عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: پایدار کردن درآمد شهرداری‌ها نباید به معنای افزایش عوارض، کرایه‌ها و دست کردن در جیب مردم باشد.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه پایدار کردن درآمد شهرداری‌ها نباید به معنای افزایش عوارض، کرایه‌ها و دست کردن در جیب مردم باشد، گفت: پیش از آغاز سال نو شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توان پرداخت حقوق، دستمزد و عیدی کارمندانشان را نداشتند؛ اگرچه عنوان پایدارسازی درآمد شهرداری‌ها زیباست، اما با افزایش هزینه حمل و نقل و دریافت عوارض مخالفیم.

وی با یادآوری اینکه اینکه درآمدهای جزئی شهرداری‌ها و سوءمدیریت‌های دولتی مشکل‌ساز می‌شود، اظهار کرد: پیش از انقلاب، ایران ۲۰ درصد شهر و ۸۰ درصد روستا داشت اما این آمار در حال حاضر، ۸۲.۵ درصد شهر و ۱۷.۵ درصد روستا شده است. متأسفانه دولت هیچ برنامه‌ای در حوزه شهرداری و دهداری‌ها ندارد. کشور هزار و ۳۰۰ شهر و ۳۷ هزار دهیاری مصوب دارد که نزدیک به ۶۰ هزار روستایمان عملاً متولی ندارد.


بیشتر بخوانید


یوسفی با اشاره به تکالیف دولت به ویژه در حوزه شهری تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده ۵۰ درصد از هزینه ریلی شهر‌های دارای مترو را پرداخت کند، یا بر مبنای قوانین بالادستی باید ۸۲.۵ از هزینه خرید اتوبوس را درشهر‌ها دولت بدهد. از طرفی این نهاد باید پرداخت‌هایی برای کرایه‌های حمل و نقلی به صورت یارانه می‌داشت. در ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی هم بیان شده باید ۶۰ درصد از جریمه‌ها به شهرداری‌ها اختصاص یابد که با وجود دائمی بودن این قوانین، دولت به درستی آنها را پیش نبرده است. در زمینه بافت فرسوده یا بازآفرینی شهری سکونت‌گاه‌های غیر رسمی یا حاشیه‌ای، دولت تکالیفی را در صدور پروانه ساخت و... با ۵۰ درصد معافیت داده بود که هنوز تکلیفش را انجام نداده است. برخی از این مسائل در کمسیون تلفیق دنبال شد که بعضی از آن‌ها مصوباتی هم در بودجه سالانه داشت. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار