افتادند و به شهر می‌آمدند.

کوسه و زنش با ساز و دهل وارد شهر می‌شوند و تعدادی بچه‌ها به دنبال آن‌ها راه می‌افتادند؛ آن‌ها به هر خانه‌ای که درش باز بود وارد می‌شدند و معمولاً وارد خانه اعیان و اشراف می‌شدند و در محوطه حیاط شروع به حرکات جالب و خنده‌دار و رقص و پای‌کوبی می‌کردند و صاحبخانه‌ها نیز در حد وسع و طبع خود کمکی نقدی یا جنسی به آن‌ها می‌دادند به طوری که کوسه و زن کوسه همچون حاجی فیروز پیام‌آوران شادی نوروزی و بهار بودند.

اما امروزه این مراسم که بیشتر در مناطق روستایی اجرا می‌شده است به فراموشی سپرده شده است. آنچه مسلم است اینکه ایران و به خصوص استان همدان از زاویه میراث معنوی بسیار غنی است و از جمله میراث معنوی، نمایش‌های آیینی و سنتی است که برخی از این نمایش‌ها، نمایش‌های شادی‌آور و نشاط‌بخش هستند

در جشن‌های مربوط به زندگی شبانی و کشاورزی، از دیرباز تا کنون برگزار می‌شدند و می‌شوند و برخی نیز نمایش‌هایی هستند که در حالات غم و اندوه و سوگواری به اجرا در می‌آمدند و کماکان نیز برخی از آنان اجرا می‌شوند.

به هر صورت، در هر یک از این نمایش‌ها، نشانه‌هایی از اعتقادات و باور‌های مردم، اسطوره‌ها و آیین‌های مربوط به دفع شر و بلا و بیماری و اهدا فدیه و قربانی دیده می‌شود و ما امروز از آن‌ها به عنوان میراث معنوی و میراث شفاهی فرهنگ ایرانی نام می‌بریم.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.