نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶۵ کودک در افغانستان جان باخته‌اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶۵ کودک در افغانستان جان باخته‌اند.

معاون کمیسیون حقوق بشر، امروز (چهارشنبه ۲۷ حوت/ اسفند) در محفل رونمایی از دو اثر داستانی مصور با موضوع حقوق کودک (حق حیات و حق صحت) گفت: «در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶۵ طفل جان خود را از دست دادند. این آمار بیانگر وضعیت نامطلوب و ناگوار برای قشری است که بسیار آسیب‌پذیر است.»

نظری افزود که تنها از آغاز تا ۲۲ ماه حوت/ اسفند سال جاری، ۵ کودک در کشور کشته و ۲۹ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

معاون کمیسیون حقوق بشر همچنین گفت با اینکه افغانستان تعهدات گسترده‌ای در مورد حقوق کودکان دارد، اما در عمل وضعیت کودکان قابل قبول نیست.

پیش از این، هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در گزارشی افغانستان را مرگبارترین کشور برای افراد ملکی در جهان خوانده و گفته بود که این سازمان همه ساله کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ فرد ملکی را ثبت کرده است.

بر اساس گزارش یوناما،‌ زنان و کودکان ۴۳ درصد تمامی تلفات افراد ملکی را تشکیل می‌دهند که تعاد تلفات کودکان ۲۶۱۹ (۳۰ در صد) و تعداد تلفات زنان ۱۱۴۶ (۱۳ درصد) می‌باشد.

در این گزارش آمده بود که از آغاز مستند سازی سیستماتیک کشتار غیر نظامیان از سوی یوناما در سال ۲۰۰۹، زنان بیشتری در درگیری‌ها در سال ۲۰۲۰ کشته شده‌اند. در مجموع ۱۱۵۰ تن از زنان و اطفال (۳۹۰ زن و ۷۶۰ طفل) کشته شده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.