نسخه‌ای خطی از قرآن کریم منسوب به اباعبد الله الحسین (ع) درآستانه سالروز ولادت آن حضرت در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهتاب شیبانی یکی از کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی قرآن منسوب به امام حسین(ع) با بیان اینکه این نسخه جزء ۱۶ قرآن کریم است، گفت: این نسخه شریف از آیه ۷۵ سوره کهف تا آیه ۱۳۵ سوره طه را در بردارد که به خط کوفی هفت سطری بر روی پوست کتابت شده و صفحه پایانی آن، عبارت مبارک «کتبه حسین بن علی» مشاهده می‌شود.

او تعداد اوراق این قرآن را ۴۱ برگ ذکر کرد و افزود: ابعاد نوشته، ۱۲×۵/۷ سانتی‌متر است و با شماره ۱۴ در گنجینه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی به ثبت رسیده و کتابت این قرآن همراه با سادگی حروف با مرکب مشکی است، فاصله میان حروف تقریباً مساوی است و بعضی از صفحه‌ها دارای تذهیب است.


بیشتربخوانید


 

این کارشناس با تاکید بر این که اعراب‌گذاری قرآن در قرن چهارم انجام شده است، اعراب و اعجام (نقطه‌گذاری) را از ویژگی‌های قابل توجه این نسخه خواند و ادامه داد: معمولاً حروف آخر و حروفی که برای خواننده امکان لغزش در خواندن وجود دارد، اعراب‌گذاری شده است و نقطه‌گذاری حروف و واژگان نیز با نقاط سیاه ریز و کوچک‌تر است.

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.