برخی سودجویان با ترفند‌های مختلف سعی در تبلیغات غیرواقعی با نام حراجی برای جلب مشتری بیشتر می کنند که پشت این شگرد‌ها از تخفیف خبری نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روز‌ها اگرچه به توصیه مراکز درمانی و بهداشتی باید از خرید‌های غیرضروری و حضور در بازار و خیابان اجتناب کنیم اما برخی از شهروندان به دنبال خرید عید هستند و اگرچه بازار با همراهی خوب مردم آن‌چنان شلوغ نیست، اما فروشگاه‌ها از فرصت باقیمانده تا عید نوروز برای فروش اجناس خود استفاده می‌کنند.

در این‌ بین عده‌ای سودجو هستند که با ترفند‌های مختلف، سعی در تبلیغات غیرواقعی و بزرگ نمایی به نام تخفیف و حراجی برای جلب مشتری بیشتر دارند و البته در پس پرده این شگرد‌های ماهرانه نه تنها خبری از تخفیف نیست بلکه گران فروشی هم می‌کنند.

حتما شما هم پیامک‌های انبوه فروشگاه‌های مختلف برای دعوت به فروش آخر فصل را دریافت کرده‌اید که گاه اجناس شان را با ۷۰ درصد تخفیف عرضه می‌کنند و برخی شهروندان هم فریب همین تخفیف‌ها را می‌خورند، اما در واقع قیمت‌های پس از تخفیف بالاتر از حد تصور است.

از این‌رو با بازرسان اتاق اصناف خراسان رضوی و معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سری به برخی از این فروشگاه‌های پوشاک در یکی از مراکز خریدی که همواره تابلو‌های تبلیغات و تخفیف‌های آن برپاست زدیم تا ببینیم چقدر این تخفیف‌ها به واقعیت نزدیک است.

یک فروشگاه پر از تخفیف ۷۰ درصدی

به یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش مشهد می‌رویم که عمده آن به فروش پوشاک اختصاص دارد، در طبقه همکف این فروشگاه، تابلو‌های کوچکی روی تمامی رگال‌های لباس وجود دارد که از ۲۰ تا ۷۰ درصد تخفیف را نشان می‌دهد.

قیمت‌های روی اجناس همان قیمت انتهایی کالا است، یک پیراهن مردانه تولید داخلی مشهد با ۵۰ درصد تخفیف حدود ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورده است.

شلوار‌های پارچه‌ای کلاسیک که اکثراً بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف خورده از حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد، کت و شلوار‌های این فروشگاه نیز که دوخت یکی از شرکت‌های داخل مشهد است دو نوع قیمت دارد و یک مدل با تخفیف ۵۰ درصدی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و یک مدل با تخفیف ۷۰ درصدی، یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را به ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشد.

این قیمت‌ها در اجناس ظاهراً خارجی بسیار بالاتر از این‌ها است، شلوار‌های اسپرت ورزشی با ۲۰ درصد تخفیف ۲۴۰ هزار تومان و تی‌شرت‌های تابستانی ساده و بسیار نازک این فروشگاه با تخفیف ۲۰ درصدی از قیمت اولیه ۲۵۰ هزارتومانی به ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. یک کت جین با قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود که ۲۰ تا ۵۰ درصد هم تخفیف دارد.

برای اطلاع از شیوه این قیمت‌گذاری و تخفیف‌های نجومی، بازرسان اتاق اصناف و سازمان صمت استان، مدیر فروشگاه را فرا می‌خوانند و از او سؤال می‌کنند که آیا مجوزی برای فروشگاه و برگزاری حراجی و تخفیف دارد؟ این فرد در پاسخ می‌گوید: خیر اصلاً هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم و اطلاع نداشتم که فروش اجناسم با تخفیف مجوز می‌خواهد.

این فروشنده گفت: اجناس را من می‌خواهم با هر قیمتی که خریده‌ام زیر قیمت و با تخفیف زیاد بدهم چه ارتباطی به دیگران دارد و نمی‌فهمم کجای این ایراد است؟

کارشناس بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی با تشریح موضوع تخفیف‌های غیرواقعی و قانون مرتبط با این موضوع به‌عنوان تبلیغ غیرواقعی و گران‌فروشی، گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ باید از سازمان صمت پروانه بهره‌برداری داشته باشند و می‌توانند بر اساس فاکتور‌های خریدی که برای هر جنسی ارائه می‌کنند از ۲۵ درصد سود مجاز خود اقدام به ارائه تخفیف کنند که همین کار نیز نیازمند مجوز و بررسی و کارشناسی همه فاکتور‌ها و اجناس است و برگزاری هر فروشی به‌عناوین‌مختلف مانند فروش فوق‌العاده، حراج یا تخفیف باید با کارشناسی قیمت‌ها و مجوز لازم همراه باشد.

