معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی بندر چابهار گفت: خراسان رضوی و ظرفیتهایش در حوزه واردات و صادرات برای ما بسیار مهم است و توانمندی شرکت‌های حمل و نقلش، ما را ترغیب کرده که به سراغ این استان بیاییم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین شهدادی، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی بندر چابهار در کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد گفت: ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر چابهار میتواند برای حمل کالا‌ها از خراسان رضوی موثر باشد. معتقدیم ظرفیت‌های به وجود آمده در چابهار باید با ظرفیت‌های حمل و نقلی در کشور گره بخورد.

لزوم صدور سند جامع حمل و نقلی در بندر چابهار

او درباره مبحث کنوانسیون تیر و عضویت در آن افزود: شاید بالغ بر ۱۰ بار این پیشنهاد را به دستگاه‌های تصمیم گیر داده ایم که وقتی در حمل و نقل چند وجهی کار میکنیم، باید سند جامع حمل و نقلی برای حمل کالا صادر شود؛ این اتفاق حداقل برای کشور‌هایی که در تفاهم نامه‌ای مشترک کار میکنند، باید بیفتد. وقتی کالا وارد گمرک چابهار میشود، توسط شرکت حمل و نقل کننده به گمرک اظهار می‌شود که این برای صادرکننده کالا با نگرانی همراه است.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی بندر چابهار ادامه داد: هم اکنون در مرز میلک پل دوم برای عبور کامیون‌ها تثبیت شده، اما طرف افغانستانی آمادگی لازم را ندارد.

شهدادی درباره سرمایه گذاری در چابهار نیز بیان کرد: وقتی ریل به بندر وارد می‌شود، ناگزیر از این هستیم که ترمینال‌های مخصوص برای برخی کالا‌ها مثل غلات، سوخت و گوگرد داشته باشیم. هر شرکت بخش خصوصی که در این زمینه بخواهد ورود کند، ما حاضریم همکاری کنیم. به مجرد اینکه ریل چابهار راه اندازی شود، شرکت‌هایی که برای ایجاد ترمینال ریلی آن اعلام آمادگی کرده اند، اقدام میکنند.

او در پاسخ به موضوع خطوط منظم کشتیرانی در مسیر بندر چابهار تصریح کرد: نباید به ساخت بندر و تامین تجهیزات اکتفا کنیم و باید به خطوط منظم کشتیرانی بپردازیم. تخفیفاتی برای راه اندازی خطوط منظم هدفگذاری شده است. خوشبختانه هم اکنون سه خط کشتیرانی بزرگ در چابهار در حال فعالیتند، اما دغدغه‌ای که این خطوط دارند، بار است. خطوط کشتیرانی هر ۱۰ روز یکبار از چابهار برای ترانزیت کالا حرکت میکنند. شاخص‌ها نشان میدهد که مسیری که طی میکنیم با وجود دغدغه‌ها و مشکلات، آینده‌ای امیدوار کننده دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی بندر چابهار درباره کاهش هزینه‌ها در مسیر این بندر تاکید کرد: بهتر است فعالان حوزه حمل و نقل خراسان با هم صنفان خود در بندر چابهار ارتباط برقرار کنند، چون تا جایی که میدانیم دو شرکت حمل و نقلی در حوزه کشتیرانی فعالیت می‌کنند و تماس دو طرف با یکدیگر شاید در کاهش هزینه‌ها هم اثرگذار باشد.

شهدادی در موضوع تعارض منافع کشور‌هایی که از چابهار استفاده می‌کنند، اظهار کرد: هیچ تعارض منافعی بین کشور‌ها وجود ندارد و اتفاقا ظرفیت خوبی در بندر چابهار برای جلوگیری از تعارض وجود دارد.

او افزود: محدودیتی برای ورود کشتی به چابهار وجود ندارد، اما نگرانی در تامین بار است. در حال حاضر به طور متوسط هر ده روز، کشتی کانتینری با مبدا و مقصد هند و دبی وارد بندر چابهار می‌شود و امکان حمل کالا‌های رفت و برگشتی صادراتی و وارداتی و ترانزیتی وجود دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی بندر چابهار با اشاره به تاکید بسیار هندوستان بر بندر چابهار، تصریح ادامه داد: هندی‌ها بر استفاده از این مسیر مصر هستند. شرکت‌های بزرگ هند که کار لجستیکی در سه حوزه حمل و نقلی ریلی، دریایی و جاده‌ای می‌کنند، برنامه‌ای برای انتقال چای و برنج از بندر چابهار به روسیه دارند.


انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.