رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گلستان از کاهش ۱۴ درصدی جرائم نظامی استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، حجت الاسلام محمد اسماعیل زارعی کیاپی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گلستان گفت: اهداف اجرایی کردن برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در صیانت از هویت و حفظ آمادگی رزمی نیرو‌های مسلح است و طبق قانون پیشگیری از وقوع جرم نظامی یک ماموریت مهم برای سازمان قضایی محسوب می‌شود.

زارعی گفت: سازمان قضایی به دنبال اجرای علمی برنامه‌های پیشگیرانه، پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم را در بستر ریشه ها، علت‌ها و زمینه‌های جرم جستجو می‌کند.

او با بیان اینکه هدفمند کردن برنامه‌های پیشگیرانه آثار خود را در کاهش جرائم نمایان خواهد کرد، گفت: در سایه تعامل سازنده با فرماندهان نظامی و انتظامی جرائم نظامی استان در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است.

زارعی افزود: با تاکیدات سازمان قضایی امروزه فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح موضوع پیشگیری را به عنوان یک گفتمان و اصل مدیریتی پذیرفته اند.

او در تشریح دلایل کاهش جرائم نظامی استان در سال جاری گفت: موثرترین و کم هزینه‌ترین ابزار برای فعال نگاه داشتن مکانیزم پیشگیری از وقوع جرم برگزاری کلاس‌های آگاهسازی حقوقی است.

او گفت: خوشبختانه کلاس‌های پیشگیری از وقوع جرم در سرتاسر نیرو‌های مسلح گسترانیده شده و در کاهش وقوع جرائم نظامی بسیار موثر بوده است.

زارعی گفت: انتخاب موضوعات کلاس‌های آگاهسازی متناسب با نوع آسیب‌ها و میزان ارتکاب جرائم استان انتخاب و اجرائی می‌شود.

او با بیان اینکه برای بازدارندگی کیفری سهم مجزایی قائل هستیم، گفت: باید با اصلاح قوانین موجود و تدوین قوانین جدید خلا‌های قانونی بازدارندگی کیفری مجازات‌ها را برطرف کنیم.

رئیس سازمان قضایی استان تاکید کرد: تعیین مجازات‌های تکمیلی مانند تنزیل درجه، تبعید از محل خدمت و اقدامات تأمینی و تربیتی مانند اشتغال به امور فرهنگی نیز می‌تواند در پیشگیری کیفری تاثیر گذار باشد.

او با بیان اینکه هدف اصلی مجازات، اصلاح افراد است و در برخی جرائم سنگین، فرد به عنوان مکافات و بازدارندگی کیفری جرم مجازات خواهد شد گفت: قضات سازمان با در نظر گرفتن ابعاد شخصیتی مجرم، میزان مجازات و وضعیت ارتکابی جرم، رویکرد مجازاتی مستدلی دارند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار