زنبور ملکه به کمک رایحه خبررسانی می‌کند

یک مطالعه نشان داده که زنبورهای کارگر به محض نزدیک شدن به زنبور ملکه یا قرار گرفتن در مسیر او، باعث انتشار بوی شهد در محیط می‌شوند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دویچه وله فارسی، تحقیق تازه‌ای روی رفتار زنبور‌های کارگر به نتیجه جالبی ختم شده است. پژوهشگران می‌دیدند که گاهی بین کارگران جنب و جوش در می‌گیرد و آن‌ها به صورتی ناگهانی شروع به بال بال زدن می‌کنند. بخش انتهایی بدن زنبور‌های کارگر در این حالت باد می‌کرد و بوی خوشی محیط را فرا می‌گرفت که همان رایحه گل‌ها بود.

پژوهشگران به مدد هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل تصاویر ضبط شده پی بردند که زمان و مسیر عطرافشانی زنبور‌ها تصادفی نیست بلکه تابع حضور ملکه است.

پیگیری این امر نشان داد که در اصل و در ابتدا، ملکه این بوی خوش را تولید می‌کند. سپس رایحه به کارگران اطراف می‌رسد و آن‌ها با گرفتن این پیام بویایی، با بال‌بال زدن عطر پراکنی می‌کنند و این روند به صورت متوالی ادامه می‌یابد. پیامی که مخابره می‌شود، اعلام حضور ملکه است.

زنبور ملکه، رهبر کلنی است و مهم‌ترین وظیفه‌اش تخم‌گذاری است. تلف شدن زنبور ملکه مرادف است با تعطیلی کار‌های کندو.

زنبور‌های کارگر ماده هستند و کلیه امور زندگی و تولید عسل بر عهده آنهاست. زنبور‌های نر که نیش ندارند و نمی‌توانند گرده و شهد گل جمع کنند، تنها کارشان تولید مثل است. آن‌ها بعد از جفت‌گیری می‌میرند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
یک حس خدا دادیی به ملکه زنبورها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
عالی بود
آخرین اخبار