عضو شورای عالی میراث فرهنگی با اشاره به ریشه‌های تاریخی جشن باستانی نوروز در بین ایرانیان نکاتی را یادآور شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید علی گلاب زاده  درباره جشن باستانی نوروز اظهار داشت: در برخی از روایات نوروز را به دوره پیشدادیان ارتباط می‌دهند. ولی چگونه در فرهنگ ایرانی جای گرفت بحث بسیار مفصلی دارد و نمی‌توان گفت این عید باستانی از چه روزگاری شکل گرفت. ولی برای جامعه ایرانیان این را می‌توانیم بگوییم تا هر کجا که ما در کوچه‌های تاریخ پیش برویم با نام نوروز به چشم می‌آید و این سنت دیرینه را همواره گرامی داشتیم.


بیشتربخوانید


وی افزود: ایرانیان همیشه تلاش می‌کردند قدر و اهمیت نوروز را بدانند. به گونه‌ای که حتی در دوره برخی از حاکمان بعد از اسلام که با فرهنگ ایرانی آشنا نبودند، اعلام کردند هر کس نوروز را جشن بگیرد باید عوارض و مالیات‌بپردازد. کم‌نبودند خانواده‌هایی که در طول‌سال با تلاش و زحمت کار می‌کردند و با اندوخته‌شان مالیات می‌پرداختند که بتوانند جشن نوروز بگیرند. همین امروز هم افرادی هستند که با کمال تاسف فکر می‌کنند اسلام آمده تا بر هر چه فرهنگ ایرانی که وجود دارد خط بطلان بکشد. در حالی که اصلا این چنین نیست و نوروز آن حرمت و قداست لازم را هم در پیشگاه مردم ایران داشته و هم موقعی که اسلام آمد یکی از سنت‌هایی را که برگزید و به آن سنت شکل زیباتری داد، نوروز بود.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی گفت: امام صادق (ع) و مولا علی (ع) نوروز را گرامی می‌داشتند و در این باره حدیت، آیات و روایاتی نیز وجود دارد. نوروز دیدار با صله رحم و پرداختن به شادی‌ها است که البته در شرایط کرونایی کنونی این شادی را باید در کنار خانواده داشته باشیم و دید و بازدیدی صورت نگیرد. در سال‌های آینده با تمام شدن این بیماری اجتماع کنیم و احوال هم را بپرسیم و صحبت‌های همدیگر را بشنویم.

گلاب‌زاده ادامه داد: به اعتقادم زیباترین لحظه‌های هر فرد ایرانی می‌تواند لحظات تحویل سال باشد. لحظه‌ای که همه دور سفره هفت سین می‌نشینند و سکوت می‌کنند. چشم‌ها را می‌بندند و امید‌ها و آرزو‌ها را در ذهن خودشان به تصویر می‌کشند و دل شان آرام می‌گیرد با نام خدا و در این لحظه زیبا و باشکوه هیچکس به فکر کینه و دشمنی‌ها نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فلسفه سنت‌های سال نو عنوان کرد: هفت سین سفره نوروز هر کدام معنا و مفهوم خاص خودش را دارند. یا همان گردگیری آخر سال و خانه تکانی و اینکه می‌گویند دل‌های‌تان را خانه تکانی کنید تذکر بسیار خوبی است. این سنت‌ها همه سرشار از زیبایی است. اگر ما به عنوان یک ایرانی قدر فرهنگ کشورمان را ندانیم و بر این فرهنگ خط بطلان بکشیم ضرر و زیانش متوجه خودمان می‌شود.

گلاب زاده اضافه کرد: بر روی سفره هفت سین اولین چیزی که می‌گذاریم قرآن است که بنیان، جان مایه و حیات جامعه ما است. همه عزت و شرف اجتماعی ما قرآن است. سبزه هفت سین فلسفه عمیقی دارد و بسیار آرام‌بخش است. حتی ما مشاهده می‌کنیم که اتاق‌های عمل جراحی را از لباس بیمار و پزشکان تا تمامی وسایل موجود در این اتاق به رنگ سبز است. چرا که می‌خواهند بیماری را که قرار است به زیر تیغ جراحی می‌رود از آرامش برخوردار شود. ساعت که در سفره هفت سین قرار می‌گیرد برای ما نظم و وقت‌شناسی را یادآوری می‌کند که هر کاری در زمان خودش باید انجام شود. همچنین چیدن سنجد در ظرف که درمان بسیار از بیماری‌ها است. یا سیب که به عنوان یک میوه بهشتی از آن یاد می‌شود. ماهی سرخی که در آن تنگ بلور در آب شناور است زندگی را برای ما معنی و تداعی می‌کند. حرکت و سر زندگی و ایستادگی در مقابل بلایا را به ما می‌آموزد که زندگی حتی در محیطی کوچک به اندازه آن تنگ بلور هم می‌تواند در جریان باشد.

وی افزود: ما اگر نوروز را گرامی می‌داریم به این دلیل است که همواره بر شیوه و سنت ایرانی پای می‌فشاریم و آرزو می‌کنیم که هر سال رونق این جشن باستانی بیش از پیش باشد و امسال که ما باز هم گرفتار بیماری کرونا هستیم دورهمی نخواهیم داشت. با این امید که نوروز امسال آخرین سال حضور منحوس کرونا باشد و سال‌های بعد و آینده باز هم ما بتوانیم رونق همیشگی را در نوروز داشته باشیم.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

برچسب ها: نوروز1400 ، عیدنوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.