مدرس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متاسفانه معلمان از سه جنبه برای محتوای جدید کتاب‌های درسی، آمادگی ندارند.

احسان طوفانی نژاد، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با چالش های معلمان و دانش آموزان اظهار کرد: هنر تدریس معلمان چالش بسیار مهمی در دوره ابتدایی است. در حال حاضر کتاب های درسی از لحاظ غنای محتوا، متناسب با سطح کودکان، بسیار پیشرفت کرده است. تالیف کتاب های دوره ابتدایی به نسبت کتاب‌های قبل بسیار بهبود یافته و از بحث حافظه مداری به سمت مهارت و توجه به ساحت های مختلف برنامه درسی ملی، پیش رفته است.

او بیان کرد: متاسفانه معلمان ما از سه جنبه برای این محتوای جدید آمادگی ندارند. اولا به محتوای آن و موضوعات قبل و بعد از آن آشنایی کامل ندارند. مورد دوم روش تدریس محتواست، زیرا بسیاری از محتوا‌ها دیگر حفظ کردنی نبوده و حل مسئله‌ای است. این محتوا‌ها روش تدریس خاص خودش را می‌طلبد و نمی‌توان به صورت سخنرانی اجرا کرد. سومین موردی که معلمان ما با آن آشنایی کمی دارند، دانش فناورانه هنر تدریس محتواست، به این معنی که چگونه می‌توان یک محتوای مشخص را بوسیله فناوری موثر تدریس کرد.

او ادامه داد: پیشنهاد در این زمینه این است که علاوه بر دوره‌های مهارت افزایی که برای معلمان برگزار می‌شود؛ در انتخاب معلمان دبستان گزینش دقیق‌تری شود و معیار‌های ذکر شده در گزینش‌های معلمان لحاظ شود، همچنین اولویت دادن افراد متخصص به دوره دبستان و نه به دوره دبیرستان، بسیار حائز اهمیت است.

طوفانی نژاد در رابطه با کمبود امکانات کمک آموزشی دانش آموزان بیان کرد: دانش آموزان در سنین پایین تر برای یادگیری ریاضی نیاز به ابزار کمک آموزشی دارند، باید این بسته کمک آموزشی در کنار کتاب درسی پایه اول قرار گرفته و توسط آموزش و پرورش به تمام دانش‌آموزان تحويل گردد.

او ادامه داد: متاسفانه دانش آموزان ما در دوره ابتدایی، تجربه‌های خیلی کمی در حوزه عملی و آزمایشگاهی دارند. یکی از راهکار‌ها می‌تواند روشی باشد که در آلمان اجرا می‌شود؛ ایجاد مراکز یادگیری در هر منطقه، که مجهز به امکانات آزمایشگاهی و یادگیری دانش آموزان است و مدارس می‌توانند به صورت زمانبندی شده به آن مرکز مراجعه کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: محتوای آموزشی و ویدئوهای آموزشی حال حاضر که در عصر دیجیتال هستیم در دوره بالاتر غنای خوبی دارد اما در دوره دبستان محتوای آموزشی دیجیتال متناسب با دانش آموزان دبستان، هنوز به كيفيت و غنای مناسب نرسيده است.

او در پایان بیان کرد: چالش دیگر توجه به تفاوت های فرهنگی، اقلیمی و ارائه راهکارهای مناسب با توجه به اولویت های ملی است. زبان و گویش ساکنان شهرهایی مانند آذربایجان،کردستان، بلوچستان و خوزستان بومی است بنابراین با توجه به این مسئله، باید راهکاهای مناسبی اندیشیده شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار