یک مقام دولت جو بایدن اذعان کرده که فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران شکست خورده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در مطلبی به نقل از یک مقام دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا اذعان کرد: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای یک اشتباه بود و فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران شکست خورده است.

این مقام ارشد دولت بایدن گفته است: آمریکا می‌تواند تحریم‌های تهران را قبل از ملاقات با مقامات ایرانی کاهش دهد.کاهش تحریم‌های ایران باید بخشی از فرآیندی باشد که منتج به بازگشت کامل تهران به تعهدات هسته‌ای شود.

این در حالی است که روزنامه «فایننشال تایمز» هفته گذشته به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که امکان کاهش تحریم‌ها علیه ایران در صورت تفاهم با تهران در برجام «چه به عنوان بخشی از گام‌های دوجانبه و چه به عنوان بخشی از بازگشت کامل به تعهدات» وجود دارد.

مقامات دولت جو بایدن مدتهاست این ادعای تکراری را عنوان می‌کنند که در صورتی که ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، واشنگتن نیز اقدام متقابل را انجام خواهد داد و این مسأله شامل برخی تحریم‌ها خواهد شد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اما در پاسخ به ادعا‌های مقامات آمریکایی اعلام کرد: نیازی نیست مذاکره‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام صورت گیرد.

خطیب زاده گفت: واشنگتن باید در ابتدا به توافق هسته‌ای بازگردد و پس از آن بر سر میز مذاکرات بنشیند. تغییری در سیاست‌های آمریکا به وجود نیامده است. آمریکا طرفی است که مذاکرات هسته‌ای را بدون آنکه با طرفی مذاکره کند، نقض کرد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشور‌های اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد. یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران گفته است همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
این دولت فعلی دیگر حق ندارد در مورد برجام مذاکره و ملاقات نماید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
reza
۰۹:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
اشتباه فرض نشود:
اول اینکه آمریکا با سرعت و بدون نشستن بر سر میز مذاکره بطور یکجانبه و با قلدری باسرعت یک امضاء از قراردادبرجام خارج شد بدون روبرو شدن با ایران و دیگر اعضاء.....
دوم اینکه با همان سرعت خروج آمریکا باید بدون هیچ شرط و پیش شرطی با سرعت به میز مذاکره برگشته و تمام تحریم ها را طبق مفادقراردادبرجام لغو کند....
سوم اینکه هیچ نیازی به حضور تیم ایرانی بر سرمیز مذاکره نیست این خاطی و یاغی است که باید سرمیز مذاکره حاضر شود و برای تعهدات خودش تضمین اجرای بین المللی به امضاء کنندگان قراردادJCPOA بدهد..........تیم ایرانی وقتی سر میز مذاکره حاضر بشود که تمام تحریمها یکجا برداشته شود و مراودات بانکی در سطح بین المللی آزاد و از بند تحریمی خارج شود ونه در روی کاغذ و بیان الفاظ بلکه در مقام اجراء بین المللی حتی از تضمین شورای امنیت سازمان ملل هم محکم تر تا روءسای بعدی و فعلی آمریکا نتوانند این قرارداد را کاغذی تکه پاره و بدون ارزش بین المللی خطاب کنند و هر لحظه که دلشان خواست آن را باطل کنند و هرگز نتوانند 2دو عضو دائم شورای امنیت را که برای حفظ این قرارداد یعنیJCPOA تلاش میکردند(چین و روسیه) را با ابزار تحریم و تهدیدات اقتصادی آنان را مجبور به اطاعت کنند تا از یکجانبه گرائی آمریکا همراه با فشارهای حداکثری حمایت کنند این بار مذاکرات باید برای مذاکره ی تضمین ضربدر تضمین بین المللی و جهانی باشد تا رفتارهای کاخ سفیدلرزان تکرار مکرر نشود..............
Germany
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
ملاقات بی ملاقات !
Iran (Islamic Republic of)
می خواهیم ندهد
۱۰:۳۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
فایده ای ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مذاکره برجام تحریم ووو همشه برای خسته کردن گرفتن استقلال و سرگرم کردنه تا علیه مان کارهای پشت پرده شان را در خفا پیش ببرند چون قدرت بالاشان را میبینند پس هر رفتاری برایشان پذیرفتنیست تنها را ایستادن رو پای خود بدون توجه به ستون پنجم دشمنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چرا دوست دارید اینقدر به امریکا التماس کنید؟
چرا دوست دارید اینقدر خودتون رو کوچیک کنید؟
Germany
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مقامات ایرانی با هیچ کسی ملاقات نخواهند داشت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ایران تنها کشور پایبند به برجام در 7 سال گذشته بوده و هیچ کشوری نمیتواند نسبت به ایران ادعای عدم پابندی بنماید ودر نتیجه امریکا باید تمامی خساراتی که به ایران وارد شده را جبران کند و پیمان برجام در مجالس امریکا به تائید برساند تا دیگر هیچ مقامی در اینده نتواند به بهانه های واهی از برجام خارج ویا یکطرفه اعلام خروج بنماید و در اخر اینکه ما به امریکائیها اعتماد نداریم و ملاقات دو جانبه بدون حضور شاهدی که مورد وثوق ما نباشد را نداریم.
Canada
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
شل کن و سفت کن گذاشتید
باید تمام تحریم های عیر قانونی و انسانی برداشته شود
بعد برای مدتی ایران زمین راست نمایی کنند
چونکه مورد اعتماد نیستید
سریع مسیله ای را علم میکنید و تحریم ها را بر میگردانید
دست تون را خونده ایم
آخرین اخبار