استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان با همکاری برخی از استادان دانشگاه‌های داخلی و خارجی توانستند مقالاتی کاربردی در زمینه چگونگی کاهش انتشار ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی با استفاده از تلفیق مکانیک و کامپیوتر ارائه دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید رسول علیزاده و جواد محبی نجم‌آباد دو عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان هستند که برای نخستین بار مقاله‌ای با محوریت شبیه‌سازی ویروس کرونا در محیط‌های حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، هواپیما و قطار شهری ارائه کرده اند تا با کاربردی کردن این پژوهش‌ها بتوان از انتشار و شیوع بیشتر این ویروس در چنین محیط‌هایی جلوگیری کرد.

سید رسول علیزاده عضو هیات‌علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی قوچان در این زمینه گفت: برای کاربردی کردن این طرح پیش بینی چاپ پنج مقاله شده بود که تاکنون یک مقاله در مجله علمی پژوهشی کنترل دانشگاه خواجه نصیر طوسی و یکی دیگر نیز در jounal of hazardous materials که از مجلات مهم خارجی با ضریب مؤثر ۹.۵ است به چاپ رسید.

او افزود: مجموع این رشته مقالات با هدف ساخت اپلیکیشن برای نصب بر روی گوشی‌های تلفن همراه به نگارش درآمده تا بتوان با استفاده از آن میزان سرایت ویروس کرونا در محیطی مثل اتوبوس یا واگن قطار را سنجید و برای کاهش انتشار آن اقداماتی عملی را انجام داد.

عضو هیات‌علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی قوچان ادامه داد: عموم مردم با این نرم‌افزار می‌توانند محیط‌های پرخطرتر را شناسایی کنند و از طرفی راننده اتوبوس، قطار و خلبان با تغییر برخی پارامتر‌ها همچون دما، رطوبت و تهویه در آن محیط می‌توانند انتشار این ویروس را به حداقل برسانند.

علیزاده با اشاره به این که این طرح در این دانشگاه همکاری ۲ گروه مکانیک و کامپیوتر پیاده‌سازی شده است بیان کرد: به همین منظور استادانی از دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران، آلبرتای کانادا، گلاسکوی اسکاتلند و بانگوک تایلند همکاری داشته‌اند.

او تصریح کرد: در این مقالات کُد نویسی‌ها به‌صورت پیشرفته بوده و تاکنون چنین شبیه‌سازی با این کیفیت در کشور ارائه نشده است.

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۱:۰۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
این باعث افتخار ایرانیان است