۳ غذای بومی و سنتی استان چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فریده احمدی کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور با ثبت سه غذای بومی و سنتی استان در فهرست آثار ملی موافقت کرد.

او با اشاره به ثبت ملی فنون پخت آش «کاردین» افزود: این آش از جمله غذا‌هایی است که در تمامی روستا‌ها و شهر‌های استان به ویژه در مناطق بختیاری نشین با استفاده از گیاهی با همین نام و با روش‌های مختلفی پخته می‌شود.


بیشتر بخوانید


احمدی با بیان اینکه گیاه کاردین یا کاردیم از گیاهان بومی منطقه جنوب غرب زاگرس به شمار می‌رود و فصل رویش آن محدود به اواخر زمستان و ماه‌های فروردین و اردیبهشت است، اضافه کرد: استفاده از این آش محلی در وعده صبحانه معمول است.

او با اشاره به ثبت فنون پخت «مرغ تمنیده» در فهرست آثار فرهنگی میراث ناملموس کشور ادامه داد: پخت این غذای سنتی در شهرستان لردگان که با نام «مرغ تپناده» نیز شناخته می‌شود.

احمدی گفت: «لَلَکی» از دیگر خوراک‌های بومی و سنتی استان در شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا است که فنون پخت آن در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار