نخستین گوی شناور پایانه نفتی جاسک با ظرفیت انتقال یک‌ میلیون بشکه نفت خام در روز،ساخته و نصب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، وحید مالکی، سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اعلام پایان مراحل ساخت و نصب نخستین گوی شناور این پایانه نفتی گفت: این گوی شناور (SPM) می‌تواند هر ساعت ۱۱ هزار متر مکعب نفت ﺧﺎم ﺳﺒﮏ و ﺳﻨﮕﯿﻦ و ﻧﯿﺰ ﻣﯿﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی را به نفتکش‌هایی با ظرفیت بارگیری دو میلیون بشکه نفت خام (VLCC) انتقال دهد.

مالکی با بیان اینکه وزن این سازه دریایی به همراه اتصالات جانبی آن نزدیک به ۸۰۰ تن است، افزود: طراحی و ساخت این گوی شناور را مهندسان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران انجام داده اند.

او با اشاره به تصمیم راهبردی دولت برای ساخت پایانه نفتی در سواحل مکران با هدف افزایش ظرفیت و تنوع‌بخشی به مبادی صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور، گفت: با راه‌اندازی فاز نخست پایانه نفتی جاسک که هم‌اکنون به پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی رسیده است، فصل جدیدی از معاملات انرژی در کشور آغاز و ایران به پایانه صادراتی نفت در نزدیکی اقیانوس هند مجهز می‌شود.


بیشتر بخوانید


به گفته مالکی، امنیت اقتصادی بیشتر برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکش‌ها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفت‌خام و میعانات گازی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه، زمینه‌سازی برای ساخت صنایع پایین‌دست در منطقه مکران و در نهایت کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز از مزایای ساخت پایانه نفتی جاسک است.

او افزود:فاز نخست پایانه نفتی جاسک با ظرفیت انتقال یک‌ میلیون بشکه نفت خام در روز بهار سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار