به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ
پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست.
فایل صوتی تلاوت آیه ۱ سوره اسراء
معراج، مقدّسترین سفر در طول تاریخ است، مسافرش پیامبر اسلام (ص) فرودگاهش مسجدالحرام، گذرگاهش مسجد الاقصی، میزبانش خدا، هدف آن دیدن آیات الهی، سوغاتی اش اخبار آسمانها و ملکوت و بالا بردن سطح فهم بشر از این دنیای مادّی بوده است.
بر اساس روایات، پیامبر یک سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام، از طریق مسجدالاقصی به وسیلهی «بُراق» به آسمانها رفت و، چون بازگشت، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند. معراج پیامبر، جسمانی و در بیداری بوده، نه در خواب و با روح! و اصل آن از ضروریات دین و مورد اتّفاق همه فرقههای اسلامی است.
بیشتر بخوانید
روایات متواتر و برخی دعاها و زیارتنامهها هم به این مسأله اشاره دارد و در برخی احادیث، منکر آن کافر معرّفی شده است. خداوند، حضرت آدم را از آسمان به زمین آورد، ولی حضرت رسول (ص) را از زمین به آسمان برد. پیامبر در آن شب، عوالم بالا، ملکوت آسمانها و عجائب آفرینش را دیده و با انبیا ملاقات کردند و احادیث قدسی در این سفر بر آن حضرت وارد شده است، رهبری و ولایت علی (ع) مطرح شد.
در این سفر حضرت رسول، بهشت و جهنّم را دید، وضعیّت بهشتیان و نعمت هایشان و دوزخیان و عذاب هایشان از مشاهدات دیگر پیامبر بود. وقتی پیامبر داستان معراج را بیان فرمود، بعضی مردم کم ظرفیّت از دین برگشتند.
بعضی در مورد معراج و سفر آسمانی پیامبر (ص)، سؤالها یا شبهههایی را مطرح میکنند، از قبیل اینکه:در فضای بیرون جوّ، هوا نیست، گرمای سوزان و سرمای کشنده هست، مشکل بی وزنی وجود دارد، اشعّههای کیهانی خطرناک است، یک شب برای سیر در آسمانها کوتاه است و اگر کسی بخواهد در فضا سیر کند، باید سرعتی شبیه سرعت نور یا بیشتر داشته باشد، برای فرار از جاذبه باید سرعتی معادل ۴۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت داشت.
پاسخ اجمالی شبهات این است:اصل معراج در قرآن وروایات متواتر آمده و آنچه مهم است، ایمان به اصل آن است وایمان به جزئیّاتش ضروری نیست. از طرفی معجزه باید عقلاً محال نباشد وچون معراج از معجزات پیامبراسلام (ص) است، مشمول قواعد کلّی همه معجزات میشود.
بقیّه مشکلات وشبهات نیز با توجّه به قدرت الهی قابل حلّ است. علاوه برآنکه امروزه که انسان، هواپیما و قمرمصنوعی وسفینههای فضایی به کرات دیگر میفرستد، پذیرفتن معراج آسان است.
۱-معراج، لغو نیست، بلکه اسراری قابل توجّه دارد. «سُبْحانَ الَّذِی أَسْری»
۲-معراج، اردوی خصوصی و بازدید علمی پیامبر بود و گرنه خداوند بی مکان است. «سُبْحانَ الَّذِی أَسْری»
۳-عبودیّت، مقدّمه پرواز است و عروج، بی خروج از صفات رذیله، ممکن نیست. «أَسْری بِعَبْدِهِ»
۴-انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس درباره اولیای خدا غلوّ نکنیم. «أَسْری بِعَبْدِهِ»
۵-عبودیّت، از افتخارات پیامبر و زمینه دریافتهای الهی اوست. «بِعَبْدِهِ»
۶-پیامبری که امتّش در آینده از فضانوردان نیز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسمانی رفته باشد. «أَسْری بِعَبْدِهِ»
۷-برای قرب به خدا، شب بهترین وقت است. «أَسْری ... لَیْلاً»
۸-شب معراج، شب بسیار مهمی است. «لَیْلاً» نکره آمده است.
۹-اگر استعداد وشایستگی باشد، پرواز یکشبه انجام میگیرد. «أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلاً»
۱۰-مسجد، بهترین سکوی پرواز معنوی مؤمن است. «مِنَ الْمَسْجِدِ»
۱۱-مسجد باید محور کارهای ما باشد. «مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی»
۱۲-حرکتهای مقدّس، باید از راههای مقدّس باشد. «أَسْری ... مِنَ الْمَسْجِدِ»
۱۳-سرسبزی و برکات، باید بر محور مسجد باشد. «اَلْمَسْجِدِ ... بارَکْنا حَوْلَهُ»
۱۴-بیت المقدّس و حوالی آن، محلّ نزول برکات آسمانی، مقّر پیامبران و فرودگاه فرشتگان در تاریخ بوده است. «بارَکْنا حَوْلَهُ»
۱۵-ظرفیّت علمی انسان از دانستنیهای زمین بیشتر و شگفتیهای آسمان نیز از زمین بیشتر است. «أَسْری ... لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا»
۱۶-هدف معراج، کسب معرفت و رشد معنوی بود. «لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا»
۱۷-آیات الهی آن قدر بی انتهاست که رسول خدا نیز توان دستیابی به همه آنها را ندارد. «مِنْ آیاتِنا»
۱۸-خداوند، به مخالفان هشدار میدهد که آنان را میبیند و سخنانشان را میشنود. «السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»
انتهای پیام/