مدیرکل شیلات لرستان :

۲۸ تا ۳۰ هزارتن ماهی در لرستان تولید می‌شود/ رتبه نخست تکثیروتولید بچه ماهی در کشور

آبزی‌پروری در لرستان به واسطه بهره‌مندی از ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر شبکه رودخانه فصلی و دائمی یکی از مزیت‌های توسعه این منطقه به شمار می‌رود .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان،  لرستان ۱۲ درصد رواناب‌های کشور را دارد و در کنار بهره‌مندی از آب و هوای چهار فصل، بستر بسیار مناسبی برای پرورش آبزیان است که تاکنون این ظرفیت به خوبی دیده شده است و این استان رتبه نخست تولید بچه ماهی را میان استان‌های غیرساحلی از آن خود کرده است.

این استان دارای سه منطقه آب و هوایی شامل ناحیه سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم است کهه وجود تنوع اقلیمی و منابع آبی مستعد آبزی پروری زمینه بسیار مناسبی برای گسترش فعالیت شیلاتی آن به وجود آورده است.

هرچند عمده تولید ماهی در لرستان سردآبی است و سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن انواع ماهی خوراکی در این استان تولید می‌شود، اما به گفته مسوولان مربوطه این استان توانایی تولید ۵۰ هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی را دارد و به تازگی هم در تولید خاویار کار‌های مطلوبی در این منطقه صورت گرفته است.

شیلات لرستان تاقبل از سال ۷۳ به عنوان اداره آبزیان فعالیت می‌کرد و در سال ۷۳ با عنوان نمایندگی شیلات لرستان آغاز بکار و در نهایت سال ۹۳ به عنوان اداره کل شیلات، فعالیت مستقل خود را آغاز کرد و در این مدت تولید آبزیان استان از ۱۶ هزار تن به حدود ۲ برابر یعنی ۲۸ تا ۳۰ هزار تن رسیده است.

تولید ۳۰ هزارتن انواع آبزیان و ایجاد بیش از ۱۴ هزار فرصت شغلی

مدیرکل شیلات لرستان گفت: در حال حاضر ۶۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که از این مزارع ۲۸ تا ۳۰ هزارتن ماهی تولید می‌شود.

"کیارش بیرانوند" با بیان اینکه تولید ماهی استان در سال ۹۳ معادل ۱۶هزار تن بود ه است ادامه داد: از مجموع ۶۰۰ مزرعه تنها ۳۰ مزرعه غیرفعال است که با پرداخت تسهیلات از طریق اعتبارات این مزارع نیز به زودی وارد چرخه تولید خواهند شد.

او همچنین گفت: سیل سال گذشته به ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان خسارت وارد کرد که تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و ۳۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به آبزی‌پروران پرداخت شده است.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه برای تولید پنج تن ماهی سردآبی یک شغل به صورت مستقیم و ۲ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود اظهار داشت: برای تولید ۳۰ هزار تن ماهی در کارگاه‌ها و مجتمع‌های پرورش ماهی استان حداقل برای ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار