استاندار اصفهان از تامین آب پایدار صنایع استان برای ۳۰ سال آینده با اجرایی شدن طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، طرح انتقال آب از خلیج فارس با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن و پالایشگاه اصفهان قرار است آب خلیج فارس و دریای عمان را به مناطق مختلف کشور با ۱۲۰ هزار میلیارد تومان انتقال دهد.

عباس رضایی استاندار اصفهان گفت: آب مایه حیات است، اما استان اصفهان تشنه و مسئله آب یکی از دغدغه‌ها و مطالبات به جا مسئولان در چند سال گذشته بوده است.

او ادامه داد: از روز اول که به استان آمدم دو مسئله را در بحث آب در اولویت دستور کار خود قرار دادم اول اینکه آب را بهینه‌تر و کمتر مصرف کنیم و حتی اگر شده یک قطره آب بیشتر به اصفهان بیاوریم.

استاندار اصفهان بیان کرد: مسئله آب برای صنایع یکی از دغدغه‌های اصلی بود که در واقع تامین پایدار آب صنایع استان را تضمین کنیم، در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب برای صنایع مصرف می‌شود.

رضایی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۱۰ مصرف آب صنایع به ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون متر مکعب برسد از همین رو برای حل و فصل کردن دغدغه و از آب آشامیدنی و کشاورزی برای صنایع استفاده نکنیم یکی از بهترین راه‌ها انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان است.

او ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح دغدغه مسئولان و مطالبه جدی مردم پاسخ داده شود بنابراین هدف اصلی این طرح تامین آب پایدار صنایع استان است.

استاندار اصفهان اظهار کرد: برای تحقق این طرح بایستی ۹۱۰ کیلومتر را لوله گذاری کنیم که بین ۳ تا ۵ سال با توجه به منابع، شرایط، مسائل زیست محیطی و مسائل اجتماعی متغیر خواهد بود، اگر چه مجوز زیست محیطی گرفته شده و از بین ۱۱ مسیر یکی از مسیر‌های که کمترین مشکل داشته انتخاب شده و امیدواریم با برداشت ۳۷۵ میلیون متر مکعب آب دریا پس از شیرین‌سازی برای صنایع استان به اصفهان برسانیم.

رضایی در خصوص مزایای طرح انتقال آب از خلیج فارس، برای اصفهان گفت: در اصفهان با پدیده فرونشست زمین مواجه هستیم و از آب زیرزمینی برداشت می‌کنیم، از همین رو برای جلوگیری از فرونشست زمین، کاستن دغدغه صنایع در حوزه آب و استفاده نکردن از آب آشامیدنی و کشاورزی در صنایع تولید صنایع نداشته باشند این طرح بایستی اجرا شود.

او افزود: حمایت استانداری از این طرح مالی نخواهد بود و به هیچ عنوان یک ریال هم از سمت استانداری پرداخت نمی‌شود، اما حمایت و پشتیبانی از این طرح را خواهیم داشت.

استاندار اصفهان گفت:چه باران بیاید چه نیاید آسوده هستیم که برای صنایع حداقل مشکل کمبود آب نخواهیم داشت و بطور خلاصه قطع کامل وابستگی صنایع از آب شرب و کشاورزی را خواهیم داشت و چون آب پایدار را تامین می‌کند مشکلات همه صنایع آبی استان را حل و فصل خواهد کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: البته این به معنای توسعه صنایع آب‌بر نخواهد بود و بدنبال صنایع های‌تک هستیم، ولی در هر صورت دغدغه صنایع فعلی برطرف می‌شود و اگر این طرح انجام شود برای ۳۰ سال صنایع استان اصفهان مشکلی برای تامین آب مصرفی نخواهند داشت..

حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه تمام سهم‌های خود را در این طرح پرداخت کرده و با افتخار و منت همین روند را ادامه خواهد داد که بتواند بخشی از مشکلات مردم شریف اصفهان در بخش، آشامیدنی کشاورزی و صنعت را حل کند.

مهدی نصر معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان هم گفت: برای اجرای این طرح مطالعات جامع به دست مجرب‌ترین مشاوران در شرکت انتقال آب اصفهان انجام و بهترین مسیر برای انتقال آب شناسایی شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.