مدیر فروشگاه در پاسخ به این توضیحات بیان کرد: پروانه کسب این فروشگاه تهران است و الان نمی‌توانم آن را ارائه کنم و مجوزی هم برای فروش با تخفیف ندارم!

تخفیف هایی‌که گران‌تمام می‌شود


۴۵ درصد تخفیف از قیمت خرید!

بازرس اتاق اصناف که در این گشت مشترک همراه ماست خطاب به مالک فروشگاه گفت: چطور می‌شود کت‌وشلواری که قیمت آن‌یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و فقط ۲۵ درصد حاشیه سود مجاز دارد ۷۰ درصد تخفیف خورده؟ این یعنی نه‌تن‌ها این فروشنده از سود خود گذشته بلکه ۴۵ درصد پایین‌تر از قیمت خرید، کالا را می‌فروشد.

این فروشگاه باید اولاً فاکتور خرید خود به قیمت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را ارائه کند، چون اگر مثلاً قیمت خرید کالا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد عملاً این قیمت‌گذاری اولیه غیرقانونی و تخلف است، در مرحله بعدی برفرض اگر به همین میزان قیمت اولیه، فاکتور خرید معتبر شامل کد اقتصادی و مهر و امضای معتبر از فروشگاه رسمی ارائه کنند باید کارشناسان ما تایید کنند که این اجناس باقیمت درج‌شده مناسب و دقیق تعیین‌شده است، یعنی آن قیمت برای کت‌وشلواری با جنس مشخص و نوع دوخت و طرح و رنگ پارچه با قیمت تعیین‌شده تناسب دارد یا خیر؟

او افزود: اگر این‌ها ازنظر کارشناسان ما تایید شود این فرد می‌تواند از میزان سود خود یا حتی قیمت خرید هم با دریافت مجوز تخفیف بدهد و کسی اعتراض نمی‌کند اما گاهی عده‌ای هستند که قیمت اولیه را بدون هیچ منطقی بالا می‌برند و بعد از روی آن قیمت، تخفیف‌های عجیب‌ و غریب می‌دهند.

فاکتور‌ها را بعداً می‌آورم

مدیر فروشگاه در پاسخ گفت: همه فاکتور‌های این اجناس را داریم، اما الان در فروشگاه نیست و بعداً هرکجا که بگویید برای شما می‌آورم. شما فقط بگویید فاکتور کدام جنس را می‌خواهید من فاکتورش را ارائه می‌کنم، اما چند روز فرصت می‌خواهم. من دقیقا این اجناس را به ضرر می‌دهم و هیچ سودی در این بین در کار نیست و زیر قیمت خرید می‌دهم، چون اگر نفروشم در انبار می‌پوسد و از بین می‌رود، اوضاع بازار بسیار بد است و من دو ماه حقوق کارگرانم را نداده‌ام و به هر صورت باید نزدیک عید این نقدینگی را جور کنم.

این اظهارات فروشنده در حالی بود که روی میز اداری این فروشگاه یک دسته کامل از آرم و اتیکت‌های برند اصلی به‌صورت کلی وجود داشت که معلوم بود این مارک‌ها در فروشگاه به پوشاک وصل می‌شود که این هم از دید بازرسان دور نماند.

 


بیشتر بخوانید


برخی از شهروندان که برای خرید به این فروشگاه مراجعه کردند، متوجه حضور بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف می‌شوند. یکی از همین خریداران گفت: کل این فروشگاه پرشده از تبلیغات و اتیکت تخفیف‌های سنگین که با وجوداین، قیمت نهایی بعد از تخفیف همچنان بالا است.

گشت مشترک کارشناسان سازمان صمت و اتاق اصناف بدون هیچ برخورد قانونی قصد ترک فروشگاه را دارند، اما بعد از تأملی بالاخره به این نتیجه می‌رسند که باید پرونده و صورت‌جلسه بازرسی برای این فروشگاه تشکیل شود، ارائه نکردن پروانه کسب، مجوز حراجی و فاکتور خرید معتبر ازجمله مواردی است که در این فروشگاه وجود دارد. 

علاوه بر این‌ها چند نمونه از اجناس ازجمله تی‌شرت ۳۰۰ هزارتومانی، کت جین ۷۰۰ هزارتومانی، پیراهن پارچه‌ای ۳۰۰ هزارتومانی و کت‌وشلوار یک‌میلیون و ۴۰۰ هزارتومانی این فروشگاه برای بررسی قیمت تا ارائه فاکتور معتبر فروشگاه به‌صورت نمونه ضمیمه پرونده می‌شود تا تعزیرات حکومتی در این باره تصمیم‌گیری کند.

در ادامه به فروشگاه دیگری می‌رویم که گفته می‌شود مرکز فروش پوشاک خارجی و برند است. این فروشگاه هم با روشی عجیب تغییراتی در مدل قیمت‌گذاری داده بود و مشتری را به این شیوه جذب می‌کرد.

تابلو‌های کوچک روی رگال‌ها همگی قیمت‌ها به تومان بود، اما یک صفر از قیمت‌ها حذف و قیمت واقعی آن‌قدر درشت شده بود که در نگاه اول مشتری با قیمتی عجیب و شاید باورنکردنی روبه رو می‌شد.

تخفیف هایی‌که گران‌تمام می‌ شود

بافت ۲۶ هزارتومانی در فروشگاه معروف

مثلاً اگر شما با تبلیغی برای یک بلوز بافت روبه رو شوید که قیمت آن ۲۶ هزارو ۸۰۰ تومان باشد، چه واکنشی نشان می‌دهید؟ این فروشگاه هم قیمت ۲۹۸ هزارتومانی پلیور خود درفروش ویژه پایان فصل را با ۳۰ درصد تخفیف ۲۶۸ هزار تومان می‌فروخت، اما طوری قیمت را اعلام و تبلیغ کرده بود که با حذف یک صفر مبلغ روی تبلیغ ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان خوانده می‌شد، به همین ترتیب قیمت دیگر اجناس هم بیش از اندازه عجیب و باورنکردنی بود.

بازرس سازمان صمت که ابتدا خود از این قیمت‌ها تعجب کرده بوده، پس از چندین بار سؤال از فروشنده و مشخص شدن قیمت دقیق برای او تایید کرد که این یکی از مصادیق تبلیغ غیرواقعی است.

بازرسان از مدیر فروشگاه پروانه، فاکتور‌های فروش و مجوز فروش فوق‌العاده را خواستند که با ارائه مدارک مشخص شد این فروشگاه یک شعبه از چندین شعبه یک کارخانه تولیدی مرکزی در کشور است و تمام قیمت گذاری‌ها روی فاکتور‌های اجناس توسط تولیدی اصلی، تعیین شده و در تمام کشور یکسان است.

بازرس اتاق اصناف دراین‌باره بیان کرد: پروانه این فروشگاه معتبر و به‌عنوان نمایندگی رسمی ثبت‌شده است، قیمت‌هایی که اعلام‌شده در فاکتور اصلی کارخانه وجود داشته و کشوری است و قیمت‌های روی بارکد‌ها هم با قیمت صندوق الکترونیک همخوانی دارد.

او تصریح کرد: مجوز فروش فوق‌العاده نیز برای آن صادرشده و به‌صورت منطقی برای پایان فصل ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌شده است.

این بازرس اتاق اصناف استان در پاسخ به این سؤال که اگر در شیوه قیمت‌گذاری و قیمت‌ها شبهه‌ای وجود داشته باشد رسیدگی به آن به چه صورت است؟

بازرس اتاق اصناف تاکید کرد: چون این کارخانه در تهران مشغول به فعالیت است سازمان صمت استان تهران مسئولیت رسیدگی به آن را دارد، اما اگر نیاز به بررسی ببینیم در مشهد این کار را انجام خواهیم داد. اما درباره شیوه تبلیغ قیمت‌گذاری دستورات لازم طی یک صورت‌جلسه برای اصلاح تمامی قیمت‌ها و شیوه تبلیغات صادر شد و چون این فروشگاه مجوز‌ها را دارا بوده با تخفیفی که قائل شدیم فقط این فروشگاه موظف است که همه تبلیغات غیرواقعی را جمع‌آوری کند.

نقطه ای تاریک در فروشگاه های زنجیره ای مشهد


۵۰ درصدی که مفت آن گران است

به فروشگاه دیگری می‌رویم، فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای با انواع و اقسام کالاهاا ست، اما در قسمت پوشاک کالا‌هایی را قرار داده که در نگاه اول به نظر می‌رسد لباس‌ها بسیار بی‌کیفیت یا حتی استفاده‌شده است. در این فروشگاه هم تخفیف‌های ۵۰ درصدی برای فروش محصولات اعلام‌شده که حتی پس از کسر ۵۰ درصد از قیمت اولیه باز هم قیمت بعد از تخفیف، تناسبی باکیفیت کالا ندارد.

یک پالتو با ۵۰ درصد تخفیف با پارچه‌ای که به گفته کارشناس اتاق اصناف، ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین پارچه موجود در بازار و با دوختی نامنظم به قیمت اولیه یک‌میلیون و ۶۰۰ هزارتومانی، بعد از تخفیف ۸۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. یک تی‌شرت نازک نخی با همان کیفیت ضعیف پس از کسر ۵۰ درصد تخفیف، ۱۲۰ هزار تومان و یک کت‌وشلوار نیز بعد از تخفیف، یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

مدیر فروشگاه پس از حضور به بازرسان اعلام می‌کند که پروانه فروشگاه در تهران است و موجود نیست، مجوز تخفیف و فروش فوق‌العاده ندارد و فاکتور‌های خرید نیز در فروشگاه نیست و باید از مرکز اداری این فروشگاه زنجیره‌ای در تهران فاکتور‌ها ارسال شود.

در پایان این گشت مشترک با بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف مشهد برای هر سه فروشگاه که با الصاق اتیکت‌های تخفیف چند ده درصدی اقدام به فروش محصولات خود به شهروندان کرده بودند، پرونده تشکیل و بنا شد به تخلفات آن‌ها در سازمان صمت رسیدگی شود همچنین نمونه پوشاک تخفیف‌دار این فروشگاه‌ها برای بررسی کارشناسی به سازمان صمت استان منتقل شد.

امیر دلداری مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد نیز  درباره پرونده تخلفات این فروشگاه‌ها گفت: پرونده‌های تشکیل‌شده در این گشت مشترک بلافاصله به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد، چون با توجه به این که در دو سال اخیر نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره در کشور تشکیل نشده، اتاق اصناف ایران برنامه فروش ویژه‌ای را برای همه فروشگاه‌ها و اجناس مختلف در ایام نوروز در نظر گرفته با عنوان نمایشگاهی به وسعت ایران و تمام فروشگاه‌های سراسر ایران برای فروش فوق‌العاده باید در این سامانه نام‌نویسی و کالا‌های تخفیفی خود را برای کارشناسی قیمت اعلام کنند و هر فروشگاهی که این مجوز را نداشته باشد مرتکب تخلف شده است.

او همچنین درباره کارشناسی اجناس نیز افزود: کالا‌ها برای کارشناسی به اتحادیه تخصصی ارسال‌شده اما اگر قیمت فاکتور و قیمت روی جنس با نرخ کارشناسی شده مغایرت داشته باشد یا مانند موضوعی که در گزارش مطرح‌شده است، مارک‌های برند در فروشگاه به‌صورت فله‌ای موجود باشد این‌ها مصادیق تقلب درفروش بوده که مطابق قانون برخورد لازم صورت می‌گیرد.

عمده تخفیف‌های عجیب‌وغریب این روز‌ها در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد که سازمان مرکزی آن‌ها در پایتخت بوده و شعباتی در دیگر شهرستان‌ها اقدام به فروش با سیاست کلی آن مجموعه می‌کنند.

موضوعی که اگر تخلفات این فروشگاه‌ها در هر شهرستان بررسی شود عملاً هیچ مدارکی در لحظه بازرسی برای ارائه در این فروشگاه‌ها وجود ندارد، موضوعی که درست برخلاف قوانین صنفی بوده و به گفته کارشناسان و بازرسان همین خلأ قانونی باعث شده هر نوع فاکتور و قیمت خریدی که موردنیاز این فروشگاه‌ها در شهرستان‌ها باشد برای درج در پرونده از فروشگاه اصلی در تهران ارسال شود.

این همان نقطه تاریکی است که تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را از ترس بازرسی و ورود ارکان نظارت بازار به فضای کسب‌وکار خود دور کرده و باعث شده با خیالی آسوده تخلفات خارج از عرف خود را انجام دهند که ضابطین قانونی باید به همین مسئله توجه کنند.

منبع : خراسان

 

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه در ایام عید خیلی از فوشگاهها به بهانه تخفیف اجناس را گرانتر از قیمت معمول می فروشند و کیفیت اجناس هم پایین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
تخفیف نگذارن سنگین ترن