شبکه المسیره در مستندی بخشی از اقدامات آمریکا در سال‌های گذشته برای نابودی توانمندی‌های ارتش یمن را فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی المسیره روز گذشته مستندی را به نمایش گذاشت که در آن بخشی از اقدامات آمریکا برای خلع سلاح یمن و از بین بردن توانمندی‌های آن نشان داده می‌شود.

در این مستند اسنادی فاش شده است که ماهیت نقش اطلاعاتی سفارت آمریکا در یمن، پیش از انقلاب ۲۱ سپتامبر را آشکار می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا بار‌ها لینکلن بلومفیلد، نماینده ویژه خود را با هدف از بین بردن تهدیدات سامانه‌های دفاعی قابل حمل، به یمن اعزام کرد.

در این مستند سندی از وزارت خارجه آمریکا به تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۴ ارائه شده است که نشان می‌دهد علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق فورا دستور امضای توافق نامه تخریب سامانه‌های دفاع هوایی را صادر کرده است.

در سند وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مطلبی درباره خروج و انهدام ۱۴۳۵ سامانه پدافند هوایی در ازای جبران خسارت به میزان ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار دلار بیان شده است.

این مستند، سندی محرمانه از دستگاه امنیت ملی یمن در تاریخ ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۰۵ میلادی درباره نشست صالح با «توماس گراکسی» سفیر آمریکا، و مدیر سیا در یمن فاش کرده است.

در ۸ مارس ۲۰۰۸، سفارت آمریکا به دستگاه امنیت ملی دستور نابود کردن موشک‌های زمین به هوا را بین ۱۶ تا ۱۹ مارس، قبل از سفر برنامه ریزی شده بلومفیلد به صنعا داده است.

در سند سفارت آمریکا تأکید شده است که هدف از سفر بلومفیلد برگزاری جلسات رسمی برای گفتگو در مورد همکاری در زمینه از بین بردن تهدید‌های ناشی از موشک‌های زمین به هواست.

دستگاه امنیت ملی در سندی دیگر متعلق به تاریخ ۳۱ ماه مه ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که این دستگاه بر تداوم نابودی سامانه‌های دفاع هوایی دوش‌پرتاب به بهانه امکان سرازیر شدن آن‌ها به بازار تأکید کرده است.

سندی که در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۴ از سوی همین سرویس صادر شده فاش می‌کند که یک کامیون حامل موشک‌های استریلا در پادگان نیرو‌های ویژه در «الصباحة» منهدم می‌شود.

«محمد المقداد»، رئیس ستاد عملیات نظامی وزارت دفاع یمن در این باره گفت: در زمان تصدی فرماندهی تیپ ۱۲۲ پیاده نظام در استان صعده، همه فرماندهان موظف شدند موشک‌های سام را جمع آوری و به وزارت دفاع ارسال کنند، چرا که به آن‌ها تاکید شده بود سیاست فعلی مقتضی این اقدام است.

وی تاکید کرد: نیرو‌های مسلح یمن دارای موشک‌های کوتاه، میان و دوربرد بودند که با تسلط سفیر سابق آمریکا در یمن، آمریکایی‌ها آن‌ها را نابود کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار