چند سالیست که حیواناتی مانند مار، لاک‌پشت و سمندر سر از این سفره در آورده اند و در کنار ماهی قرمز مهمان ناخوانده هفت سین هستند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، متاسفانه چند سالی است شاهد خرید و فروش حیات وحش مانند مار، لاک و سمندر لرستانی برای تزینی سفره هفت سین ایام نوروز هستیم در حالی که حیات وحش در سفره هفت سین با قدمت هزاران سال هیچ جایگاهی نداشته است.
سمندر لرستانی گونه جانوری منحصر به فرد در استان لرستان است که در سال‌های اخیر به دلیل حضور ناخواسته اش بر سفره هفت سین در معرض قاچاق و انقراض قرار گرفته است.
این گونه ۱۴ سانتی متری بومی ایران بوده و تنها در لرستان و در مرز با استان خوزستان یافت می‌شود.

ماهی قرمز جزو ماهیان بومی کشور نیست. این ماهی نسبت به طیف وسیعی از شوری آب، غلظت پایین اکسیژن و آلودگی آب مقاوم است.

نکته دیگر این است که در فرهنگ سنتی ما ماهی قرمز جایی نداشته است این ماهی نماد عید چین است که وارد فرهنگ ما شده است؛ حال با توجه به اینکه این ماهی عضو لاینکف سفره‌های هفت‌سین است باید به مردم آگاهی داده شود که بعد از ایام عید این ماهی را وارد اکوسیستم طبیعی نکنند.

اشکال دیگری که ماهی قرمز دارد این است که مخرب محیط زیست است؛ چون شرایط مقاومتی بالایی دارد باعث می‌شود که به محیط زیست آسیب وارد کند؛ به همین خاطر نباید این گونه را وارد اکوسیستم‌های طبیعی کشور کرد. باید به مردم این تذکر داده شود که ماهی قرمز را در محیط‌های بسته رها کنند.

این ماهی‌ها غذاواکسیژن لازم برای ماهی‌های بومی رودخانه‌ها را مصرف می‌کنند و احتمال دارد ناقل انگل، قارچ و عوامل بیماری‌زاباشد.

این ماهی‌ها به دلیل همه‌چیزخوار بودن می‌توانند تخم ماهی‌های دیگر را بخورند و در صورت آزاد سازی این ماهی‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی می‌توانند اکوسیستم آن منطقه رابه هم بزنند بنابراین نباید درآب‌های طبیعی به‌هیچ عنوان رها نشوند.

رقابت تغذیه‌ای و رقابت برای فضا با سایر گونه‌های بومی، کمک به رشد بی‌رویه جلبک، تداخل با زندگی طبیعی کپورماهیان بومی، کاهش رفتار تولید مثلی برخی دوزیستان بومی و انتقال بیماری به ماهیان دیگر از جمله دیگر آثار مخرب زیست محیطی ماهی قرمز است.

با توجه به خصوصیت این ماهی و مقاومت بالای آن‌ها نباید عمر کوتاهی داشته باشند و اگر بعد از دو تا سه روز از بین می‌روند یا شرایط نگهداری آن‌ها مشکل دارد و یا اینکه ماهی بیمار است.



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.