شهر مقدس قم شادمان میلاد دردانه فاطمی و علوی، حضرت اباعبدالله الحسین(س)شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، هم زمان با سوم شعبان المعظم  میلاد فرخنده سومین سپهر سروری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام،شهر کریمه اهل بیت(ع) حال و هوای ویژه ای دارد.

مراسم جشن و سرور در جای جای شهر مقدس قم به ویژه در اماکن مذهبی  برپاست .

شیفتگان خاندان عصمت و طهارت با چراغانی سردرب منازل ومعابر و پخش نقل و شیرینی مراتب عشق و ارادت خود را به سرور آزادگان جهان،امام حسین(ع) ابراز می‌کنند.

در این روز سراسر نور  عده ای از ارادتمندان با رعایت  دستور العمل های بهداشتی برای عرض تبریک رهسپار حرم نورانی بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه (س) شده اند.


بیشتر بخوانید


مروری بر سبک زندگی امام سوم شیعیان

حجت الاسلام موسوی،کارشناس مذهبی  در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص سبک زندگی حسینی گفت:امام حسین(ع)در تمام سال‌های زندگی پربرکتشان سبک زندگی اسلامی توام با آزادی خواهی و عدالت را ارائه می‌کنند، در سبک زندگی حسینی، از دوران کودکی تا زمان شهادت می‌بینیم روابط خانوادگی صمیمی براساس ایمان تا چه حد کارگشا بوده است، سبک زندگی حسینی از نظر ترسیم روابط صحیح خانوادگی و همراهی در فراز و فرود‌های زندگی نمود دارد.

او ادامه داد:با بررسی در سیره زندگانی امام سوم شیعیان می بینیم که ایشان در برهه‌های مختلف زندگی مانند کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی و نیز در نقش‌های پسری، پدری، همسری، برادری، فرماندهی، امامت و شهروندی یک پرونده آموزشی بسیار توسعه یافته داشته اند که می توان از هر کدام از این فصل‌ها یک کتاب قطور زندگی تألیف کرد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد:به طور نمونه در کودکی   با مادر و پدر ، جدشان و نیز خواهران و برادرانشان روابط گرمی داشته اند و خانواده‌ای صمیمی و مهربان دارند در حدیث کسا می‌بینیم، چگونه ادبیاتی به کار می‌برند: وقتی وارد خانه می‌شوند، عنوان می‌کنند: «بوی بهشت و بوی جدم می‌آید» گفتن همین کلمات نشان می‌دهد که این‌ها یکدیگر را استشمام می‌کردند و هر کدام نوعی زندگی بهشتی داشته اند و جدشان در زیر عبا، القاب زیبایی به امام حسین (ع) نسبت می‌دهند، «تو شافع امت و پرچمدار منی». در حدیث کسا به پسرشان می‌گویند: «نور چشمم و میوه دلم هستی». این ادبیات اگر در زندگی‌های امروز حاکم باشد، بسیاری از مشکلات خانوادگی زمینه بروز پیدا نمی‌کند.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: در روابط با خواهر می‌بینیم، حضرت زینب (س) چنان برادر را دوست دارند که ایشان را در کربلا تا لحظات آخر همراهی می‌کنند، حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) به حدی با هم مهربان و صمیمی هستند که خواهر در زمان ازدواجشان شرط می‌کند که من هر روز باید برادرم را ببینم.

او  افزود:در سیره زندگی آن بزرگوار می‌بینیم، امام حسین (ع) طوری با خواهرشان برخورد کرده اند که سه روز از عقد حضرت زینب (س) نگذشته بود و ایشان گریه کردند، وقتی علت را از این بزرگوار جویا می‌شوند؟ پاسخ می‌دهند: «من سه روز است که حسین (ع) را ندیده ام.»

این کارشناس مذهبی بیان کرد:این روابط عاطفی به گونه‌ای ادامه دارد که حضرت زینب (س) تا لحظات آخر هم در راه برادر بزرگوارش ایستادگی می‌کند و در گودال قتلگاه هم بالای سر او می‌ایستد و زیر نیزه شکسته ها، برادر را جست و جو می‌کند.


حجت الاسلام موسوی گفت:در برخورد با امام حسن (ع)، ایشان حرمت و احترام برادر بزرگشان را به خوبی حفظ می‌کنند که باید احترام بزرگتری و کوچکتری را در زندگی رعایت کنیم، تا امام حسن (ع) بودند، سیدالشهدا (ع) روی حرف ایشان حرفی نمی‌زدند و به ایشان اقتدا می‌کردند و مردم ایشان را تحریک می‌کردند که شما خلیفه و رئیس باش، اما ایشان قبول نمی‌کردند و برادرشان امام حسن (ع) را به آن‌ها نشان می‌دادند.


او ادامه داد:زندگی حسین (ع) به گونه‌ای بود که در بین او با دیگران رقابت، عداوت و کدورت نبوده است. به عنوان نمونه، برادر دیگرشان حضرت عباس (ع) فدایی ایشان بودند و امام حسین (ع) را جز تا زمان شهادت، برادر خطاب نکردند.


این کارشناس مذهبی عنوان کرد:درسوره انسان که درشأن امام حسین (ع) نازل شده است:زمانی که امام حسین (ع) بیمارمی شوند، مادر برای سلامتی ایشان روزه نذر می‌کند که وقتی اسیر، فقیر و یتیم در منزل آن‌ها می‌آید، غذایشان را به آن‌ها می‌دهند، اما با این حال سیدالشهدا (ع) ناراحت نمی‌شود؛ این‌ها سبک زندگی دگرخواهی و از خودگذشتگی را می‌رساند.


او ادامه داد:زمانی که حضرت عباس (ع) لب رود می‌روند تا برای کودکان خیمه آب بیاورند، جرعه‌ای آب هم نمی‌نوشند، این نشان می‌دهد که تربیت از درون خانواده شروع می‌شود و آن‌ها در یک خانواده منسجم، معنوی، گرم و مؤدب و امن پرورش یافته اند.


او با تاکید بر ضرورت الگوگیری از این امام والامقام گفت:در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اللهم محیای محیا محمد و آل محمد»، (محیا) یعنی چگونه زیستن و زندگی ما باید با الگوگیری از این عزیزان در زندگی فردی با عبادت و معنویت توام باشد، در زمان حادثه عاشورا نیز عاطفی‌ترین صحنه‌ها اتفاق می‌افتد و افراد این خانواده یکدیگر را ترک نمی‌کنند و جوانان بنی هاشم که پر از آرزو‌ها بودند، ترجیح دادند قطعه قطعه شوند، رگهایشان بریده شود، چاک چاک شوند و لب تشنه باشند، تا از دین دفاع کنند.


حجت الاسلام موسوی ادامه داد:این همان خانواده زهرا و علی (ع) است که دور هم جمع شده اند، رقیه و امام سجاد و باقر (ع) هم به آن‌ها اضافه شده اند و دفاع می‌کنند و در اینجا حرف از عصبیت و قبیلگی نیست، اما صحبت از عشق به خدا و ایمان است و ارتباطات این افراد به صورت ایمانی به هم متصل است، امام حسین (ع) تمام هستی اش را فداکرد، در دوران حیات هم زیاد اهل بخشش بوده اند و فقرا را اطعام می‌کرده اند و هر کسی گرفتار می‌شد، نزد ایشان برای حل مشکل می‌آمد، در سبک زندگی اسلامی باید از سخاوت و ایثار ایشان الگوبرداری کرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار