رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: انتقال آب بین‌حوزه‌ای باید تابع معیار و ملاک باشد و حقوق مبدا در نظر گرفته شود، چراکه هر تغییری در حوزه آبخیز و مبدا ایجاد شود، تمام کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در نشست همکاری‌های مشترک مجمع نمایندگان استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش انتقال آب زاگرس به فلات مرکزی عدم التزام به اجرای قوانین است اهار داشت: درصدد نظارت و کنترل اختصاص بودجه به طرح‌های انتقال آب هستیم.

او افزود: در کشور مشکلات آبی زیادی وجود دارد که بخشی از این مشکلات به تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های غلط سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و بخشی به جانمایی‌های غلط صنعت و توسعه بی‌رویه در استان‌ها و بخشی به انتقال آب بین‌حوزه‌ای مربوط است.


بیشتر بخوانید


جعفری اضافه کرد: انتقال آب بین‌حوزه‌ای باید تابع معیار و ملاک باشد و حقوق مبدا در نظر گرفته شود، چراکه هر تغییری در حوزه آبخیز و مبدا ایجاد شود، تمام کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اگر تصمیم‌ها بر مبنای عدالت و اصول زیست محیطی نباشد تمام کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری روستا‌های بسیاری با تانکر آبرسانی می‌شوند و بالای ۹۵ درصد دشت‌های آن ممنوعه و ممنوعه بحرانی است که از دست‌اندرکاران تقاضای تصمیم‌گیری‌های علمی را داریم.

جعفری با اشاره به تونل‌های انتقال آب کوهرنگ عنوان داشت: تونل یک و دو کوهرنگ سال‌ها قبل به اتمام رسیده و بودجه‌ای به آن‌ها اختصاص نمی‌یابد و تونل سه نیز از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و از بخش خصوصی برای آن استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش انتقال آب زاگرس به فلات مرکزی عدم التزام به اجرای قوانین است، ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی درصدد نظارت و کنترل اختصاص بودجه به طرح‌های انتقال آب هستیم و باید نظارت‌ها بر التزامات بیشتر و حقوق مردم و حقابه‌ها رعایت شود.

جعفری گفت: طرح‌های استیضاح و تحقیق و تفحص در راستای نظارت بر عدم اختصاص بودجه به طرح‌های انتقال آب انجام می‌شوند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار