تعدد انتخابات یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی است که هر بار با برپایی یک انتخاب تازه، فرصتی فراهم می‌آورد تا مردم بتوانند در ابعاد خرد و کلان دست به تغییر و اثرگذاری بزنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان،از آن‌جا که هر پدیده‌  مثبتی می‌تواند دچار آسیب‌هایی هم بشود، گاهی حساسیت جامعه در موسم انتخابات با سیاست‌زدگی همراه است و اهداف اصلی که انتخابات براساس آن ترسیم شده است به حاشیه می‌رود و عوام و خواص با گم کردن مسیر حرکت درست جامعه موجبات بیماری‌های سیاسی را بر پیکره‌ی اجتماع فراهم می‌آورند.

بخشی از این مشکلات ریشه در تربیت سیاسی کشور و استان ما در حوزه  شناختی دارد که بافت نخبگانی ما نتوانسته، اهمیت و جایگاه حقیقی انتخابات را در میان توده مردم تبیین کند و از آن سو ارزش و قدر این دست‌آورد هم هنوز در حد شایسته‌ای معرفی نشده و جامعه‌ی ما نمی‌داند فقدان انتخاب سیاسی که در خیلی از کشور‌های دور و نزدیک هم‌چنان محلی از اعراب ندارد تا چه اندازه دست مردم را از تاثیر مستقیم بر زندگی خودشان کوتاه می‌کند.

برای اکثریت افراد جامعه این حال و هوا کاملاً آشناست که با نزدیک شدن به یک انتخابات به مرور شاهد تغییر رفتار در برخی اشخاص و چهره‌ها می‌شویم که می‌توانیم با توجه به رفتارشان  به‌راحتی پیش‌بینی کنیم که برای رفتن زیر وزنه مسئولیت در تدارک هستند و به‌تدریج رفتار دلسوزانه، موضع‌گیری‌های مردم‌پسند، حضور فعال در محافل مردمی و در کل حرارت گرفتن، تب خدمت به‌طرز چشم‌گیری در میانشان افزایش می‌یابد.

با توجه به در پیش بودن انتخابات شورای شهر در استان و ریاست جمهوری در کشور و بالا رفتن مشکلات اقتصادی و هیجانات سیاسی این‌بار، روند انتخابات بازی، کمی زودتر از موارد سابق شدت گرفته و از اشخاص و احزاب گرفته تا گروه‌ها و طوایف برای به‌دست آوردن کرسی، اقدام به برپایی جلسه و چینش لیست و ... شروع به کار کرده‌اند.

زمزمه‌های انتخاباتی این دوره تا این لحظه کمی غیرطبیعی بالا رفته و انگار علاوه بر هنرمند و بازاری و ورزشکار، خیل فراوانی از افراد جویای کار و تازه از گرد راه رسیده هم برای دست و پنجه نرم کردن با شهرداری آستین بالا زده‌اند در صورتی که شاید تمام دانش و تجربه‌ایی که در چنته دارند بلد بودن آدرس شهرداری‌ست.

تمرکز جریان‌های سیاسی شهر و استان روی انتخابات به گونه‌ایی است که اگر همین اهمیت و تمرکز روی مشکلات بود یقیناً امروز شاهد وضع بهتری بودیم، اما زمانی که تنها هدف اشخاص حضور در صحنه‌ی قدرت است بدون برنامه‌ریزی و نقشه‌ی راه و اهداف گروهی بر اهداف اصلی انقلاب و مردم اولویت دارد، مردم هم تنها معیارشان برای اسمی که به صندوق رأی می‌اندازند میزان شناخت و شهرت شخص است و به مرور، راه و رسمی بنیان نهاده می‌شود که هرکس که با چهار نفر بیش‌تر سلام‌علیک سر کوچه‌ای دارد خود را برای نامزد شدن در انتخابات مناسب می‌بیند.

به هر صورت با نظر به زمینه‌چینی‌های مجازی و جلسه‌گردی‌های پی در پی دلالان انتخابات ،می توان پیش‌بینی کرد به سمت انتخابات پر ازدحامی از حیث کاندید در حرکت هستیم که اگر به‌طور همه‌جانبه در تلاش نباشیم که فرهنگ‌سازی درستی از انتخاب درست را به جامعه عرضه کنیم باز هم باید شاهد اعضایی در شورای شهر باشیم که یا با این جایگاه تناسبی ندارند یا با وجود داشتن تناسب، عملکرد سالم و اثربخشی روی پیش‌برد اهداف شورای شهر ندارند.

نویسنده: سارا بابایی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۱۴:۰۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
وقتی نگاه فله ای به انتخابات شورا ها میشود و هیچ فیلتری برای انتخاب ثبت نام کنندگان وجود نداشته باشد و نگاه حاکیمت مشارکت حداکثری در انتخابات فقط برای انتخاب یک رییس جمهور باشد نباید انتظار بهتر از شورا ها داشت
بعد از گذشت 20 سال از عمر شوراها هنوز هیچ تغییری در قانون شوراها و نحوه انتخاباب شوندگان صورت نگرفته
این یعنی کسانی که در مسند پول و قدرت قرار دارند گزینه های بهتری برای انتخاب شدن هستند و..........