وزرای خارجه اتحادیه اروپا از تحریم چین و میانمار به ادعای نقض حقوق بشر خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه اتحادیه اروپا، چین و میانمار را به دلیل آنچه به ادعا نقض حقوق بشر خوانده شده، در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند.

 بر اساس تصمیم وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز دوشنبه (۲۲ مارس) خود در بروکسل، چهار مقام چینی و یک نهاد دولتی به دلیل آنچه سرکوب اقلیت اویغور خوانده شده، در لیست سیاه قرار  خواهند گرفت.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا هشدار داد: پکن در برابر هرگونه مجازات درباره اقدامات خود در منطقه سین کیانگ غربی با قاطعیت واکنش نشان خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد دولت چین نیز در اقدامی مشابه، ۱۰ اروپایی از جمله شماری از اعضای پارلمانی این اتحادیه را به همراه چهار نهاد اروپایی را تحت تحریم قرار داد.

از سوی دیگر،  اتحادیه اروپا از بلوکه کردن دارایی‌ها و ممنوعیت صدور ویزا برای ۱۱ نفر از مقامات دولت میانمار در واکنش به کودتای نظامی ماه گذشته و سرکوب تظاهرات کنندگان خبر داد و گفت : آنچه که ما از نظر افراط و تفریط خشونت در آنجا می‌بینیم، کاملا غیرقابل قبول است و به همین دلیل نمی‌توانیم از اعمال تحریم‌ها جلوگیری کنیم. ارتش این کشور هم طی هفته‌های آینده تحت تحریم قرار می‌گیرد.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد تحریم‌های این اتحادیه، روسیه، کره شمالی، اریتره، سودان جنوبی و لیبی را نیز شامل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
منشورخواهان
۰۳:۰۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
در حالی که جهانیان توقع داشتند با پایان جنگ سرد، دیگر چیزی به نام بلوک غرب نباشد و متقابلا ناتو هم منحل شود، پدیده های زیانبار سیاسی-بین المللی پایان یابد مانند رقابت تسلیحاتی، ناآرامی ها سیاسی، نقض حقوق بشر، تروریسم، نابرابری و فقر و اختلاف عظیم سطح رفاه میان کشورها، دیکتاتوری، و جهان به سمت صلح و همگرایی با احترام متقابل بگرود، اما ما برخلاف این توقع و انتظارات عملکردی متفاوت و حتی متضاد از سوی اغلب کشورها بخصوص قدرتهای جهانی و منطقه ای مشاهده شد، به ویژه از جانب امریکا و غرب و متحدانش، مثلا ناتو گسترش یافت و امریکا و متحدانش به توسعه طلبی سیاسی و اقتصادی اش ادامه داد! به این پدیده مخرب ضد جهانی، یکجانبه گرایی میگویند.
امریکا خودسرانه و متکبرانه به نفع خودش از این قدرت سوءاستفاده کرده و حتی رقبای بزرگ خود در بلوک شرق سابق را به دردسر و چالش می اندازد! همین نکته موجب طرح چند جانبه گرایی شد.
وابستگی جهان به سیستم مالی سوئیفت و دلار و همچین بازار امریکا، در نهایت منجر به تبیعیت و پیروی از سیاستهای دیکتاتورمنشانه و یکجانیه گرایانه امریکا میشود!
یکی از نمونه های بارز بکجانبه گرایی امریکا، فشار حداکثری (تحریم ها) علیه جمهوری اسلامی ایران است. وقتی آثار زیانبار ادامه تحریم ها و فشار حداکثری (حتی با نقض بدیهیات حقوق بشر مانند دسترسی به غذا و دارو!) نمایان شد.
اینکه چگونه امریکا توانسته با سوءاستفاده از سیستم مالی جهانی از جمله سوئیفت و نقش دلار، کشور بزرگ و پرجمعیت و راهبردی مثل ایران را چنین دچار تحریم های زیانبار کند، و حتی رگه هایی از این قدرت تحریمی علیه چین و روسیه به نمایش گذاشت، حالا دنیا متوجه یک مشکل و معضل بزرگ مخربی شده است به نام قدرت یکجانبه گرایی و تحریمی امریکا! حالا دنیا بایست این معضل حل کند.
از راههای پیشنهادی برای حل معضل یکجانبه گرایی امریکا، ایجاد سیستم های موازی و جایگزین مالی به جای سوئیفت و نقش دلار است، همچنین مبادلات دوجانبه و تهارتی، یکی هم ایجاد گروه های همدرد مانند باشگاه تحریمی ها که تحت عناوینی مثل کشورهای دوست داران منشور سازمان ملل/گروه منشورخواهان.
گروه منشورخواهان، گروهی از کشورهایی هستند که از وضع تحریمهای یکجانبه ابرقدرتهایی نظیر امریکا عیله خود دچار زیان و سختی شده اند. این واکنش طبیعی به تحریمهای نامطلوب یکجانبه امثال امریکا است.
آخرین اخبار