کرونا و یک سال خانه نشینی اجباری، اختلافات خانوادگی را در خراسان جنوبی افزایش داده است؛ به ویژه اینکه کرونا برخی از نیرو‌های کار واحد‌های صنفی و تولیدی را از کار بیکار کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یک سال است که با کرونا زندگی می‌کنیم و سبک زندگی جدیدی را در این مدت تجربه کرده ایم.

اگر چه کرونا جسم انسان را از پا در می‌آورد، اما سبک زندگی کرونایی نیز می‌تواند بدون مدیریت رفتار، روح فرد و جامعه را فلج کند.

در این میان از آسیب‌های روانی کرونا که نتیجه خانه نشینی و بیکاری است نباید غافل شد، آسیب‌هایی که بیشترشان در فضای خانه اتفاق می‌افتد و منجر به درگیری‌هایی بین زوجین، کودکان و دانش آموزان می‌شود.

کرونا و روز‌های شلوغ مشاوره تلفنی ۱۴۸۰

پارسال ۲۳ هزار تماس تلفنی با سامانه مشاوره ۱۴۸۰ بهزیستی خراسان جنوبی برقرار شد که امسال به دلیل تعطیل شدن مراکز حضوری مشاوره در ایام کرونا و زیاد شدن اختلافات، تماس‌ها افزایش یافته و به ۲۷ هزار تماس رسیده است.

سایه شوم کرونا بر سر خانواده ها/ در خانه ماندن‌هایی که تب اختلافات را بالا برده است

ذال مسئول مشاوره تلفنی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی  می‌گوید: در شش ماه نخست امسال به دلیل قرنطینه خانگی، اختلافات خانوادگی افزایش یافت که بیشتر تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۴۸۰، در حوزه اختلافات زوجین بوده است.

او افزود: کارشناسان سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ آماده پاسخگویی به شهروندان هستند و تماس با این سامانه رایگان است.

بهانه‌های درسی دانش آموزان، چاهِ پیش روی آنان در فضای مجازی

کاظمی شهروند بیرجندی  می‌گوید: از زمان شروع کرونا به دلیل استفاده دانش آموزان از فضای مجازی برای دنبال کردن کلاس‌های درس، فرزندان زمان زیادی را به بهانه آموزش در فضای مجازی می‌گذرانند.

او افزود: چاقی، پرخاشگری و خستگی روحی و روانی از جمله عوارضی است که دانش آموزان را درگیر خود کرده است.

سایه شوم کرونا بر سر خانواده ها/ در خانه ماندن‌هایی که تب اختلافات را بالا برده است

خسروی دیگر شهروند بیرجندی با اشاره به مشکلات زوجین در ایام کرونا گفت: اگر همسران درک متقابلی را از یکدیگر نداشته باشند، به دلیل ناتوانی در حل مشکلات تصمیم به طلاق خواهند گرفت که این امر نیز تبعات منفی را به دنبال دارد.

نداشتن سبک زندگی کرونایی، مشکل خانواده‌ها در قرنطینه 

در خانه ماندن افراد باعث شده است تا تمام سنین درگیر آسیب‌های روحی و روانی شوند که باید با به کار گرفتن شیوه‌های کنترلی، این اثرات را مدیریت کرد.

صادقی کارشناس روانشناسی در این زمینه  می گوید: به دلیل حضور کودکان و دانش آموزان در خانه و اوقات فراغت بسیار زیاد، استفاده از فضای مجازی افزایش چشمگیری داشته که این آسیب با خود اختلال خواب، مشکلات روحی و ضعف در ارتباطات اجتماعی را به دنبال داشته است.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه لازمه انجام امور، آموزش دیدن در زمینه مربوط به آن است، افزود: مردم به دلیل آموزش ندیدن شیوه زندگی کرونایی و مراقبت‌های لازم، با مسائل و مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده اند.

صادقی تأکید کرد: در صورتی که مردم شیوه درست ارتباط در خانه، عدم دخالت در امور یکدیگر و شیوه صحیح نظارت بر فرزندان را به کار نگیرند، با پرخاشگری و بدبینی‌ها مواجه می‌شوند.

آتش اختلافات قدیمی را دوباره روشن نکنیم!

صادقی کارشناس روانشناسی گفت: برخی زوجین مدام گذشته را جلوی چشم همدیگر می‌آورند، حال آنکه آن‌ها می‌بایست در این زمان مراقب رفتار‌های خود باشند و اتفاقات گذشته را یادآوری و مرور نکنند، زیرا به این دلیل امکان فروپاشی خانواده وجود دارد.

سایه شوم کرونا بر سر خانواده ها/ در خانه ماندن‌هایی که تب اختلافات را بالا برده است

او با اشاره به اینکه از دست دادن عزیزان در دوران کرونا و عدم حضور در مراسم، باعث افزایش غم و اندوه می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در قرآن صبر کردن به عنوان یک راهکار معرفی شده، پذیرش آیه «کل من علی‌ها فان» وصبر پیشه کردن راهکار مناسبی برای کم کردن اندوه است.

صادقی استفاده از نظرات جامعه شناسان و روانشناسان را برای تهیه برنامه‌های تلویزیونی ضروری دانست و اظهار کرد: اگر با استفاده از نظرات این افراد برنامه‌های سرگرم کننده تهیه شود، تغییر سبک زندگی مردم راحت‌تر و بهتر انجام می‌شود.

اخبار منفی بخوانید، آسیب می‌بینید

صادقی کارشناس روان شناسی با بیان اینکه رسانه ملی باید توجه بیشتری به برنامه‌های تولیدی داشته باشد، گفت: بهتر است مردم خود را درگیر اخبار کرونا نکنند، زیرا دنبال کردن اخبار منفی کرونا، استرس و فشار روحی را به دنبال دارد.

سایه شوم کرونا بر سر خانواده ها/ در خانه ماندن‌هایی که تب اختلافات را بالا برده است

او با اشاره به افزایش خودکشی‌ها از زمان شیوع کرونا افزود: زمانی که افراد جامعه نتوانند مشکلات خود را بدون خشونت حل کنند، خودکشی افزایش پیدا می‌کند که البته در دیدگاه اسلامی ناامید شدن از رحمت خدا و اقدام به از بین بردن خود، کاری حرام است.

صادقی نبود تیم‌های مدیریت بحران روان و استقبال نکردن از جلسات مشاوره‌ای را از ضعف‌های حوزه بهداشت روان بر شمرد و ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های مجازی پیشگیری از آسیب‌های روانی، حمایت از خانواده‌های آسیب دیده از کرونا در حوزه اقتصاد، ایجاد فضای مناسب برای ورزش و تمرین در خانه و پرهیز کردن مردم از دنبال کردن اخبار منفی، از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند در کاهش اثرات سوء کرونا موثر باشد.

خانه نشینی کرونا فرصتی برای یادگیری مهارت‌های زندگی 

کرونا هرچند در روز‌های سخت، بسیاری از افراد را مجبور به خانه نشینی و قرنطینه خانگی کرد و به تبع آن تنش‌های خانوادگی نیز افزایش یافت، اما در صورتی که افراد بتوانند با فراگیری آموزش‌های ارتباطی و تمرین آنها سبک زندگی خود را در زمان کرونا مدیریت کنند از تبعات و نتایج مخرب آن نیز در امان خواهند بود.

سایه شوم کرونا بر سر خانواده ها/ در خانه ماندن‌هایی که تب اختلافات را بالا برده است

کرونا در کنار تهدید هایش فرصت‌هایی هم در اختیار خانواده‌ها قرار داده تا با بازبینی روابط حاکم بر خانه، تاب آوری شان را افزایش دهند و بتوانند در شرایط سخت بر مشکلات غلبه و شرایط را کنترل کنند.

سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ ظرفیت بزرگی برای مدیریت روابط خانواده‌ها در ایام خانه نشینی کروناست؛ بهره گیری از مشاوره‌های روان شناسان بهزیستی می‌تواند در کاهش تنش‌ها و تعاضات خانوادگی و تقویت مهارت‌هایی ارتباطی مؤثر باشد.

سید محمدعلی سجادی

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
کرونا واقعا اعصاب همه رو به هم ریخته، خدا کنه زودتر ریشه کن شه و همه از شرش راحت شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
لعنت به کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
کروناهمه رو به جون هم انداخته متاسفانه توخونه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
آموزش ندیدن برای زندگی، تلخی اون رو بیشتر می کنه