سال هاست که کشور با تغییر ساعت در فصول مختلف در حال انجام امورات است، اما در این بین مردم به این روند و اجرای ناقص یک طرح، موافق و مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ ۳۱ مردادماه ۱۳۸۶، قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که بر اساس آن، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین‌ ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حال سابق بر می‌گردد.

دلیل این تصمیم این بود که مصرف انرژی از دو مولفه‌ مهم تشکیل شده است. یکی از این مولفه‌ها روشنایی است؛ یعنی، زمانی که هوا تاریک ‌می‌شود، مردم نیاز به روشنایی دارند که یک پیک مصرف ایجاد می‌کند. مولفه دیگر نیز، مربوط به امور اداری و کاری است؛ یعنی در زمان شروع فعالیت‌های رسمی در هر روز، یک پیک مصرف انرژی ایجاد می‌شود.

هنگامی که با تغییر فصول در نیمه اول و دوم سال، محدوده زمانی ساعت روشنایی طبیعی تغییر می‌کند، در برخی از ساعات، این دو پیک مصرف با هم تلاقی دارند که به همین تصمیم بر این شد که قانون تغییر ساعت رسمی کشور تصویب و اجرایی شود.

۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه جویی در مصرف انرژی، بیان کرد: این مسئله تنها مربوط به ایران نیست بلکه یک تجربه جهانی است؛ یعنی، کشور‌های پیشرفته‌ای در این زمینه پیشگام بودند و ما نیز از جهت تجربه‌ای که از آن‌ها کسب کردیم، چنین تصمیمی را گرفتیم.

او ضمن تاکید بر اینکه با این روش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود، افزود: قوانین مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی، در سه دسته اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و ارزش گذاری قرار می‌گیرند.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: متاسفانه این مسیر منطقی در کشور ما انجام نشده؛ بنابراین، بازدهی ارزش اقتصادی آن نسبت به میانگین جهانی ۵۰ درصد است.


بیشتر بخوانید


طرح جدید مجلس در خصوص لغو تغییر ساعت در فصول

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به نام طرح «تغییر ساعات رسمی کشور» تهیه و تدوین کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی آن، قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱ مردادماه ۱۳۸۶ منسوخ خواهد شد.

امضا کنندگان این طرح در بخش مقدمه، دلیل خود را این طور بیان کرده‌اند: «بیش از یکصد سال از آغاز تغییر ساعات در دنیا سپری شده است و با مطالعه این طرح کشور‌ها در تداوم اجرای این طرح بازاندیشی کرده‌اند که در این میان می‌توان به کشور‌های آلمان، انگلستان، فنلاند، سوئد و برخی دیگر از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد و مهمترین دلیل آن‌ها، آثار سوء تغییر ساعات بر سلامتی مردم است که ناشی از تغییر زمان خواب شهروندان و لزوم تطابق آن با زمان خورشید است. در کشور ما علاوه بر این دلایل، تفاوت اوقات شرعی و ساعت رسمی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است؛ بنابر این، این طرح با هدف بازگشت ساعات رسمی به حالت قبل از تغییر آن تقدیم مجلس می‌گردد.»

600 مگاوات کاهش مصرف انرژی با تغییر ساعات/ سال 1400 کشور به هاپ انرژی در منطقه تبدیل می شود

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر برق در تغییر ساعات کشور، گفت:در واقع این روند عقب و جلو کشیدن ساعات در کشور ما در طول سال در دومرحله اجرایی می شود.

او ادامه داد:به هرحال این روند استفاده از نور خورشید و کاهش مصرف انرژی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگرهم این تغییرات ساعات اتفاق می افتد.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد:طی این برنامه ریزی که همه ساله در جهت تغییر ساعات می‌شود باعث می شود به طوری که چیزی بالغ بر حدود 600 مگاوات کاهش مصرف انرژی را در کشور شاهد باشیم.

رجبی مشهدی تصریح کرد:هر چند که گفتنی است این مسئله در میزان ساعت کار تفاوت چندانی ندارد و صرفا زمانی که آسمان زودتر روشن می‌شود، می‌توان از این شیوه برای استفاده حداکثری از نور بهره برد تا کمتر نیاز باشد از چراغ برای روشن کردن فضا استفاده کنیم.

او گفت:تغییر ساعت رسمی کشور در اول فروردین کاهش حداکثری مصرف برق را در پی خواهد داشت و این میزان صرفه‌جویی ظرف 6 ماه بیش از 75 گیگاوات ساعت تخمین زده شده است.

رجبی مشهدی افزود:متاسفانه ما امسال شاهد مصرف برق و کاهش گاز تحویلی به نيروگاه ها شدیم به طوری که امسال رشد قابل توجه ای در این زمینه اتفاق افتاد.

او ادامه داد:ما متاسفانه در تابستان با اینکه هوا تا ساعات 20 روشن است رشد زیادی در مصرف داشتیم به طوری که در برخی از روزها مصرف برق از 58 هزار مگاوات عبور می کرد.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد:در 10 ماهه سال 98 میزان برق مصرفی مشترکین صنعتی 79.3 میلیون مگاوات ساعت بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است ولی تا تابستان امسال کشور مصرف برق را پیک 58500 مگاواتی را رد کرد.

رجبی مشهدی در خصوص صادرات برق ایران در سال 1400 گفت:برنامه داریم در سال 1400 کشورمان به هاپ انرژی در منطقه تبدیل شود.

او ادامه داد:نیاز ارزی ما سالانه 1.2 میلیون دلار است که نیمی از آن را از محل صادرات برق تامین می‌کنیم که مهمترین مشتری ما عراق است.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد:قرار است تا سال 1400 ظرفیت برق کشور به 20 هزار مگاوات افزایش می‌یابد.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و یکی از امضاکنندگان این طرح، در گفت و گو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این طرح توضیح داد: قانون تغییر ساعت رسمی کشور که در سال ۱۳۸۶ مصوب شده، دیگر منسوخ شده است و با توجه به این امر، طرح ابطال تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است اما بعید می‌دانم در سال ۱۴۰۰ عملی شود.

او با اشاره به دلایل موافقتش با این طرح در مجلس اظهار کرد: ما نیازمند این هستیم که یک مطالعه جامع در مورد تغییر ساعت داشته باشیم تا مشخص شود این قانون چقدر توانسته است در کاهش مصرف انرژی و مدت آن در کشور موفق عمل کند.

طبق آخرین مطالعاتی که در جهان انجام شده است، قانون تغییر ساعت به لحاظ فیزیولوژی تاثیرات نه چندان مثبتی را برای جوامع اجرا کننده این قانون در پی داشته است، از طرفی در بحث مصرف انرژی هم نتوانسته است تواقع‌ها را بر آورده کند؛ بنابراین امروز نیازمند بازنگری و بررسی مجدد این قانون در کشورمان هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
توروقرآن این طرح رو منسوخ کنید از لحاظ روانی نابود شدیم ماکه هر تابستون خاموشی داریم پس هیچ فرقی نمیکنه منسوخش کنید واسه همیشه روانی شدیم با ساعت قدیم جدید از مجلس خواهش میکنم این طرح منسوخ شدن ساعت رو تصویب کنه
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۰:۴۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
2ساعت جلوببریدمعادلات بایدن و ترامپ بهم بریزه.
Germany
امیر
۱۱:۲۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
جلو نبرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
ما انسان هستیم نه ماشین تغییر ساعت آرامش همه را به هم میزند باعث کج خلقی میشود وقتی آدم فقط مصرف برق ببینی و انسانیت او فراموش شود عبادت او در ماه مبارک رمضان فراموش شود در نتیجه ما را تبدیل به ماشین کرده اند ما انسان هستیم نه ربات
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۲:۴۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
با سلام و عرض تبریک سال نو

به نظر من به جای تغییر ساعت رسمی کشور بهتر است ساعات کاری ادارات و ارگانها تغییر کند و حتی میتوان بر حسب نیاز در هر فصل این تغییر را به میزان کمتر انجام داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
به ساعت رسمی کشور چکار دارید من مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
داود محمدی
۲۱:۱۳ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم ولی اگر میخوان تغییر کنه دیگه ساعت جلو کشیده نشه
اینطوری بنظرم بهتره چون اونوقت مثل اینه که وسط روز ادم بیدار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
به نظرم بهتره به جای تغییر ساعت رسمی کشور، ساعت کاری رو تغییر بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کاملا موافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
باسلام و تبریک سال 1400. بشدت مخالفم. در تمام دنیا هم این ماجرا لغو شده؛ بخاطر هزارو یک دلیل علمی. یکی از آن؛ناسازگاری با تنظیم ساعت بدن و ایجادسکته.
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۸:۲۴ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کشورهای دیگه این مسیر رفتن و پی بردن از اساس این تغییر ساعات برای سلامتی انسان مضر است و .. چرا راهی که اونها رفتن و جلوی اشتباهشون گرفتن ما دنباله رو مسیر خطا باشیم .. فقط به خاطر کاهش مصرف انرژی!? سلامتی انسانها از هر چیزی با ارزش تر است.. یا علی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کاملا مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
هفته اول تغییر ساعت واقعا برای کسانی که باید بصورت شیفت در محل کار حاضر شوند و همچنین برای مسافرلن قطار و هواپیما خیلی استرس ایجاد میکند.مخصوصا که همه در تعطیلات هستند فقط مشاغل شیفتی باید برن سرِ کار
امسال ماه مبارک رمضان هم در پیش داریم کاش تغییر ساعت انجام نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
خوبه
چون اگه اینطوری نشه مثلا ساعت 7 که بری سر کار خورشید وسط آسمونه
Iran (Islamic Republic of)
Maryam
۱۶:۴۲ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
چه ربطی داره فرهنگ مردم ما این شکلیه !'بعدشم مردم حق دارن از منابع انرژی به شکل دلخواه استفاده کنند به جای این حرفا طرحای اشتغال وپیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد نبی
۱۶:۳۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم به جای جلو کشیدن ساعت ادارت یک ساعت زودتر کار خود را شروع کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
بدجور مخالفم:/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
ساعت را جلوو عقب نبریم
Iran (Islamic Republic of)
محمدباقر مشهد بان
۱۷:۳۰ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالف
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۲ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
بشدت مخالف
Germany
ناشناس
۱۵:۳۹ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
تغییر ساعت امری مزخرف و نابودگر جسم و سلامتی فرد هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کاملاً مخالف جلو وعقب کشیدن ساعت رسمی!
ساعت اصلاً نباید تغییر کند.
یک ساعت واحد در طول سال
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۶ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
ایا میدانید با تغییر ساعت مشکل گرانی. اشتغال. برجام. ازر. و ازدواج و.... حل میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کاملا مخافم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
بسیار کار اشتباه وبرنامه ریزی انسان رابهم میریزد.ومیتوان ساعات شروع وپایان ادارات ومدارس راتغییر داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
خوب است اگر همه هماهنگ باشند چه برنامه تلویزیونی چه ادارت و همه جا یک ساعت برنامه ها جا به جا کند
Iran (Islamic Republic of)
نیما ادیب
۱۳:۲۰ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
با عرض سلام و درود
از نظر بنده هم این عمل تأثیر چندانی ندارد و معایب آن از مزایای آن به مراتب بیشتر است و در کل کار صحیحی نمیباشد
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۲:۵۱ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم. مخالف.
هیچ تأثیری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالف تغیر ساعت هستم
United States of America
منوچهر
۱۲:۰۱ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
بیشترین‌افسردگی‌مردم‌بخاطرهمین‌تغییرساعته.باباشرایط‌هرجای‌دنیاباجای‌
دیگه‌فرق‌می‌کنه.چراهرجاهرکاری‌کردن‌ماهم‌بدون‌فکربایدهمون‌کاررابکنیم.
شمارابخدادیگه‌ساعتهاراتغییرندین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
خدا نیامرزد کسی که این طرحهای الکی رو داد اصلا خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
پرسپولیس کبیر
۱۵:۱۶ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
۱۰۰در۱۰۰مخالف این عمل منسوخم..یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
موافقم
چون یه تنوعی میده به حال و هوامون
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۳۴ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
متاسفم از این همه بلاهت مدیریتی که فقط یک جنبه از آثار عقب و جلو شدن ساعت را می بینند آن هم به بدترین وجه
به جای این که مردم را سحرخیزتر کنند می گویند تو به ساعت بیدار شدنت را عوض نکن اگر ۷ صبح بیدار می شدی همان ۷ بیدار شد ما ساعت را عقب و جلو می بریم
می خواهید مصرف برق را کنترل کنید مغازه های لوستر فروشی ، لوازم برقی ، بنگاه های خودروفروشی و امتحان رنگ خودرو و.....را کنترل کنید یک ماه بعد ببینید به اندازه تمام سال صرفه جویی می شود با نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
هیچی بخدا
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پارسی
۱۰:۳۵ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
تجربه نشان داده تغییر ساعت رسمی با کپی برداری صرف از الگو های خارجی اثر ملموسی بر کاهش مصرف انرژی نداشته است. و اساسا مقابله با اسراف در منابع به تغییر فرهنگ رفتاری مردم و شهروندان ما ارتباط می یابد.
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۰:۳۰ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
موضوع بيت كوين نشان داد كه صرفه جويي برق جايگاه مهمي در دولت ندارد بنابراين تنها اثر مهم تغيير ساعت، ايجاد استرس در مردم است كه سالي دو بار اين استرس ايجاد ميشود پس من با طرح بازگشت به حالت بدون تغيير ساعت موافق هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
100 % موافق
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۰:۰۵ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم به نظر بنده هیچ تاثیری در صرفه‌جویی انرژی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
بايد بگي موافقم چون طرح براي جلوگيري از تغيير ساعت هست نه براي تمديدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
من موافق تغییرش هستم
یه بار احمدی نژاد تغییرش نداد و چون عادت کردیم سخت بود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مخالفم طرح بیخودی است، خیلی از کشورها اجرا نمی کنند
Canada
ناشناس
۰۹:۵۰ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
تغییر ساعت رو قرار دادن که مردم بیشتر از روشنایی روز استفاده کنند و زودتر بخوابند و سحر خیز شوند ولی متاسفانه صدا و سیما بدلش رو میزنه و ساعات پخش سریالها و برنامه های پر بیننده رو عقب میکشه و 80%این طرح رو ابتر میکنه و فقط اخبار رو در ساعت خودش پخش میکنه که مردم نتونند از اخبار مطلع شوند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
خوبه سحرخیزتر میشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کاملا مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کاملا موافقم کار رییس جمهور روحانی درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
خدا هدایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
نه موافق نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
نه موافق نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
نه موافق نیستم
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی سعیدی از درخش
۰۹:۱۴ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
من موافقم .
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۹:۱۳ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
من موافقم چون این کار باعث می‌شه در طول تابستان ساعت فعالیت اداری بیشتر شبیه به ساعت مذهبی و باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
تغییر ساعت یک عمل کاملا اشتباه است، از مسئولین میخواهیم جلوی این اشتباه رو بگیرن و دیگه ساعت رو تغییر ندهند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۰۴ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
تغییر ساعت بنظر حقیر کاریست مزخرف مثلا در تغییر فصول و تغییر زمان که اتفاق می افتد هر انسان خردمندی می داند که چه وقت باید قبل از طلوع خورشید بیدار شود برای نماز خواندن اوقات شرعی را رسانه های خبری اعلام می کنند مثلا اگر در فصل زمستان ساعت 4:30 دقیقه صبح بیدار می شده برای نماز خواندندر فصل بهار مثلا ساعت 5:30 دقیقه بلند شود برای نماز خواندن قبل از طلوع خورشید و مثلا اداره های دولتی و شرکتهای خصوصی مثلا در فصل زمستان می گفتند ساعت 8:00 صبح شروع بکارتان باشد در فصل بهار بگویند ساعت 9:00 صبح شروع بکارتان باشد چکار دارید ساعت رسمی را تغییر می دهید در همه کشور های جهان اوقات کاریشان را به دلخواه حال روز مردمان مملکت خودشان تنظیم می کنند مثل در یک کشوری دلشان می خواهد ساعت 10:00 صبح بروند سر کارها و مشاغلشان در یک کشور دیگری دلشان می خواهد نیم وقت بروند سر کارهایشان در یک کشوری دلشان می خواهد در شبانه روز بجای سه شیفت کاری شش شیفت کاری برقرار کنند که همه شاغل باشند و همه درآمد عالی گیرشون بیاد هر کشوری به سلیقه و حال روز احوالات مردمان خودش ساعت کاری شروع به کارشون رو تنظیم می کنند برای مردمان مملکتشان و برای تعاملهای مختلف با کشورهای مختلف تعطیلات ایام هفتگیشون رو بین المللی تنظیم می کنند مثلا در تمامی کشورهای جهان روزهای شنبه و یک شنبه تعطیل هستند ولی در کشور ایران روزهای پنج شنبه و جمعه تعطیل هستند بنابر این از هفت روز هفته برای تعاملات بین المللی فی مابین ایران و جهان بین الملل چهار روزش تعاملی تجارتی نیست که نیست چون تعطیلات داخلی و خارجی داریم شنبه و یکشنبه خارجی ها و پنج شنبه و جمعه ایرانیها تعطیل می باشد و همه بانکها هم تعطیل می باشد و تمامی گمرکات هم تعطیل می باشد و تمامی ادارات هم تعصیل می باشد در این چهار روز در ایران و خارج که حقیر عرض کردم و فقط سه روزش تعاملهای مختلف داریم در سطح بین الملل و همین امر باعث عقب افتادگیهای مختلف در تمامی زمینهای بین المللی می شود امید که مسئولان و مدیران خردمند برای این مسئله بسیار حیاتی هم تصمیماتی خردمندانه بگیرند تا شاهد رشت و شکوفایی بیش از پیش امورات اقتصادی در کشور عزیزمان ایران اسلامی باشیم . والسلام و صلوات التماس دعا و اتماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
چجور این همه می نویسی؟؟؟ شما باید فرد عجیبی یا نمی دونم فرد خاصی باشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
اگه کسی خوندش برا من خلاصه اش کنه ممنون میشم‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
اقتصادان های ما فکر میکنن ساعت هم مثل مایحتاج مردمه و باید تغییر کنه،
بازم صد رحمت به ساعت که سالی دو مرتبه تغییر میکنه نه به نرخ مرغ و تخم مرغ و گوشت و ...که تغییرش روزانه ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
قبل از انقلاب که این طرح اجرا شد ، علما آنرا حرام اعلام کردند ، اما حالا به دلیل‌ صرفه جویی مصرف انرژی مجاز اعلام شده ، در کل به هر دلیل ، اینکار آرامش روان را مختل می کند.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۲:۱۳ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
به شدت مخالفم برنامه نماز و نهار و شام بهم می ریزه در ماه مبارک رمضان خیلی اذیت میشویم تا افطار می خوریم ساعت شده ده شب و باید بخوابیم به سلامتی آسیب میزنه هیچ تاثیری در مصرف انرژی ندارد بلکه بیشتر میشود صبح که بیدار نشویم چراغها روشن است و شبها دیر خاموش میکنیم در فصول گرم سال با توجه به اینکه زمان بیداری بیشتر شده مصرف بیشتر میشود فقط تقلید کورکورانه از غرب است ما ملت مسلمانیم و وقت اذان داریم خداوند این طرح جلو کشیدن ساعت برای همیشه لغو شود باعث استرس و سکته میشود
آخرین اخبار