فروش نرفتن کشمش باغداران ملایری مشکلاتی را برای این افراد فراهم کرده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،مش رحمان پیرمرد اهل روستای می وا(می آباد)در شهرستان ملایر است پیرمردی که چین و چروک های صورتش نشان از سال ها زحمت و تلاش در باغ و مزرعه داردو گویای نقش بی ادعای او و دیگر کشاورزان در تولید کشور است.

مش رحمان خوش صحبت با حال خوب و لبخندی دلنشین پذیرای من بود با وجود اینکه از فروش نرفتن کشمش های تولیدی باغش خیلی ناراحت بود اما با روی گشاده از من پذیرایی کرد.

شنیدن مشکل فروش نرفتن کشمش باغداران ملایری از زبان آن ها و  انعکاس آن شاید بتواند مشکل گشا شود ،بعد از رسیدن به خانه این کشاورز باصفا  به انبار این خانه سری زدیم و گونی های کشمش تیزابی را دیدم که روی هم تلنبار شده بودند و شیره های کشمش ها از گونی های پلاستیکی بیرون زده بود.

با مش رحمان گرم صحبت شدیم که از درد دلش برایم گفت،دردی که کاهش شدید قیمت کشمش هایش مهم ترین آن ها بود،مش رحمان می گفت که دلال برای خرید محصولات زیاد است اما آنان هر کیلوکشمش را با قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان می خواهند که با این قیمت نمی توانم آن را بفروشم و مجبورم تا افزایش قیمت صبر کنم.

او گفت:به دلیل اینکه زمان زیادی از انبار کردن کشمش هایم می گذرد شیره کشمش ها خارج شده و مجبورم و نگران خشک شدن بیش از حد آن ها هستم، اما نه می توانم با این قیمت کم آن ها را بفروشم نه می توانم کشمش را نگهداری کنم.

کسادی بازار کشمش ملایر

مش رحمان با چشمانی پر از اشک به جیب های خالی اش اشاره می کرد و می گفت از مسئولان میخواهم تا بیشتر از این دیر نشده است به کمک باغداران بیایند و چاره ای برای ما بیندیشند.

مش رحمان این گزارش دو روز بعد از مصاحبه من به رحمت خدا و رفت و دیگر نیست تا نتیجه گریه ها و صحبت های دلسوزانه اش را ببیند اما من برای ادای دین به او تمام تلاش خود را برای پیگیری مشکلات مش رحمان های ملایری بکار می بندم.

در این روزهای کرونایی و نبود درآمد ثابت، و هزینه های بالای نگهداری باغ انگور از جمله مشکلاتی است که  سد راه باغداران ملایری  شده و دست شان بیش از پیش خالی است باغدارانی که حاصل دسترنج شان تولید سالیانه ۲۴۰ هزار تن انگور در این شهرستان است.

کسادی بازار کشمش ملایر

کشاورزانی که کاشت داشت و برداشت محصول انگور را در هفتصد ساله گذشته از اجداد خود آموختند و برای پیشرفت چرخ اقتصاد ملایر تمام توان خود را به کار گرفته اند و با  دسترنج آن ها  کشمش تیزابی ،شیره انگور ،سایه خشک، آبغوره، باسلوق و...  که از مشتقات تولیدی انگور هستند به عنوان سوغاتی ملایر کام دیگر هموطنان را تازه می کند اما امسال برای کشاورزان ملایری سالی سخت و سیاه قلمداد می شود چرا که برای حاصل دسترنج یکساله خود که کشمش تیزابی است مشتری پیدا نمی شود و معدود مشتریان خرید کشمش هم با پایین ترین قیمت این محصول صادراتی را ازباغداران طلب می کنند .

به گزارش مراجع رسمی شهرستان ملایر،  از حدود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در این شهرستان سالیانه در صورتی که شرایط آب و هوایی خسارتی به باغات وارد نکند حدود ۲۴۰ هزار تن انگور برداشت می شود که از این میزان ۱۸۰ هزار تن به کشمش تیزابی تبدیل و به ۳۰ کشور جهان صادر و باعث اشتغال‌زایی در این حوزه می‌شود انگوری که امسال خرید آن از باغدار و صادراتش با مشکل جدی همراه شده و باعث زحمت کارگران زحمتکش این خطه شده است.

سید مهدی میرباقری رئیس جهاد کشاورزی ملایر در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه  ۱۰ درصد انگور تولیدی در ملایر معادل حدود ۲۴ هزار تن به صورت تازه خوری است گفت : سالانه حدود ۱۷ هزار تن اگورملایر به شیره انگور، بیش از ۱۴ هزار تن به کشمش سایه خشک، ۵ هزار تن به سرکه و ۲ هزار و ۴۰۰ تن هم به آب غوره تبدیل می‌شودبه صورت تازه خوری مصرف می شود و علاوه بر مصرف در استان به عنوان سوغات به سایر استان ها هم ارسال می شود.

کسادی بازار کشمش ملایر

او افزود: یکی از مشکلاتی که باعث رکود بازار و کاهش صادرات کشمش تیزابی شده است بحث تعهد ارزی کارخانه‌داران این شهرستان است.

او تصریح کرد: صادرات کشمش تیزابی ملایر به بعضی از کشورها همچون عراق در حالی انجام می‌شود که صادرات آن از طریق واسطه ها انجام گرفته و این امر باعث ریال به ریال شدن مبلغ معامله شده و متاسفانه ارز آنچنانی وارد کشور نمی‌شود

میرباقری بیان کرد متاسفانه خرید کشمش در ملایر بر اساس کیفیت محصولات نیست و شما هر محصولی با هر کیفیتی را به کارخانه دار ها بخواهید بفروشید با یک قیمت یکسان مواجه خواهید شد.

او در پاسخ به این  سوال که  مرجع تعیین قیمت کشمش تیزابی درشهرستان چه کسی است افزود: مرجع تعیین قیمت کشمش تیزابی جهاد کشاورزی است که برای قیمت گذاری این محصول با مشکلاتی از جمله قرار نداشتن انگور ملایر در فهرست محصولات استراتژیک همراه هستیم.

کسادی بازار کشمش ملایر

او گفت با توجه به این که ملایر شهر جهانی انگور در سازمان فائو ثبت شده است اما انگور آن در فهرست محصولات راهبردی  قرار ندارد و به تبع ساز و کار مشخصی برای تعیین قیمت این محصول وجود ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر تصریح کرد: متاسفانه حدود ۱۰ هزار تن کشمش تیزابی در حال حاضر روی دست باغداران مانده که باعث خالی ماندن جیب باغداران و نبود مشتری برای آن ها شده است.

میرباقری افزود: به دلیل مشکلاتی از جمله تعهد ارزی و کاهش مشوق‌های صادراتی کشمش ما با اسم و برند صادرکنندگان ملایری صادر نمی شود  که این امر باعث پررنگ شدن نقش دلالان شده وموجب ضرر باغدار و کارخانه‌دار شده است.

او گفت: یکی دیگر از دلایل پررنگ شدن نقش دلالان در این زمینه تحریم های ظالمانه علیه ایران است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر اضافه کرد: از دیگر عواملی که باعث این اوضاع شده است کاهش عرضه و تقاضا به دلیل ویروس کرونا است.

میرباقری با اشاره به اینکه صادرات ما با توجه به شرایط موجود خوب است گفت: تا الان حدود ۲۰ هزار تن کشمش تیزابی به ۳۰ کشور جهان صادر شده است.

کسادی بازار کشمش ملایر

او بیان کرد: رقابتی نشدن بازار و قیمت شکنی محصول توسط کشورهای ازبکستان ترکیه و هندوستان از دیگر علت های نوسان قیمت و کاهش عرضه این محصول شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر گفت: افزایش قیمت حمل و نقل، کارتن و دیگر موارد باعث شده به دلیل اینکه امکان فروش کشمش توسط صادر کننده به قیمت بالاتری وجود ندارد صادر کنندگان این هزینه ها را از مبلغ پرداختی به باغدار کم کنند.

بیشتربخوانید:


 


سید مهدی میرباقری گفت: با بیشتر شدن بازارهای هدف و نوآوری در بسته بندی و فروش محصولات می توان به راحتی این مشکل را برطرف کرد اما برای این کار نیازمند حضور یک رایزن اقتصادی وزارت خارجه در ملایر هستیم.

اوافزود: از راه تولید انگور در ملایر ۱۵ هزار خانوار ارتزاق می‌کنند که می‌توان گفت این تعداد معادل بیش از ۶۰ هزار نفر در این شهرستان است.

برای پیگیری بیشتر این موضوع بایکی از نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشستم.

کسادی بازار کشمش ملایر

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این‌ باره گفت: قیمت کشمش متأسفانه متغیرها و عوامل زیادی دارد و هرسال فصل برداشت کشمش با فاصله یک ماهه‌ای از برداشت این محصول، افت محسوس قیمت اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه افزود: در جلسه‌ای که با وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وزیر و رئیس سازمان تعاون روستایی داشتیم و پیگیری‌های تلفنی که در این جلسه انجام شد، مقرر شد مشوق‌هایی برای صادرکنندگان این محصول درنظر گرفته شود.

او با اشاره به مصوبات جلسه افزود:در این جلسه که مدیرعامل بانک کشاورزی هم حضور داشت، مقرر شد که وام با سود ده درصد در اختیار صادرکنندگان این محصول قرارگیرد تا بتوانند این محصول را با قیمت خوب از کشاورزان خریداری کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: صادرکنندگان به شرطی می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند که کشمش کشاورزان را با قیمت ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان خریداری کنند.

آزادیخواه با اشاره به اینکه اقداماتی از قبیل خرید حمایتی این محصول و یارانه برای کشاورز انجام گرفته بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه این اقدامات مقطعی بودند و تأثیر آنچنانی را بر روند قیمت گذاری کشمش نداشته‌اند.

کسادی بازار کشمش ملایر

اوبه باغداران ملایری توصیه کرد: باغداران باید بحث سرشاخه‌کاری و پیوندک‌ها را جدی بگیرند و تنوع رقم در محصول خود ایجاد کنند تا بتوانند سهم خوبی را در تازه‌خوری این محصول داشته باشند.

احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت:یکی از مواردی که در بحث کشمش با آن مواجه هستیم این است که کشمش به عنوان یک کالای استراتژیک تعریف نمی شود بلکه به عنوان کالای لوکس از آن نام برده می شود که کاربرد مشخصی نیز دارد و در سبد غیر قابل انکار خانواده ها همچون،گندم شکر و.. نمی گنجد.

کسادی بازار کشمش ملایر

او افزود:این موارد باعث شده یک چالش جدی برای این کالا ایجاد شود و این موارد باعث شد که سرانه مصرف روزانه این کالا پایین بیاید و به همین منظور دولت زمان قیمت گذاری محصولات به دلیل اینکه کشمش جزو محصولات راهبردی نیست برای آن قیمت گذاری انجام نمی دهد.

وی گفت:منطقی ترین راه پیشروی ما افزایش مشوق های صادراتی برای افزایش قیمت کشمش ملایر است که امسال با پیگیری هایی که شد مبلغ 50 میلیارد تومان وام با سود هشت درصد برای صادرکنندگان به شرطی که صادرکنندگان کشمش ملایر را حداقل با قیمت 20 هزار تومان خرید بکند در نظر گرفته ایم.

آزادیخواه بیان کرد:متاسفانه با توجه به جلسات متعددی که درباره این یارانه برگزار شد اما مورد اقبال واقع نشده است اما با این تفاسیر برای 20 میلیارد آن ثبت نام انجام شده است.

او گفت:اشکال اصلی دو مورد است،اول اینکه برای محصول باغدار ملایری خود آن ها نمی توانند تصمیم گیری کنند،این کارخانه های کشمش هستند که برای محصول نهایی آن ها تصمیم گیری می کنند که این مورد باعث شده اگرکارخانه دار ها بتوانند خوب صادرات انجام دهند با قیمت خوب هم خرید می کنند اما اگر نتوانند صادرات خوبی انجام دهند به طورطبیعی با قیمت پایین خرید می کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود :کشاورزان ملایری باید به سمت ایجاد تنوع در انواع انگور وارد بشوند که با تنوع انواع مختلف انگور سهم ما در فروش این محصول به صورت تازه خوره بالا میرود و می توانیم جایگاه خوبی در دراز مدت برای خود ایجاد کنیم.

آزادیخواه گفت:در بحث تعهد ارزی طبق قانون باید ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد و قاعدتا باید ارز حاصل از صادرات کشمش ما به کشور بازگردانده شود.

کسادی بازار کشمش ملایر

 او بیان کرد:صادرکنندگان ملایری عنوان می کنند که کشمش ملایر به ریال فروخته می شود نه ارز کشور خریدار که اثبات این موضوع برای بانک مرکزی از نظر قوانین تجارت امری بعید است چراکه ریال پول رایج ایران است و در صورتی که شما بخواهید با عراق معامله انجام بدهید قاعدتا باید با دینار عراق معامله شکل گیرد.

نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:در بحث صنایع تبدیلی بخش خصوصی باید ورود کند و اگر سرمایه گذاری در این حوزه ورود پیدا کند با تمام توان چه در بخش تسهیلات و چه در بخش مجوز ها با تمام توان با آن کمک می کنیم.

کسادی بازار کشمش ملایر

آزادیخواه با بیان اینکه در حوزه صنایع تبدیلی با سازمان اوقاف و امور خیریه مذاکراتی انجام شده و طرح مدونی برای این سازمان ارسال شده است افزود:منتظریم تا سازمان اوقاف از طریق منابع داخلی این سازمان در ملایر به سمت ساخت واحد کنسانتره انگور در ملایر برود.

اکنون ۶۰ واحد فرآوری انگور و سبزه پاک کنی با ظرفیت سالانه ۸۱ هزار تن  در ملایر فعال هستند.

مهدی پروزی کارخانه دار ملایری نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:دلیل اینکه قیمت کشمش امسال با افت مواجه شده است مربوط به عرضه زیاد داخل و تقاضای کم بازارهای خارجی است که این مورد باعث شده قیمت این محصول صادراتی با افت مواجه و خرید آن از باغداران با رکود مواجه شد ه است.

او افزود: از دیگر علت های پایین بودن قیمت خرید این محصول می توان به بیماری کرونا اشاره کرد که باعث کاهش تقاضا برای خرید این محصول صادراتی از سوی طرف خارجی شده است.

این کارخانه دار ملایری به تحریم های ظالمانه علیه ایران اشاره کرد و گفت به دلیل وجود تحریم ها و عدم امکان برگشت پول حاصل از فروش این محصول به اجبار باید این محصول توسط دلالان و واسطه ها به فروش برسد که خود این مهم ترین عامل کاهش قیمت این محصول صادراتی است.

پروزی افزود:افزایش کرایه حمل بار،کارتن،کارگر و دیگر موارد از جمله موارد دیگری است که می توان کاهش قیمت خرید این محصول صادراتی را از باغداران عنوان کرد .

توسعه صنایع تبدلی انگور درملایر والبته براساس ذائقه مردم ایران و نیاز داخلی با حمایت از سرمایه گذاری داخلیو خارجی ، تسهیل فرایند صادرات این محصول و حمایت از صادرکنندگان از جمله راه کارهایی است که می تواند مشکل باغداران ملایری را کاهش دهد تا همطراز با نام و شهرت شهر جهانی انگور ، مردم این خطه از مزیت های منطقه در تولید محصول انگور بهره مند شوند .

گزارشگر: محمد معصومی

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
قابل توجه اونایی که صحبت از تولید می‌کنند ولی برای صادر کردن اون برنامه ندارند . مخالفت با برجام و fatf نتیجه اش همین میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
تولید انگور بسیار پر زحمت و با هزینه بالاست امیدوارم از باغداران ملایری حمایت بشه و مسئولان راهکاری برای خرید کشمش تولیدی در این منطقه پیدا کنند