عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: همه روزه مرغ به اندازه کافی در بازار عرضه می‌شود و تنها به علت ۲ نرخی بودن قیمت ها، در برخی مناطق شاهد ایجاد صف هستیم.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبود عرضه مرغ ارتباطی به پروسه تولید ندارد، اظهار کرد: همه روزه مرغ به اندازه کافی در بازار عرضه می شود و تنها به علت ۲ نرخی بودن قیمت ها، در برخی مناطق شاهد ایجاد صف هستیم.

وی تک نرخی شدن قیمت مرغ را تنها راه برچیده شدن صف دانست و افزود: قیمت مرغ باید به گونه ای اعلام شود که ضمن توجیه اقتصادی برای تولیدکننده به مصرف کننده هم فشار وارد نشود چرا که به رغم افزایش هزینه های تولید، نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

حجت متوسط قیمت مرغ زنده را ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به نرخ فروش مرغ زنده، حداکثر قیمت مرغ گرم ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان باید باشد که متاسفانه در برخی فروشگاه ها ۳۵ هزار تومان به بالا عرضه می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلات توزیع به تولید ارتباطی ندارد، بیان کرد: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی مناسبی برای تولید صورت گرفت که از ابتدای اسفند با افزلیش تخصیص دان، حجم تولید افزایش یافت.

به گفته وی، با توجه به ۲ نرخی بودن قیمت مرغ از ستاد تنظیم بازار انتظار می رود هرچه سریع تر در خصوص قیمت مرغ تصمیم گیری کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: علی رغم شیوع کرونا، میزان تولید کاهشی نداشته است و بنابر آمار میطان تولید جوجه، توزیع دان در سامانه بازارگاه و میزان خروجی مرغ قابل مشخص است.

وی با بیان اینکه در ایام پایانی سال ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، گفت: حجم تولید برمبنای ۱۲۰ میلیون قطعه، کاملا با نیاز بازار تطابق دارد به طوریکه بنابر جوجه ریزی صورت گرفته نیازی به صف نیست و امکان تامین بازار از تولید داخل وجود دارد.

حجت با بیان اینکه مشکلی در تولید مرغ نداریم، گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته مشکلی در تامین نیاز داخل وجود ندارد و کالا وارداتی نیست که افراد تا ورود حجم کالای بعدی منتظر بمانند.

حجت ادامه داد: بنابر آمار در اسفند بالای ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، اما علت تفاوت قیمت در بازار ناشی از برخی عوامل تاثیر گذار در هزینه تمام شده تولید است چرا که نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ زنده و ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ گرم برای تولیدکننده نه تنها سود ندارد، بلکه زیان هم می کند و اصرار مسئولان بر نرخ مصوب فعلی تنها با پرداخت برخی مجوزهای تشویقی امکان پذیر است، در غیراین صورت این نرخ حتی برای واحدهای بزرگ که صفر تا ۱۰۰ تولید هم در اختیار دارند، توجیه اقتصادی ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر رفع مانع زدایی تولید بیان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید باید انجام شود و هر چه سریع تر نماینده تولیدکنندگان و اعضای ستاد تنظیم بازار باید جلسه ای تشکیل دهند.

عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به واردات مرغ گفت: در شرایطی که پتانسیل صادرات مرغ وجود دارد، با برخی سخت گیری ها و عدم تصمیم گیری های به موقع ، کشور صادرکننده مرغ را به واردکننده نباید تبدیل کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ توجیه اقتصادی ندارد،افزود: بنابر آنالیز هزینه تمام شده قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۸ هزار تومان و مرغ گرم ۲۵ هزار تومان است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در شرایط فعلی که تولید مرغ در حال انجام است و کمبودی در عرضه وجود ندارد، صف های طولانی خرید مرغ بیانگر مشکلات توزیع و عدم اعلام نرخ منطقی و اقتصادی کالاست.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی سرور سامانه سماصط است، از این رو بارها اعلام کرده که میزان جوجه ریزی کاهشی نداشته و ایستادن در صف تنها ناشی از جو روانی بازار است، اما به مردم این اطمینان را می دهیم که نگران کمبود کالا نباشند و اگر موضوع تک نرخی شدن قیمت رعایت شود، بازار ظرف مدت ۲ تا ۳ زوز به حالت عادی باز می گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار