وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه این کشور با همتای هندی خود در دهلی نو دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه افغانستان امروز (سه شنبه 3 حمل/ فروردین) با نشر اطلاعیه ای اعلام کرد که اتمر و جی‌‌شنکر، وزرای خارجه افغانستان و هند شام روز گذشته، پیرامون گسترش روابط دوجانبه، تقویت اجماع منطقه‌ ای و بین‌المللی در خصوص مذاکرات صلح افغانستان، همکاری های اقتصادی و اتصال منطقه ای بحث و گفتگو کرده اند.

دو طرف همچنین روی پروژه‌های اتصال منطقه ای منجمله توسعه خطوط ریل از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان، توسعه بندر چابهار و افزایش داد و ستد تجاری میان دو کشور صحبت کرده و این پروژه‌ها را در راستای تقویت همکاری‌های اقتصادی و ثبات منطقه ای با اهمیت دانستند.

در اعلامیه آمده است که دو طرف توافق کردند تا به منظور تقویت همکاری های اقتصادی و توسعه ای، گروه‌های کاری اختصاصی را در ساحات مختلف شکل داده و پروژه‌های مورد نظر را از طریق این گروه‌ها پیگیری کنند.

در پیوند به روند صلح، دو طرف نشست صلح ترویکا در مسکو را به‌بررسی گرفتند و اعلامیه پایانی این نشست را برای تقویت و پیشرفت روند صلح مثبت ارزیابی کردند.

گفته شده که هند آمادگی‌اش را برای شرکت در کنفرانس‌های منطقه ای در مورد صلح و توسعه افغانستان از جمله نشست پروسه استانبول– قلب آسیا در تاجیکستان و نشست صلح ترکیه اعلام داشته و تاکید کرده است که هند از روند صلح و دستاوردهای دو دهه مردم افغانستان پشتیبانی می‌کند.

اتمر نیز نقش هند را در روند صلح افغانستان با ‌اهمیت دانسته و خواهان نقش فعال این کشور در تقویت اجماع منطقه ای و بین‌المللی برای موفقیت گفتگوهای صلح شده است.

همچنین وزیر امور خارجه هند ضمن اظهار آمادگی برای کمک در راستای تقویت اجماع منطقه ای و بین‌المللی برای تامین صلح در افغانستان اظهار داشت که اجماع و وحدت ملی در داخل افغانستان سبب تقویت هرچه بیشتر اجماع منطقه ای و بین‌المللی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.