سری به گذشته زدیم و عطر بهار را از سال های دور برای تان آوردیم.

حسن شاه‌محمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: خانواده های قدیمی کرجی، کلاکی و دیگر روستاهای استان البرز در گذشته در روز های پایانی سال برای استقبال از سال نو بر حسب یک رسم و رسوم قدیمی اقداماتی انجام می‌دادند تا خود را برای بهار آماده کنند.

او افزود: همانطور که در طبیعت تحول نو به وجود می آید، خانواده های کرجی هم در خود و زندگی خود با انجام کارهایی در محیط زندگی خود تحولی نو ایجاد می کردند.

شاه‌محمدی گفت: سبزک بییَشتان(سبزه گذاشتن)، گَردوه کُدَن(گرد گیری)، نون و توتک دَبِستان(پختن نان و توتک)، رنگ کردن تخم مرغ از جمله این اقدامات بودخ است.

او افزود: یکی دیگر از کارهایی که البرزی‌ها برای استقبال از بهار انجام می‌دادند رنگ کردن دیوار خانه با استفاده از نوعی گِل موسوم به گل شِرتِک بود و این اقدام خود را شرتک کُدن می‌نامیدند.

این البرز پژوه گفت: این گل از خاکی سفید رنگ به دست می‌آمد.

او افزود: در روزهای پایانی سال نوروزخوان‌ها هم در دسته های دو نفره و سه نفره به کوچه ها می‌آمدند و نوید بهار می دادند و با آوای دل نشین می خواندند نوروزی سلطان آمده، گل در گلستان آمده؛ مژده دهید دوستان، بلبل به بستان آمده.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.