مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: دستگاه هشدار دهنده زلزله وسیله‌ای است که با وجود آن می‌توان از خسارت‌های مالی و جانی بیشتر هنگام زمین لرزه جلوگیری کرد.

هاشم سربان‌ها مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: زلزله شامل دو موج p و ‏s است. P موجی با قدرت کم و سرعت زیاد است که ابتدا حرکت می‌کند، اما موج s سرعتش کمتر و قدرت تخریبش زیاد است. تفاوت فاصله زمانی رسیدن موج p و s بستگی به فاصله محل مورد نظر از مرکز زلزله دارد که بیش از ۱۰ تا ۱۲۰ ثانیه می‌تواند باشد و فرصتی عالی برای دور شدن از محل زلزله است.

او گفت: دستگاه هشدار دهنده زلزله وسیله‌ای است که با وجود آن می‌توان از خسارت‌های مالی و جانی بیشتری در زلزله جلوگیری کرد.

سربان‌ها ادامه داد: دستگاه هشدار دهنده زلزله ساخته شده در شرکت ما در تمام اماکن مسکونی و تجاری قابل استفاده است، زیرا تست‌های زیادی روی آن انجام شده و فرصت و امکان فرار انسان‌ها از زلزله را فراهم می‌کند.

او بیان کرد: دستگاه هشدار دهنده زلزله توانایی اعلام و هشدار به طبقات بالای ۶ را نیز دارد و افراد را در ارتفاع‌های بالا نیز از این اتفاق مطلع می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: در حال حاضر تنها سازنده این سیستم هشدار دهنده زلزله در دنیا بنده هستم و کاربردی‌ترین و ساده‌ترین سیستم هشدار دهنده زلزله متعلق به ایرا ن است، هرچند کشور‌های پیشرفته با مدارات مدرن تری می‌توانند این دستگاه‌ها را بسازند، اما قطعا همگی فاقد سنسور انحصاری سیستم هشداردهنده تولید شده در ایران هستند.

او گفت: ایده اولیه ساخت این دستگاه با توجه به بیقراری مرغ و خروس‌ها هنگام بروز زلزله مهیب در بوئین زهرا به ذهنم رسید و در حقیقت بعد‌ها متوجه شدم چیزی که پرندگان حس می‌کنند موج P است.

سربان‌ها مطرح کرد: دستگاه هشدار دهنده زلزله برای اولین بار در کشور ساخته شده، اما برخی کشور‌ها مانند ژاپن و مکزیک نیز در حال استفاده نمو نه‌ای از این دستگاه هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
نمیدونم چه جوری تشکر کنم
آخرین اخبار