معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: مرمت مقبره گبر شیشه‌ریز جالق با اعتبار۲ میلیارد ریال در شهرستان سراوان آغاز شد.

منصوره ملاالهی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: مرمت این اثر با اقداماتی از جمله آواربرداری داخل و بیرون مقبره، استحکام‌بخشی پی، اجرا تزئینات داخل و بیرون، اجرا پوشش سنتی، لایه‌برداری و اجرای اندود کاهگل انجام می‌شود.

او افزود: مقابر جالق شامل ۲۶ مقبره شناسایی و ثبت‌شده که از ۱۳ مقبره ثبتی که شامل هشت مقبره شیشه‌ریز و پنج مقبره سورو می‌شود تاکنون تعداد پنج مقبره مرمت شده است‌.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این اثر مربوط به دوره سلجوقی می‌شود و در سال ۷۹ با شماره ثبت ۳۰۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 مرمت و نگهداری درست و علمی از آثار و ابنیه های تاریخی یک ملت که نمایانگر و نمایشگاه حقیقی تاریخ، فرهنگ و هویت ملل مختلف است، جزو شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود که این اصل از سده‌ها قبل در کشورهای اروپایی آغاز شد و اکنون در بسیاری از کشورها با جدیت و حساسیت ویژه ای دنبال می شود در این میان اهمیت دادن به این موضوع مهم و محوری در جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر روند مثبت و سریعی به خود گرفته است.

آثار تاریخی و به جای مانده از مردمان گذشته در حقیقت جزو نهادها و عناصر فرهنگی کشورها است که بی توجهی به آن رخوت، از همگسیختگی و در نهایت نابودی فرهنگی و تاریخی جوامع بشری را به دنبال دارد؛ بر همین مبنا حفظ و حراست از آثار تاریخی ملموس و غیرملموس در اولویت سیاستگذاری های فرهنگی و حتی اقتصادی کشورها قرار دارد زیرا انتفاع از برکات اجتماعی و سودآوری مالی آن بر کسی پوشیده نیست.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار