چوگان قدیمی‌ترین ورزش جهان در سال‌های اخیر بار دیگر توجه مردم را به خود جلب کرده و به ورزشی جهانی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هدف بازی چوگان  فرستادن توپ درون دروازه حریف است. هنگامی که توپ از پشت دروازه خارج می‌شود، پرتاب توپ به تیم مورد حمله واقع شده، تعلق می‌گیرد. پس از هر گل، دو تیم زمین خود را تعویض می‌کنند و داور توپ را در مرکز زمین قرار می‌دهد. در صورتی که دو تیم برابر شوند، وقت اضافی محاسبه می‌شود و اولین تیمی که گل بزند برنده اعلام می‌شود.

طول و عرض زمین چوگان به ترتیب ۲۷۴ و ۱۴۵ متر و طول دروازه ۷ متر است.یک بازی چوگان به ۶ دوره زمانی (چوکه) که هر کدام ۷ دقیقه می‌باشد تقسیم می‌شود و بین هر چوکه استراحتی معادل۳ دقیقه و بین دو نیمه ۵ دقیقه در نظر گرفته می‌شود.

بازی چوگان از دیرباز در اصفهان برگزار می‌شده، مشتاقان زیادی داشته و حالا با رسیدگی بیشتر و اقداماتی نظیر ساخت‌و نصب نماد چوگان و احیای میدان ورزشی مناسب برای برگزاری مسابقات، استان اصفهان به ایران و جهان نشان خواهد داد که مهد چوگان است.

اصفهان، خاستگاه چوگان در جهان

حسین جعفری رئیس هیئت چوگان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما، درخصوص چوگان و هویت آن در استان اصفهان گفت: قدمت چوگان به حدود ۳ هزار سال قبل برمی‌گردد، نقوش صنایع دستی و مستندات به دست آمده از حفاری‌ها نشان می‌دهد خاستگاه چوگان ایران و اصفهان بوده است.

او افزود: چوگان در زمان صفویه احیا شد و رونق گرفت و میدان نقش‌جهان میزبان برگزاری مسابقات شد و اکنون دروازه‌های این بازی در میدان، موجود است و ابعاد استاندارد زمین بازی در دنیا از میدان امام (ره) الگو گرفته شده است.

رئیس هیئت چوگان استان اصفهان با ارائه توضیحاتی درباره ثبت جهانی این ورزش گفت: براساس مدارک و مستنداتی که به سازمان یونسکو ارائه شد در روز ۱۶ آذر سال ۱۳۹۶ ورزش چوگان به‌نام ایران به ثبت جهانی رسید.

جعفری با اشاره به شکل‌گیری اولین فدراسیون چوگان و پیشرفت آن در ایران گفت: سازمان تربیت بدنی در سه دهه گذشته فدراسیون چوگان را به‌عنوان بخشی در فدراسیون سوارکاری دایر کرد، اما در حال حاضر فدراسیون چوگان شکل گرفته و در چندین استان هم هیئت‌های چوگان ایجاد شده است.

او در ادامه عنوان کرد: در اصفهان نیز علاوه بر هیئت استانی چوگان، هیئت‌های شهرستانی در نجف‌آباد، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، برخوار، لنجان و مبارکه فعالیت می‌کنند.

چوگان کهن‌ترین ورزش جهان / راه اندازی موزه چوگان، هدف بعدی اصفهانی‌ها

بازگشت حرفه‌ای چوگان با برگزاری رویداد‌هایی نظیر نوروزگاه

رئیس هیئت چوگان استان اصفهان درخصوص احیای چوگان یادآور شد: از سال ۱۳۹۳ همزمان با جشنواره میراث ناملموس پس از یک قرن یک دوره مسابقات چهارجانبه با عنوان جام ولایت در اصفهان برگزار شد و به‌طور رسمی اصفهان در چوگان فعالیت خود را آغاز کرد.

جعفری افزود: هرساله در حوزه بانوان و آقایان مسابقاتی در سطح کشور و استان برگزار می‌شود، امسال تیم آقایان و سال گذشته تیم بانوان چوگان اصفهان نایب قهرمان کشور شدند.

او با اشاره به جشنواره نوروزگاه گفت: در قالب جشنواره "نوروزگاه" در چند سال گذشته مسابقات چوگان برگزار می‌شد که متاسفانه سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این اتفاق رخ نداد و امسال نیز باتوجه به ادامه روز‌های کرونایی، برنامه‌ای نخواهیم داشت.

رئیس هیئت چوگان استان اصفهان گفت: امیدواریم باتوجه به قول‌هایی که مسئولان داده‌اند؛ میدان چوگان در نقش‌جهان (میدان امام) احیا شود.

جعفری اضافه کرد: همچنین قرار است در مجموعه ورزشی بزرگ نقش‌جهان اصفهان با همکاری باشگاه سپاهان و فدراسیون چوگان میدانی برای این ورزش احداث کنیم.

او در پایان اظهار کرد: اگر شرایط اجازه دهد باوجود محدودیت‌ها برای توسعه چوگان آموزش‌هایی به‌صورت مجازی و حضوری در سال پیش‌رو برگزار می‌کنیم.

چوگان کهن‌ترین ورزش جهان / راه اندازی موزه چوگان، هدف بعدی اصفهانی‌ها

ساخت موزه چوگان هدف بعدی اصفهان

فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به نصب نماد چوگان در اصفهان گفت: یکی از کار‌های قشنگی که می‌توان برای حفظ و معرفی هنر و توانمندی‌های استان انجام داد استفاده از نمادهاست و نصب نماد چوگان نیز اقدام بسیار شایسته‌ای بود که شهرداری انجام داد.

او از ایجاد موزه چوگان در آینده نزدیک هم خبر داد و گفت: در نظر داریم با ایجاد گنجینه چوگان در شهر اصفهان که با استقبال هیئت چوگان استان و شهرداری اصفهان همراه شده، گام بسیار بزرگی برای پیشرفت چوگان برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار امیدواری کرد: باتوجه به ظرفیت‌های استان این موزه دایر و آثار بازمانده از گذشته و مشخصات تاریخی چوگان در آن به‌نمایش گذاشته شود.

اللهیاری گفت: از دوران صفویه به بعد چوگان در اصفهان با جدیت و توجه خیلی زیادی ادامه یافت و میدان امام (ره) (نقش‌جهان) اصفهان مهم‌ترین میدان استاندارد تاریخی چوگان جهان است که تمام نشانه‌های برگزاری مسابقات این رشته ورزشی کهن در آن باقی‌مانده است.

چوگان کهن‌ترین ورزش جهان / راه اندازی موزه چوگان، هدف بعدی اصفهانی‌ها

نصب نماد چوگان در خیابان تاریخی چهارباغ

سعید سهرابی مدیر طرح چهارباغ درباره قرار گرفتن نماد چوگان در خیابان چهارباغ عباسی گفت: نماد‌ها سنت و هویت ملی و استانی است؛ نماد چوگان قرار بود در میدان امام (ره) نصب شود، اما میراث فرهنگی تهران به‌دلایلی با این موضوع مخالفت کرد.

او ادامه داد: در نهایت با هماهنگی‌هایی که شد این نماد در ابتدای خیابان تاریخی چهارباغ عباسی نصب شد و خوشبختانه تا به‌اینجا بازتاب خوبی در میان مردم داشته است.

مدیر طرح چهارباغ گفت: این نماد با پیشنهاد سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان و هماهنگی میراث فرهنگی و هیئت چوگان ساخته و نصب شد.

سهرابی افزود: حسن ملانوروزی هنرمند مجسمه‌ساز خالق این نماد است، این اثر شش و نیم متر ارتفاع، پنج متر عرض و حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

چوگان میراث مشترک فرهنگی است، موجب وحدت و دوستی کشور‌ها می‌شود و باید بیش از پیش به آن اهمیت داد. با اقداماتی از قبیل نصب نماد چوگان و ترویج این ورزش در میان مردم به‌همراه احیای میادین ورزشی می‌توان امیدوار بود جایگاه این ورزش اصیل و ریشه دار ارتقا یابد و شاهد معرفی بیشتر این ورزش ایرانی به جهانیان باشیم.


گزارش از علی کریمی


انتهای پیام/ی

برچسب ها: بازی چوگان ، نقش جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
به امید روزهای روشن چوگان اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اسم روستای پدریمه ،چوگان