به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در سال ۹۹ با وقوع ویروس کرونا شکل دیگری در آموزش به خود گرفت و همچون دیگر دستگاههای کشور اتفاقات پر فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت که سعی داریم در قالب یک بسته خبری به طور ماهانه مهمترین وقایع مربوط به این وزارتخانه را بررسی کنیم.
تلاش روسای دانشگاهها برای جذب فرزندان خود به عنوان هیئت علمی
علی آهو منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیر انتفاعی درباره حواشی مطرح شده برای تلاش موسسان دانشگاه های غیرانتفاعی برای جذب فرزندان خود به عنوان هیئت علمی گفت: وقتی این مسائل درباره دانشگاههای غیرانتفاعی مطرح میشود باید با ارائه آمار و اطلاعات دقیق بیان شود که چند درصد موسسان دانشگاههای غیرانتفاعی به این کار اقدام کرده اند.
رشد بی حساب و کتاب دانشگاه ها و کیفیتی که نادیده گرفته شد
رشد سرسام آور دانشگاهها در کشور معضلی که آموزش عالی کشور را در چند دهه اخیر در منجلاب فرو برده است. وجود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه دستاورد رشد بی ضابطه دانشگاهها در دهههای گذشته و حاصل عملکرد مسئولان پیشین است.
نتیجه سیاستها این شده است که در سال تحصیلی ۹۹ - ۱۴۰۰ به اعتراف وزیر علوم ۱۰۰۰ صندلی خالی در دانشگاهها داشته باشیم. موسسه اسپانیایی CISC بر اساس آماری ارائه شده اعلام کرده است که ایران ٥ برابر کشورهای پیشرفته دانشگاه دارد.
افزایش اختیار دانشگاهها در پذیرش دانشجویان دکتری، حاکم شدن دموکراسی یا دیکتاتوری؟
کنکور دکتری و نحوه برگزاری آن حاشیهی پر انتقاد و بحث برانگیز در کشور ما بوده و هست؛ آزمونی که تغییرات زیادی در سالهای اخیر پیدا کرده است که بر تن دکتریها راست نیامد. یکی از مهمترین ایرادات حد نصاب پذیرش دوره دکتری بوده است که در میانه کشمکش داوطلبان و دانشگاهها همچنان گرفتار است.
پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری؛ حقی که پایمال شد/ نوربالای مجلس برای احقاق این حق
یکی از بزرگترین مشکلات دانشجویان دکتری این است که شیوه جذب آنها در ایران با کشورهای خارجی از زمین تا آسمان تفاوت دارد. دانشجوی دکتری در کشور ما در وهله اول یک دانشجو و در نهایت امر و با ارفاق یک پژوهشگر شناخته میشود، در حالی که در کشورهای خارجی دانشجویان مقطع دکتری بابت تحصیل در این دوره حقوق دریافت میکنند. اما زخم کهنه و دردآور دانشجویان مقطع دکتری در کشور ما این است که این دانشجویان از حقوق اولیه خود یعنی انجام پژوهش و دریافت مبلغی بابت پژوهانه محروم هستند.
۶۰ درصد تاثیر معدل در کنکور، کفه عدالت را سنگین میکند یا بی عدالتی را؟!
کنکور و مناقشههایش همواره دغدغه داوطلبان کنکوری، مردم و مسئولان بوده است. این مناقشات باعث شده در چند سال گذشته کفه بیعدالتی این تورنومنت ملی از کفه عدالت آن سنگینتر شود که نمونه بارز آن بیجایگاهی داوطلبان کنکوری شهرستانی و حضور داوطلبان مدارس دولتی در تک رقمیهای کنکور است.
کوس رسوایی این معضل هر سال در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری به صدا درمیآید، گوش مسئولان را کر میکند، توان داوطلبان مناطق محروم را میگیرد و امید والدین کنکوریها را ناامید میسازد. مسئول امر و تصمیمگیر در این زمینه یعنی ارگانی به نام «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در راستای وظایف مصوب و قانونی خود در سال جاری به مسائل و چالشهای کنکور ورود کرد و ۵ سیاست را برای ساماندهی کنکور مصوب کرده است.
مدرک فروشی، درد کهنه نظام آموزشی/ مدرک دانشگاه از ۳۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان!
مدرک فروشی درد کهنه نظام آموزشی که سالهاست آموزش عالی با آن دست به گریبان است و هر روز گرههای کور دیگری میخورد. مرکز ثقل فروش این مدارک زیر زمینهای میدان انقلاب است، میدانی پر از کتاب فروشیهای رنگارنگ که در پشت ظاهر زیبای خود هر کدام پستویی دارند که در آن فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر برای شکستن شاخ غول بیکاری، دود لپ تاپ میخورند و اقدام به فروش مدرک، نگارش پایان نامه و مقاله میکنند.
برخی دانشگاهها کارمندان خود را به هیئت علمی تبدیل کردهاند
محمدعلی کینژاد رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اقدامات برخی دانشگاه ها در تبدیل کارمند به هیئت علمی، گفت: با وجود اینکه تبدیل کارمند به هیئت علمی دانشگاه ممنوع شده، اما در برخی دانشگاه ها این اتفاقات افتاده است.
تعویق کنکور دکتری ۱۴۰۰، مطالبه داوطلبان در ترس از خیز مجدد کرونا
تجربه سال گذشته و اعلام تعویق آزمون تنها چند روز پیش از برگزاری کنکور دکتری ۹۹ و وضعیت غیر قابل پیش بینی شیوع کرونا و همچنین شیوع گونههای جدیدویروس کفه احتمال تعویق به سمت سنگینی میچرخد، اما از سوی دیگر در این چند ماهه گذشته چند آزمون از جمله هشتمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی، آزمون استخدامی وزارت بهداشت، المپیاد علمی دانشجویی، آزمون سامفا و... برگزار شده اند و شیوه نامههای بهداشتی در آنها رعایت شده است.
تصمیمات برای تغییر کنکور آرزو است
منصور غلامی وزیر علوم درباره حذف کنکور و یا اصلاح آن در آستانه قرن ۱۴ گفت: روشهای تاکنون پیشنهاد شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم دارد این تصمیمات را تا در طول سال ۱۴۰۰ به نتیجه برساند و اگر این سیاستها منجر به ارائه الگوی جدید شود از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.
مجبوریم ظرفیت دورههای دکتری را کاهش دهیم
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: ظرفیت دورههای دکتری را مجبوریم کاهش دهیم، چون کشور توان جذب این حد از دانش آموخته دکتری را ندارد. در مقابل باید بر پژوهشگران دورههای پسا دکتری بیفزاییم. دانشگاههای ما باید به طرف گرنت محور کردن دکتری پیش بروند. هیچ دلیلی ندارد به صورت قالبی دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی جذب کنیم و به همین شیوه هم این دانشجویان را تقسیم کنیم.
انتهای پیام/