این دومین پنج شنبه آخر سالی است که هفت سین دل تنگی هایمان را بر سر مزار عزیزمان نمی‌چینیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، پنجشنبه آخر سال که از راه می‌رسد بغض و دلتنگی یک سال دیگر از نبود عزیزانمان را به رخ می‌کشد، آن‌هایی که هیچ بودنی جای خالیشان را پر نمی‌کند.

عزیزانی که جایشان در زندگی تا به همیشه خالی است و امروز بیشتر از هر زمان دیگری دلمان برایشان تنگ است.

آدم‌هایی که از بین مان رفتند و در خاک آرمیدند، اما هیچگاه از دل نرفتند.

رفتند، اما خیلی چیز‌ها به جا گذاشتند، بغض و آه و دلتنگی و جای همیشه خالی شان را...

امروز پنجشنبه پایان سال است  روزی که بازماندگان به دیدار خانه ابدی عزیز سفر کرده خود می روند ساعتی را با آنان هم‌صحبت می‌شوند و با نثار فاتحه  و خیرات، خاطراتشان را مرور  کرده و آن‌ها را در شادی شروع سال جدید شریک می‌کنند.

امسال، اما دومین سالی است که در سایه ویروسی اسرار آمیز در پنجشنبه آخر سالی دیگر در حسرت چیدن هفت سین دلتنگی مان بر سنگ مزارشان هستیم.

اهل قبور تا اطلاع ثانوی کسی را در خانه ابدی شان نمی‌پذیرند

به سراغ مردم رفتیم و از حس و حالشان در پنجشتبه ‌ترین آخر سال پرسیدیم.

یک شهروند در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هر ساله مردم با عزیزان خود که از دنیا رفتنددر پنجشبه آخرسال بر سر مزارشان می‌روند و آن‌ها را در شادی شروع سال جدید شریک می‌کنند، اما به دلیل شرایط خاصی که کرونا با خود به همراه داشته برای حفظ سلامت خود و دیگران با تعطیل شدن  آرامستان ها باید رویه‌ها و سنت‌های متداول را کنار بگذاریم و در مراسم پنجشنبه آخر سال در آرامستان‌هاحضور پیدا نکنیم.

اهل قبور تا اطلاع ثانوی کسی را در خانه ابدی شان نمی‌پذیرند

 آقایی میانسال گفت:فقط نباید حضور فیزیکی داشته باشیم، خیلی دلم می‌خواد که برم سر مزار عزیزانم بروم نه من خیلی از عزیزانی که به تازگی عزیزانشان را از دست دادند، ولی ترجیح می‌دهند در منزل باشند تا بقیه آسیب نبینند.

او ادامه می دهد:نرفتن سر خاک عزیزان نرفتن به آرامستان چیزی از مهر و محبت ما به آن‌ها کم نمی‌شود، اما اگر آرامستان ها تعطیل نمی شد ممکن بود  با رفتن و ناقل شدن کرونا شاید باعث مرگ خیلی از عزیزانمان می شدیم.

اهل قبور تا اطلاع ثانوی کسی را در خانه ابدی شان نمی‌پذیرند

در پنجشنبه آخر سال شهرداری‌های شهر‌های مختلف و مراکز استان‌ها به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و برای حفظ سلامتی مردم برای چلوگیری از تجمعات محدودیت و ممنوعیت ورود به آرامستان‌ها ایجاد کرده اند.

تعطیلی آرامستان های قم

سید سیف‌الدین موسوی نیارکی، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم در باره تعطیلی آرامستان های شهر گفت: با توجه به این که تجمعات باعث افزایش درصد شیوع مردم به کرونا می‌شود،با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده در استانداری و ستاد بحران، پنجشنبه و جمعه آخر سال آرامستان‌های داخل شهر و بهشت معصومه (س) قم تعطیل شد.

او با اشاره به ضرورت اهمیت اطلاع‌رسانی دقیق به مردم افزود: بنر‌های اطلاع‌رسانی در سطح شهر نصب‌شده و چند مرتبه از طریق رسانه‌ها و صداوسیما تعطیلی پنجشنبه و جمعه آخر سال آرامستان‌های داخل شهر و بهشت معصومه (س) اعلام‌شده است.

اهل قبور تا اطلاع ثانوی کسی را در خانه ابدی شان نمی‌پذیرند

موسوی نیارکی با تأکید بر لزوم حضور نیافتن شهروندان در آرامستان‌ها عنوان کرد: برای استقرار نیرو‌های پلیس راهور و نیروی انتظامی نیز هماهنگ‌های لازم انجام‌شده است.

 او با توجه به ضرورت حفظ سلامتی و جلوگیری از افزایش زنجیره شیوع کروناویروس شهروندان از منازل خود نسبت به قرائت فاتحه برای درگذشتگان اقدام کنند.

ادامه بازی کرونا در قم /هشدار برای خیز مجدد از نیمه فروردین


محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در آخرین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در سال ۹۹ در تالار کرامت استانداری، گفت: با آزاد شدن سفر به شهر‌های آبی و زرد کشور شاهد جابه‌جایی یک جمعیت میلیونی خواهیم بود که با توجه به وجود ویروس جهش یافته، از ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ احتمال افزایش مبتلایان به کرونا را در استان خواهیم داشت.

اوافزود: درحالی که تعداد روزانه بیماران بستری شده در استان حدود ۱۰۰ بیمار بود، هم اکنون به بیش از ۱۳۰ بیمار در روز رسیده و یک شیب صعودی آرامی را پیش رو داریم.

اهل قبور تا اطلاع ثانوی کسی را در خانه ابدی شان نمی‌پذیرند

قدیر  با بیان این که تعداد بیمار بدحال قم که به چهار یا پنج تَن رسیده بود، درحال حاضر به ۱۲ بیمار رسیده، افزود: متوسط فوتی‌های کرونایی نیز که طی ۲ هفته صفر بود درحال حاضر به سه تا پنج بیمار رسیده و متأسفانه در حال قرار گرفتن در یک شیب صعودی هستیم.

او با اشاره به افزایش تعداد آزمایش‌های مثبت کرونایی در استان گفت: روز گذشته بیش از ۷۰ آزمایش مثبت در استان ثبت شد و در مطب‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز مختلف دولتی و غیر دولتی نیز شاهد افزایش مراجعه بیماران مشکوک به کرونا هستیم و این زنگ خطری است که به صدا درآمده و در ایام نوروز ۱۴۰۰ باید هوشیارانه عمل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اگر موضوع رهگیری بیماران نبود قطعا وارد یک خیز بزرگ می‌شدیم.

او با اشاره به در پیش بودن سفر‌های نوروزی یادآور شد: با آزاد شدن سفر به شهر‌های آبی و زرد شاهد جا به جایی یک جمعیت میلیونی خواهیم بود که با توجه به وجود ویروس جهش یافته از ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ احتمال افزایش مبتلایان به کرونا و از آخر فروردین نیز احتمال افزایش بستری شدگان را خواهیم داشت و چه بسا از اوایل اردیبهشت ماه شاهد افزایش مرگ و میر باشیم.

اهل قبور تا اطلاع ثانوی کسی را در خانه ابدی شان نمی‌پذیرند

قدیر در ادامه با تاکید بر این که تمام تلاش خود را برای ممانعت از حرکت به سمت شرایط نامطلوب کرونایی در قم به کار بگیریم تصریح کرد: تنها راهی که داریم افزایش نظارت‌هاست و یکی از مشکلاتی که وجود دارد و می‌توانیم پیشگیری کنیم، جلوگیری از صف‌های وحشتناک و به هم چسبیده خرید روغن و مرغ است که باید کنترل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با اشاره به این که همزمان با مسافر‌های میلیونی که در طول و عرض کشور آزاد شده، بازدید‌های نوروزی را نیز خواهیم داشت، گفت: این موارد حوزه بهداشت و درمان را نگران کرده و تمام سازمان‌ها باید کمک کنند، تنها چاره‌ای که داریم نظارت مؤکد است.

زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال

همواره براین باور هستیم که مردگان تا روز محشر زنده‌اند و بر اعمال و خیراتی که برای آن‌ها فرستاده می‌شود آگاه هستند،اما در این پنجشنبه آخر سال با وجود کرونا چگونه با پای دل به زیارت اهل قبور برویم؟

حجت الاسلام قاسمی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سنت پسندیده ای است که درپنج شنبه آخر سال مردم به آرامستان ها برای زیارت اهل قبورمی روند که باخواندن فاتحه وسوره ای از قرآن کریم و ادعیه ونیز خیرات باعث شادی ارواح مردگان می شویم اما امسال که همانند پارسال نمی توانیم درقبرستان ها حاضر شویم شایسته است با ماندن درخانه به انجام خیرات و ادعیه و خواندن نماز های مستحبی به یاد اموات و شادی روحشان باشیم .

او ادامه داد:زیارت اهل قبور را امروز با قرائت فاتحه از منزل برای تمام درگذشتگان به انجام رسانیم.

 این کارشناس مذهبی گفت:امام صادق علیه السلام می فرمایند:هرکس در شب جمعه برای ده نفر ازبرادران مرده اش دعا کند خداوند بهشت رابرایش واجب می کند. و هرمسلمانی عمل صالحی را به نیابت از میتی انجام دهد پاداش آن برای او دو چندان می شود و خدا میت را هم از این عمل بهره مند می سازد.

او تاکید کرد:به بازماندگان، فامیل، فرزندان، همسر، خواهران، برادران و دوستان اموات تاکید می شود و انتظار می رود تا با احسان، دعا و خیرات اموات خود را فراموش نکنند زیرا آنان دستشان از این دنیا و کارهای خیر کوتاه است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد:در روایتی از پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه وآله آمده است که: برای مردگان خود هدیه بفرستید، هدیه برای آنان چیست؟ فرمودند: صدقه ودعا!

اهل قبور تا اطلاع ثانوی کسی را در خانه ابدی شان نمی‌پذیرند

او ادامه داد: حضرت می فرمایند:هر صدقه ای که برای میت داده می شود فرشته ای آن را به مانتد طبقی از نورمی گیرد و به کنار قبر می آورد و می گوید: السلام علیکم یااهل القبور این هدیه را خانواده شما برای شما فرستاده اند آن گاه ،میت هدیه را تحویل می گیرد و وارد قبرش می کند که همین سبب فراخی قبرش (و آسایش وآسودگی او) می شود.!

این کارشناس مذهبی بیان کرد:اموات همیشه به یاد کردنشان توسط زندگان نیاز دارند! وچشم به را هدیه وکارهای حسنه و خیر از طرف ما هستند! پس به هرمقدار هم بتوانیم تلاوت آیات قرآن کریم داشته باشیم وثوابش را به روح میت و گذشتگان هدیه کنیم. وحتی با انجام وقفیات روح خود و آنان را شاد سازیم.

گزارش از زهره شعبانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار