میرادی گفت: مراقبت‌ها در برابر شیوع کرونای انگلیسی باید بیشتر شود زیرا همه سنین بویژه نوجوانان و جوانان گروه‌های هدف این ویروس جهش یافته است.

دکتر مهدی میرادی مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:کرونای انگلیسی با نام علمی «۲۰۲۰۱۲۰۱» شایع شده که مراقبت در برابر این ویروس جهش یافته باید شدیدتر و رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش یابد.

او افزود: قدرت انتشار ویروس انگلیسی نسبت به نوع اولیه افزایش یافته است که باعث می‌شود به سادگی بین افراد منتقل شود و به مراتب هرچه میزان ابتلا افزایش پیدا کند مرگ و میر ناشی از ابتلا بویژه در سالمندان سیر صعودی خواهد داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار ادامه داد: ویروس جهش یافته انگلیسی همه گروه های سنی بویژه نوجوانان و جوانان را تهدید می کند که این نشان از کاهش سن ابتلا به بیماری در نوع جهش یافته کرونا انگلیسی است.

او  تصریح کرد: هم‌اینک ویروس جهش یافته انگلیسی در استان های مختلف کشور مشاهده شده لذا نیاز است اقدامات پیشگرانه فعلی تشدید و با حساسیت بیشتری رعایت شود.

میرادی ادامه داد: علائم نوع جهش یافته ویروس مانند علائم قبلی کرونا مانند تب و سرفه است اما بسیار شدیدتر و در زمان کوتاهی بیمار را از پای در میاورد، بنابراین مردم باید آن را جدی گیرند و بلافاصله پس از بروز علائم به پزشک مراجعه کنند.

وی بیان کرد: رعایت فاصله فیزیکی، شستن دست ها و استفاده از ماسک برای مقابله و پیشگیری از بروز کرونای جهش یافته موثر است و افراد باید توجه جدی به نکات پیشگیرانه داشته باشند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار نیز اظهارداشت: پیرو ابتلای چند تن از شهروندان در روزهای اخیر به گونه جهش یافته کرونا، بلافاصله تیم های واکنش سریع جهت بررسی افراد و ردیابی بیماری وارد عمل شدند.

دکتر عبدالرسول خدمتی افزود: تیم های واکنش سریع متشکل از کارشناس بهداشت محیط، مراقب سلامت، نمونه گیر و بسیج است که هرکدام به ترتیب نظارت بر گندزدایی محل سکونت یا اسکان فرد مبتلا، آموزش راهکارهای پیشگیری، نمونه گیری از اعضای خانواده یا افرادی که با فرد بیمار تماس داشتند را برعهده دارند.

او  بیان کرد: پس از انجام این اقدامات، تیم CT ( بررسی اطرافیان ) که شامل پزشک و بهیار یا پرستار در صورتیکه فرد بیمار توانایی مراجعه را نداشته باشد به محل سکونت وی مراجعه کرده و علاوه بر ویزیت بیمار داروی مورد نیاز را نیز به وی می‌دهند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار تصریح کرد : فرد مبتلا به کرونا جهش یافته باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه کامل باشد و اگر شرایط قرنطینه در خانه فراهم نشود به یکی از نقاهتگاه های سطح شهر منتقل خواهد شد.

او  با بیان اینکه نوع جهش یافته کرونا می‌تواند در ۳۰ ثانیه فرد را آلوده و در همین مدت زمان از فردی به فرد دیگر منتقل شود افزود: با توجه به کاهش سن ابتلا در گونه انگلیسی ، توصیه جدی ما مراقبت بیشتر از کودکان و نوجوانان است.

خدمتی گفت: راهکار فعلی همان پیشگیری و رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه در ایام نوروز است و از همه شهروندان تقاضا داریم به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا دستورالعمل های بهداشتی را جدی گیرند.

او  بیان کرد: پیرو اطلاعیه های صادر شده از سوی ستاد کرونا شهرستان چابهار و به منظور حفظ سلامتی شهروندان گرامی در ایام مقابله با ویروس کرونا بازدیدهای بهداشتی در سطح شهر تشدید شده و کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای در دو نوبت صبح و عصر مشغول خدمت رسانی و بازدید از اماکن تهیه و توزیع هستند.

رییس مرکز بهداشت چابهار گفت: به همین منظور و در روزهای اولیه سال نو طی بازدیدهای صورت گرفته توسط بازرسان بهداشتی پنج واحد صنفی به علت عدم توجه به پروتکل های بهداشتی و همچنین مصوبات ستاد کرونا پلمب و تا اطلاع بعدی غیر فعال شدند.

او ادامه داد: این واحدهای صنفی شامل چهار سوپرمارکت و یک میوه فروشی بودند که به علت نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی و عدم توجه به دستورالعمل های پیشگیری از کرونا با هماهنگی دستگاه قضایی پلمب شدند.

خدمتی افزود: هم‌اینک یکهزار و ۵۷۵ واحد صنفی در سطح شهر پس از اعلام ستاد مبارزه با کرونا شهرستان تعطیل شدند و به صورت شیفت بندی فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

او  از متصدیان واحدهای صنفی خواست اجرای پروتکل های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را جدی گیرند.

محدودیت‌های کرونایی نوروز تا ۲۰ فروردین در چابهار اعمال می‌شود

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهارداشت: با شرایط کرونایی حاکم بر جامعه محدودیت‌های کرونایی نوروز تا ۲۰ فروردین ادامه دارد و محدودیت‌های کرونایی توسط پلیس در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ در سطح شهرستان برابر تدابیر و تمهیدات ستاد مقابله با کرونا اعمال و از ورود خودروهای دارای پلاک غیر بومی به شهرها و مناطق نارنجی و قرمز نظیر این شهرستان جلوگیری و ممنوع است.

رحمدل بامری افزود: ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری در ایام نوروز به آن دسته از مسافرانی که چابهار را مقصد سفر خود انتخاب کرده اند تا ۴۸ ساعت آینده فرصت دارند نسبت به خروج از شهرستان اقدام کنند.

او با بیان اینکه برپایی چادر در بوستان‌ها، پارک‌ها و مراکز تفریحی در همه شهرها با رنگ قرمز، نارنجی ، زرد و آبی ممنوع است گفت: تردد خودروهای دارای پلاک غیربومی باید هر چه سریعتر چابهار را ترک کنند در غیر اینصورت علاوه بر جریمه خودروی نیز توقیف خواهد شد.

فرماندار چابهار ادامه داد: مسوولان دستگاه های اجرایی در شهرستان چابهار عنایت داشته باشند از پذیرش و اسکان مهمان بر خلاف مصوبات ستاد کرونا در مهمانسراها خودداری شود در صورت تخطی مدیر دستگاه مربوطه به دادگاه معرفی می‌شود.

انتهای پیام./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار