عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر مبنای شعار سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، ۴ مرحله برای تحقق پشتیبانی را تشریح کرد.

به گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نوشتاری، بر مبنای شعار سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، ۴ مرحله برای تحقق و موفقیت مؤلفه "پشتیبانی" را تشریح کرده است:

پشتیبانی یا حمایت از تولید اصطلاح پرکاربردی در ادبیات سیاستگذاران، موضوع ارائه طرحها و لوايح متعددی از سوی نمايندگان مجلس يا دولت و هر ساله مبنای قاعده گذاريهای متعددی در اقتصاد ايران است.

پشتیبانی هایی كه اعطای انواع كمک های مالی، از يارانه سود گرفته تا مشوقهای صادراتی، معافیت های مالیاتی، دسترسی به ارز ترجیحی و نیز اعطای انواع حمايت های حقوقی مانند حمايت تعرفه ای، عدم شمول در قانون كار، منع صدور مجوز برای ساير بنگاه ها و... را دربر می گیرد. اما آيا اصلا تولید نیازمند اينگونه حمايت هاست؟ آيا زمینه سازی برای سود بردن بیشتر برخی فعالیت ها و به تعبیر ديگر توزيع رانت در آنها به مدد مقررات گذاری يا تخصیص بودجه های عمومی موجب تخريب عملكرد بازار و مانع ارتقای بهرهوری نیست؟ آيا چنین مداخلاتی با تغییر انگیزه عاملان اقتصادی و امیدوار شدن آنها به كسب سود از طريق هزینه کرد برای جلب نظر سیاست گذاران(رانت جويی) در نهايت به ناكارآيی و گیرافتادن در تله عقب ماندگی منجر نخواهد شد؟

بررسی های تاريخی نشان می دهد كه همه تجربیات موفق در تولید سطوحی از پشتیبانی را تجربه كرده اند.

اگر پشتیبانی از تولید بايد يكی از دغدغه های سیاست گذاری در سال جاری باشد، چه اقداماتی در اين زمینه می تواند و بايد صورت گیرد؟

۱ -هدف گذاری

رويكردهای پشتیبانی دولت تنها آنگاه موفقیت آمیز خواهد بود كه مبتنی بر هدف گذاری بلندمدت و بر پايه تبیین چالش های تولید و ضرورتهای مواجه با آن صورت گیرد. گامی مهم در اين زمینه تهیه سند استراتژی تولید از سوی دولت است، سندی كه ارزيابی نظام برنامه ريزی از اولویت ها و ضرورتهای پشتیبانی را دربر داشته باشد.

۲ -برنامه ریزی

پشتیبانی تنها زمانی به نتیجه منجر خواهد شد كه برآمده از برنامه حاكمیت و مبتنی بر اهداف بلندمدت و ملاحظات بین بخشی و در درجه اول در پی تولید محور كردن اقتصاد ملی باشد، در غیر اين صورت پشتیبانی به توزيع رانت نامولد انجامیده و تشديد رانت جويی در فضای سیاستگذاری كشور را به دنبال خواهد داشت.

طرح های حمايت از تولید كه دارای جهت گیری منطقه ای يا صنفی غیر راهبردی است و هدف گذاری آن با اهداف سیاست های کلان مغايرت دارد، آسیب جدی به پشتیبانی از تولید است.

۳ -رشد بلندمدت

دولت هایی كه توانسته اند پشتیبانی های خود را نصیب فعالیت هایی كنند كه به رشد بلندمدت كشور شتاب می بخشد، تجربه های موفق سیاستگذاری در تولید را شكل بخشیده اند. به تعبیر ديگر پشتیبانی مولد(پشتیبانی ارزش افزا و شتابدهنده رشد بلندمدت) كلید دستیابی به اهداف تولید است.

۴ -تولید محوری

پشتیبانی به گونه ای كه به رونق تولید و خدمات مولد منجر گردد نیازمند كاهش هزينه های سربار تولید و در واقع حذف ريسک های سیستمی، عدم نفع های ساختاری و همه موانعی است كه فعالیت های مولد را در برابر فعالیت های سوداگرانه و نامولد زمین گیر كرده است. براين اساس مهمترين كمک دستگاه قاعده گذاری كشور نه طراحی سیاست های حمايتی خاص بلكه حمايت از تولید در وجه عام و بستن منافذ سودبری های بی قاعده و كانالهای سوداگری و دلالی و رباخواری است كه به صورت رقیب تولید ظاهر شده و مانع بسط تولید در كشور می شود. نكته مهم اينجاست كه انجام اين وظیفه هر دو سطح مقررات زدایی و مقررات گذاری را دربر می گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، جهش تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار