سرپرست نهاد رهبری دانشگاه هنر گفت: نزدیکترین و واقع بینانه‌ترین راه ارتباطی با دانشجویان، استفاده از ظرفیت گروه معارف اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا دهقان، سرپرست نهاد رهبری دانشگاه هنر (پردیس کرج)، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در شرایط فعلی، تعامل مجموعه‌های دانشگاهی مثل دفتر نهاد رهبری با دانشجویان، از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. این تعامل مجازی، بهترین فرصت برای ارتباط گیری و آشنایی دانشجویان با مبانی نهاد و آشنایی نهاد با تفکر دانشجویان است.

او با بیان اینکه نزدیکترین و واقع بینانه‌ترین راه ارتباطی، استفاده از ظرفیت گروه معارف اسلامی است، گفت: استادان دانشگاه با رویکرد نیاز سنجی از دانشجویان و با بحث‌های گفتمانی و کرسی‌های آزاد اندیشی و طرح موضوعات به روز در مباحث کلاسی، دانشجویان را به مشارکت دعوت می‌کنند. دانشجویان می‌توانند کار تحقیقی انجام داده و ارتباط با استاد را به صورت مستقل در شبکه‌های مجازی داشته باشند.

این استاد دانشگاه هنر ادامه داد: از طریق این ارتباط و شناخت متقابل، میتوان مبانی مد نظر نهاد نمایندگی در ابعاد مختلف معرفت افزایی، معنویت گرایی و توجه به نیاز‌های روحی روانی و اخلاقی دانشجویان و حتی خانواده هایشان را تحقق بخشید. همچنین معاونت فرهنگی دانشگاه هنر، گروهی را در شبکه‌های مجازی ایجاد کرده که حدود سیصد نفر از والدین در آن عضو هستند. نهاد نمایندگی می‌تواند با استفاده از این ظرفیت، با والدین ارتباط داشته باشد و بعد نظارتی و حمایتگری خود را برآورده سازد.

او با بیان اینکه این تعامل، بستری برای مشاوره‌های تخصصی است، افزود: از طریق سایت‌هایی که دفاتر نهاد دارند و معرفی می‌کنند، میتوان با دانشجویان ارتباط گرفت و بیشتر آن‌ها را به سمت و سوی مشارکت در برخی نیاز‌هایی که دارند، قرار داد. در پرتو این ارتباط‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، بستری برای مشاوره‌های شخصی و تخصصی ایجاد می‌شود که آن هم از برکت این شرایط است.

دهقان با بیان تاثیرگذاری هرچه بیشتر تعامل حضوری تصریح کرد: اثرگذاری کار تربیتی و معرفتی در تعامل حضوری بیشتر است. مگر اینکه در تعامل مجازی، دانشجویان از قبل این شرایط، استاد و تفکرات او را بشناسند و صحبت‌های او را قبول داشته باشند. در نتیجه آن چه که استاد در فضای مجازی مطرح می‌کند را بهتر می‌پذیرند. ولی اگر با استاد آشنایی واقع بینانه در فضای حضوری دانشگاه نداشته باشند، کار سخت‌تر است و به راحتی دانشجویان نمی‌توانند پذیرش داشته باشند.

جذابیت بیان استاد بر دانشجویان اثرگذار است

او با بیان اینکه جذابیت بیان استاد در کلام بر دانشجویان اثرگذار است، گفت: نمیتوان گفت که از این طرح مجازی استقبال شده یا نه، اما تاثیرگذاری آن بستگی به جذابیت و نحوه مطرح کردن آموزه‌های اخلاقی، معنوی و تربیتی است. ممکن است استادی با بهره مندی از ابزار نوین و تکنولوژی، از طریق شبکه‌های مجازی بتواند ارتباط راحت‌تر و بیشتری را با دانشجویان داشته باشد و اثرگذاری آن هم بیشتر باشد. اما در کل جنس فضای تربیتی، اخلاقی و معنوی در دانشگاه هنر، بیشتر به صورت حضوری است. به هر حال سعی بر این است که با استفاده از این فرصت، ارتباط نهاد با دانشجویان حفظ شود.

او ادامه داد: در فضای تربیتی و کار‌های اخلاقی معنوی، هیچ چیز به اندازه ارتباط چهره به چهره اثرگذار نیست. فضای حضوری و ارتباط چهره به چهره، در ایجاد امنیت روحی روانی و حس مقبولیت و احساس محبوبیت نسبت به آن استاد، بسیار تاثیرگذار است.

دهقان با بیان اینکه دفتر نهاد رهبری از طریق تماس با دانشجویان، جویای احوال آن هاست، گفت: یکی دیگر از کار‌هایی که دفتر نهاد در حال انجام دادن است، این است که هر از چندگاهی از طریق فضای مجازی یا تلفن، با دانشجویانی که قبلا با گروه معارف یا از طریق کلاس‌های فوق العاده طرح نور، کلاس داشته اند، تماس گرفته می‌شود و ضمن دلجویی و احترام، مشکلات آنان را حل می‌کند. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار