مزارعی گفت: گرچه زنبورداران همانند کشاورزان تولیدکننده هستند، اما متاسفانه از یارانه بخش کشاورزی در تامین نهاده محروم هستند.

حبیب اله مزارعی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش های پیش روی زنبورداران اظهار کرد: نداشتن بیمه تامین اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی زنبورداران است که متاسفانه به رغم آنکه زنبورداران قشر ضعیفی هستند، اما از بیمه تامین اجتماعی بی بهره اند که با مساعدت مجلس شورای اسلامی امیدواریم در سال ۱۴۰۰ زنبورداران از این نعمت بهره مند شوند.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به تامین نهاده مورد نیاز زنبورداران افزود: با توجه به آنکه هر گلی شهد و عسل ندارد و ۸ تا ۹ ماه سال زنبور مصرف کننده است و باید شهد دستی به زنبور داد، اما زنبورداران همانند دیگر تولیدکنندگان از دریافت یارانه تولید بی نصیب هستند.

مزارعی ادامه داد: گرچه عده ای تصور می‌کنند که عسل ارتباطی به شکر ندارد، اما زنبور در ۸ تا ۹ ماه سال تامین کننده است و باید شربت دستی به آن داد که متاسفانه زنبورداران با نرخ هر کیلو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باید شکر خریداری کنند که این قیمت برای تولیدکننده بسیار بالاست.

به گفته این مقام مسئول، زنبوردار همانند دیگر کشاورزان تولیدکننده است و تنها یکبار در طول سال تولید می کند که محصول تولیدی توسط دلالان و مغازه داران خریداری می شود و با این وجود فرصت اینکه بتواند عسل را با قیمت روز عرضه کند، ندارد.

وی ساماندهی صادرات عسل را از دیگر چالش های پیش رو دانست و گفت: علی رغم تلاش های متعدد اتحادیه مبنی بر ساماندهی صادرات عسل، اما حمایت دولت برای بازاریابی امری ضروری است چرا که بارها اعلام کرده ایم که امکان تولید عسل با هر استانداردی وجود دارد و میزان تولید عسل صادراتی را تضمین‌می کنیم، تنها مسئولان باید ما را حمایت کنند.

مزارعی با انتقاد از نبود کلینیک تخصصی زنبور عسل بیان کرد: گرچه در استان های تولید عسل باید کلینیک تخصصی وجود داشته باشد تا در صورتیکه زنبورستان ها دچار مشکل شدند، دامپزشک مشکل را حل کند اما زنبورداران بر مبنای تجربه مشکلات را حل می کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه ایران رتبه ۳ زنبورداری و ۴ تولید عسل در دنیا را داراست، گفت: این درحالی است که در صادرات رتبه مناسبی نداریم، به طوریکه سال گذشته صادرات عسل از مبادی رسمی ناچیز بوده است.

مزارعی با اشاره به اینکه سال گذشته تولید عسل افت محسوسی داشته است، بیان کرد: علی رغم بارش های مناسب در زمستان ۹۸، اما تابستان خوبی در سال گذشته نداشتیم که همین‌موضوع منجر به افت شدید تولید شد به طوریکه میانگین تولید از ۱۰ کیلو عسل طبیعی کاهش یافته است.

این مقام مسئول درباره پیش بینی تولید عسل امسال گفت : با توجه به آنکه نگاه زنبورداران به آسمان است، انتظار داریم که امسال با مساعد بودن هوا در فصل تابستان جبران کمبود تولید سال گذشته برای زنبورداران شود به طوریکه حداقل میانگین تولید ۱۰ کیلو از هر کلونی باشد. همه ساله درمهرماه تعداد کلونی های زنبور عسل سرشماری می شد که سال پیش به علت کرونا این امر صورت نگرفت، اما برآوردها حاکی از آن است که حدود یک میلیون کلونی زنبور عسل در کشور باشد.

مزارعی در پایان قیمت هر کیلو عسل طبیعی را ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گرچه کیفیت عسل های تولیدی زنبورداران با یکدیگر متفاوت است، اما هیچ زنبورداری عسل تقلبی تولید نمی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار